האמריקנים דורשים לדעת: מה יש בפופקורן שלנו?
בתי הקולנוע בארצות הברית יוצאים למלחמת חורמה בתקנון תזונתי חדש שידרוש מהם לחשוף את כמות הקלוריות של הפופקורן הנמכר לצופים. נציגת מרכז בריאותי: "אם הם מגישים מנות של אלף קלוריות, לפחות הם יכולים לדווח על כך"
"לאכול ובגדול" ("Super Size Me") היה אחד הסרטים הדוקומנטרים המשמעותיים של העשור האחרון, לאחר שמורגן ספורלוק הדגים מה קורה לגופו של אדם שתזונתו מתבססת על תפריט של מקדונלדס. בעקבות הסרט, שינתה רשת הג'אנק פוד את מוצריה וניסתה לשפר תדמיתה כבריאה יותר. עכשיו מקווים בארצות הברית לגרום לשינוי דומה במזנונים שבבתי הקולנוע - הפעם מכוח החוק.
תקנון חדש שעומד לצאת השבוע בארצות הברית יאלץ את בתי הקולנוע לפרסם את כמות הקלוריות בכל אחד ממוצרי המזון שהם מוכרים ללקוחות - כולל במנות הפופקורן, הבייגלה והנקניקיות (מוצרים ארוזים כבר מחויבים בפרסום כזה), מוצרים שלא בטוח שהצופים רוצים לדעת עד כמה הם משמינים ולבטח שבעלי המזנונים לא היו רוצים שהם ידעו. התקנון החדש מרחיב את הדרישה הזאת ממסעדות גם למזנונים, כמו אלו בבתי הקולנוע.
יש גם תירס בתוך השמן. פופקורן (צילום: Index Open)
נציגי איגוד בתי הקולנוע בארצות הברית נבהלו מהיוזמה החדשה והחלו להפעיל לחצים על ראשי מנהל הבריאות האמריקני (FDA) וחברי קונגרס כדי שימנעו את ההצעה, בטענה שמדובר בחדירה מיותרת לניהול עסקיהם. "אנחנו לא מסעדות, אליהן אנשים מגיעים כדי לאכול", טוען גארי קליין, מנציגי האיגוד, ל"לוס אנג'לס טיימס", "זה ארוחת ערב וסרט, לא ארוחת ערב בתוך סרט".
החרדה הגדולה של בעלי בתי הקולנוע נובעת מהעובדה שמכירות הפופקורן והחטיפים השונים מניבה כשליש מסך כל ההכנסות שלהם. גילויים לא נעימים על טיבו של המזון עשוי להפחית משמעותית את הרווחים. נראה שיש להם מה להסתיר. "אנחנו מוכרים דלי פופקורן ב-6 דולר והוא עולה לנו בין 15 ל-20 סנט", חשף דיוויד אוונבי, מנהל הכספים ברשת הקולנועים הגדולה ביותר בארצות הברית, Regal Entertainment Group.
מרגו ווטן, מנהלת התזונה במרכז המדע הציבורי, לא כל כך מתעניינת ברווחי הקולנועים ומבקשת לשמור על בריאות הציבור: "אם בתי הקולנוע מגישים לצופים דלי פופקורן שמכיל אלף קלוריות, לפחות הם יכולים לדווח על כך לאנשים", אמרה, "זה שאתה עושה משהו אחר (צפייה בסרט) בעודך אוכל, לא אומר שאלף הקלוריות הללו לא יצטברו במותניים שלך".
רוצים לדעת מה יש בפופקורן שלכם? (צילום: Visual Photos)
לקליין לא כל כך אכפת מבריאות הצופים, והוא סבור שגם להם לו. "הבן אדם הממוצע הולך לקולנוע ארבע פעמים בשנה. אני לא חושב שאכפת להם", קבע. ואולי הצדק עמו, שכן בשנות ה-90, כשבתי הקולנוע עברו לפופקורן נטול שמן, הציבור נמנע מלרכוש אותו. הם כמובן חזרו בהם מהיוזמה הטבעית וחזרו להשתמש בשמן. הרבה שמן.
על פי סקר שנערך ב-2009 במרכז של ווטן בוושינגטון, דלי גדול של פופקורן מכיל כ-1,460 קלוריות - כמות השווה לכמות הקלוריות בשלושה ביג-מק'ס. מה שגורם לך לתהות, כמה פופקורן שמנוני זללו הצופים בבית הקולנוע, בעודם חוזים בספורלוק המתעלל בעצמו בסרט "לאכול ובגדול".