שתף קטע נבחר
 

מעשים טובים בקולנוע הישראלי

לקראת "יום מעשים טובים", אנו מזמינים אתכם להיזכר בכמה מרגעי החסד שנולדו בקולנוע הישראלי של השנים האחרונות. זה הזמן לספוג קצת השראה ולהצטרף לרוח הטובה

ב-5 באפריל יתקיים "יום מעשים טובים". למעלה מ-100,000 בני אדם עתידים לעזוב את שגרת יומם ולהתנדב לעשות משהו טוב למען הזולת. כהצדעה לרוח הטובה שעומדת לנשב כאן, אנו מזמינים אתכם למסע קולנועי בעקבות כמה מרגעי החסד שנולדו בסרטים הישראליים של השנים האחרונות.

 

אחד ילד סיני קטן, לקחת הביתה - "נודל"

מירי היא אלמנת צה"ל פעמיים. היא שכלה שני בעלים לטובת מלחמות ישראל, והכאב שכרוך באובדנם גורם לה להתרחק מהחיים ומכל מה שיש להם להציע. ילד סיני קטן, שננטש בארץ לאחר שאמו גורשה על ידי משטרת ההגירה, מאלץ אותה לצאת למבצע הצלה נועז שמטרתו להחזיר את הילד לחזקת אמו בסין.

 

באחת מהסצינות ב"נודל" ישנו הומאז' חביב למדי לסרט ישראלי מפורסם אחר. גילה, אחותה של מירי ומורה להתעמלות במקצועה, מחזיקה משרוקית בפה ומתזמנת שוב ושוב את כניסתו ויציאתו של נודל הקטן מתוך מזוודה שעתידה להחביא אותו כל הדרך הביתה, לסין.


"נודל". מבצע הצלה אינטימי 

 

בפתיחת הסרט "מבצע אנטבה" עומד יוני נתניהו, בגילומו של יהורם גאון, עם משרוקית בפיו. הוא מתזמן שוב ושוב את תרגיל ההשתלטות של חיילי סיירת מטכ"ל על מטוס החטופים מאנטבה.

 

ההומאז' העדין הזה יכול ללמד אותנו שיעור יפה בתהליך ההתפתחות של החברה הישראלית, לפחות מנקודת מבט קולנועית. במשך עשורים רבים נצמד הקולנוע הישראלי לסיפורים הירואיים שמעצימים את האתוס הציוני-לאומי. "אנחנו יוצאים למבצע במרחק של אלפי ק"מ מהארץ, כדי להציל ישראלים וזאת רק בגלל שהם ישראלים ויהודים. בגלל שאם אנחנו לא נעשה את זה, אף אחד אחר לא יעשה את זה בשבילנו", במילותיו של יהורם גאון-יוני נתניהו. 

 

והנה מגיע "נודל" ומתרגם את אותה הירואיות גברית-לאומית לסיפור קטן ואינטימי, מאוד נשי ולא פחות הירואי. "אני חייבת להחזיר את הילד לאמא שלו. זה החוק היחידי שאני מכירה עכשיו", אומרת מירי, בידיעה שהיא מסתכנת בעימות עם הרשויות בסין.

 

מירי תציל את נודל, ואחרי מסע ארוך ומטלטל היא תצליח להחזיר אותו לחיק אמו. היופי בסרט הזה הוא שגם נודל מציל את מירי. עצם נוכחותו בחייה, ולו לזמן קצר, מעירה בה שוב את התשוקה לחיים ואת הכמיהה שעוד לא מאוחר לממש, להיות אמא.

 

"נודל" / בימאית: איילת מנחמי (2007)  

  

מכתב מחאה אמנותי - "הבודדים"

באוגוסט 1997 פרץ בכלא שש הצבאי מרד אסירים. הסוהרים, חיילים בתפקיד, נשבו כבני ערובה בידיהם של האסירים הצבאיים, רובם עולי בריה"מ שתוארו אז בעיתונות כחבורה של חוליגנים. תיאור התנהגותם הבריונית, וחומרת המעשים שבגללם ישבו בכלא, העלתה את התהייה מדוע בכלל זכו ללבוש מדי צה"ל מלכתחילה.

 

את פיסת המציאות ההיסטורית הזו הפך הבימאי רנן שור לחומר הגלם שמתוכו יצר את עלילת "הבודדים". ביד אמן הצליח שור להפוך את היוצרות – במקום חברה שמזדעזעת לגלות איך צמחו בתוכה קומץ עשבים שוטים, זהו סרט על קומץ עשבים – לא שוטים בכלל - שמנסים בכל כוחם להשתלב בחברה, אבל נשארים תקועים בבדידותם.


"הבודדים" - קולנוע כביקורת חברתית 

 

באחת מהסצנות היפות ביותר בסרט, גלורי קמפבל, מנהיג המרד, מאלץ מש"קית ת"ש שמוחזקת על ידו כבת ערובה, לכתוב בשמו מכתב לאלוף הצבאי, מתוך כוונה להסביר את מעשיו.

 

זהו רגע של חסד. מש"קית הת"ש הקשוחה בזה לעברית הקלוקלת שבפיו, אבל גם היא ליבה נחמץ כשהיא שומעת לראשונה את הוידוי הכואב על הבדידות והניכור שהם מנת חלקו של חייל עולה בודד. אחרי שכתיבת המכתב נשלמת, גלורי לוקח את הנייר ומקמט אותו באגרוף קפוץ. המש"קית ת"ש וגם אנחנו, הצופים שבאולם, יודעים שוידויים כאלה אינם זוכים כאן בדרך כלל לאוזן קשבת.

 

ואם הסרט הזה גורם למישהו מאיתנו לחשוב אפילו קצת על המציאות שמחוץ לאולם הקולנוע, ולתהות כמה עולים חיים היום בארץ ומרגישים בדיוק כך – בודדים - הרי שנעשה כאן חסד של ממש. הדרך לתיקון התחילה.

 

"הבודדים" / בימאי: רנן שור (2009)

 

בשם האם, בשם הבת - "אביבה אהובתי"

אביבה היא אישה קשת יום מטבריה. בעל מובטל, ילדים עם תסמינים חריפים של גיל ההתבגרות, אמא מטורללת וחלום אחד שאביבה מתקשה לוותר עליו – להיות סופרת. אי שם, באמצע הסרט, מקבלת אביבה הצעה שכדאי מאוד לסרב לה – סופר תל אביבי מפורסם רוצה לקנות את סיפוריה ולהוציאם לאור תחת שמו. הגמול הכספי הוא משהו שאביבה זקוקה לו מאוד, ולמען אושרם ועושרם של בני המשפחה היא נענית להצעה בלב כבד.

 

"אביבה אהובתי". אם היינו בהוליווד, אולי זה לא היה קורה. המבנה של הסיפור היה מכתיב איזה הפי-אנד שמאפשר לאביבה לקצר את מרחק התהילה בין טבריה, הפריפריה ששרויה במלחמת הישרדות יומיומית, לבין תל אביב, "התפוז הגדול", שבו מתגשמים כל החלומות.

 

ובכל זאת, "אביבה אהובתי" הוא סיפור על תקווה ולא על ייאוש. באחד מרגעי השיא של הסרט מתייצבת אושרת, הבת הבכורה, לפני אביבה, ומכריזה שמצאה את ייעודה בחיים: להיות זונה!


הבן הסורר של "אביבה אהובתי" (צילום: יוני המנחם)

 

אביבה ההמומה כמעט ונופלת מהספסל שהיא יושבת עליו. כשהיא תובעת מבתה הסברים, זו מטיחה בה שעדיף למכור את הגוף מאשר את הנפש. באקט של תסכול ושל מחאה היא מאלצת את אביבה להתעמת עם המחיר הנורא ששילמה, דוחקת בה בתחינה ובדמעות שתציל את כבודה האבוד.

 

איפה כאן החסד, אתם שואלים בייאוש? ובכן, בזכות הבת העקשנית, חוזרת אביבה אל אותו סופר נכלולי ותובעת ממנו בחזרה את כל הסיפורים שטרם ראו אור. בזכות האמון וההערכה של בתה, תחזור אביבה לכתוב את מציאות חייה ואולי גם תגשים את החלום להיות סופרת מוכרת. ללמדכם, שמעשים טובים ועשיית חסד למען הזולת אינם מתרחשים בהכרח באיזה מרחב חיצוני נפרד. לפעמים הם קורים בין האנשים הכי קרובים, בין כתלי הבית.

 

"אביבה אהובתי" / בימאי: שמי זרחין (2006)

 

לא עוד בורקס - "סוף העולם שמאלה"

"סוף העולם שמאלה" הופק ב-2004, אבל עלילתו מתרחשת ב-1968. הוא מפגיש בין שתי קבוצות עולים – יוצאי מרוקו והודו – בעיירת פיתוח נידחת אי שם בדרום הארץ.

 

באחת מהסצינות החביבות בסרט מתווכחות שתי נשים, האחת מרוקאית והשנייה הודית, על מקום לתליית בגדים מעל חבל כביסה אחד. תוך כדי מציאת פשרה, הן עוברות להתווכח על איכות סבון הכביסה. ההודית מציינת שסבון הכביסה שלה הוא תוצרת אנגליה והוא פשוט מצוין. המרוקאית מעקמת את אפה בבוז. סבון הכביסה שלה הוא תוצרת צרפת וכמובן שהוא מתעלה על האיכות הבריטית.

 

זהו רגע קומי נחמד, הטומן בחובו סאב-טקסט שפירנס אינספור מאמרים אקדמיים וגם כמה תוכניות טלוויזיה. הנה חבל הכביסה הקטן – מרחב מצומצם וצר מלהכיל – שבו נדחסות יחד לא שתיים, כי אם ארבע תרבויות מפוארות: מרוקו והודו, אנגליה וצרפת.

 

אחרי שנים רבות של ייצוג קולנועי מבזה, שבו נתפסו עולי עדות המזרח כחסרי תרבות, כפרימיטיביים שצריכים לעבור תחת מכבש החינוך הציוני בכדי להיהפך לבני בית בחברה הישראלית, מגיע סופסוף עידן קולנועי חדש שבו מחליפה תפיסה רב-תרבותית את מקומו של כור ההיתוך המיושן.

 

"סוף העולם שמאלה" מציע סוג של תיקון לעוול היסטורי. אם יש מישהו שראוי לביקורת באותה סצינה קצרצרה, זהו הממשל הנסתר מהעין שמאלץ שתי נשים לתלות ארבע יריעות תרבותיות על גבי חבל כביסה/ביטוי כל כך קצר.

 

"סוף העולם שמאלה" / בימאי: אבי נשר (2004)

 

וככה נראית המציאות

עד כאן קולנוע, עכשיו המציאות. אתם מוזמנים לצפות בקליפ "יום מעשים טובים" שמנציח את רגעי החסד של ימי "מעשים טובים" הקודמים. אם התמלאתם השראה ואתם רוצים גם, אתם מאוד מוזמנים להצטרף. 

 

 

 

 

כותבת הטור, גלית רויכמן, היא תסריטאית ומרצה לקולנוע

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מירי, גיבורת "נודל", בגילומה של מילי אביטל
גלורי קמפבל, גיבור "הבודדים", בגילומו של סשה אגרונוב
צילום: יוסי צבקר
ניקול ושרה, גיבורות "סוף העולם שמאלה", בגילומן של נטע גרטי ולירז צ'רכי
אביבה ואניטה, גיבורות "אביבה אהובתי", בגילומן של אסי לוי ורותם אבוהב
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים