שינוי כיוון: מבוקשים תלמידים למקצועות טכנולוגיה
ישראל בתחתית שיעור הלומדים בחינוך הטכנולוגי ב-OECD, ובמשרד החינוך קיבלו השגות מצה"ל ומהתעשייה על הידרדרות הרמה. הדרך לשינוי: שיפור התדמית, בין היתר על ידי פרסום
אחרי שנים של הזנחה, מתכוון משרד החינוך לפנות לתלמידים ולקרוא להם "לשנות כיוון" ולבחור במסלול הטכנולוגי. 250 מיליון שקלים הוקצו לפרוייקט, שנועד להגדיל את ב-30% את מספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי. היום (א') יעלה קמפיין חדש בנושא.
במשרד החינוך מקווים להכפיל את מספר התלמידים הזכאים לתעודה מדעית-טכנולוגית, הניתנת לתלמידים הלומדים 5 יחידות לימוד מתמטיקה, 5 יח"ל מקצוע מדעי (פיזיקה, כימיה או ביולוגיה) ו-5 יח"ל מקצוע עלית טכנולוגי כמו אלקטרוניקה או מחשבים. כיום, רק כ-6% מבוגרי י"ב מסיימים עם תעודה שכזו.
ומה אתם חושבים על המהפכה בחינוך? כתבו בדף הפייסבוק של ynet
מדינה | אחוז הלומדים בחינוך כללי | אחוז הלומדים בחינוך טכנולוגי | אחוז המשלבים בין עבודה ללימודים |
אוסטריה | 22.9 | 70.8 | 35.0 |
דנמרק | 52.0 | 48.0 | 47.5 |
גרמניה | 42.5 | 57.5 | 42.8 |
צרפת | 55.8 | 44.2 | 12.4 |
ישראל | 65.5 | 34.5 | 3.8 |
ממוצע oecd | 54.9 | 45.1 | 11.7 |
ממוצע EU19 | 47.3 | 52.7 | 16.1 |
מתוך פרסום ה OECD: Education at a Glance 2010. הנתונים מתייחסים ל-2008
כמו כן, מתכוונים במשרד החינוך להקים מרכזי טכנולוגיה אזוריים בצפון ובדרום, במטרה להגדיל גם באזורים אלו את מספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי. "בשנים האחרונות אנו לא מייצרים מספיק מהנדסים כדי לעמוד בקצב שהטכנולוגיה דורשת. על כן, כדי לדאוג לעתיד המדינה, אנו חייבים להגביר את קצב הייצור של מהנדסים וטכנאים בישראל", הסביר מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, עופר רימון.
ירידה באיכות החינוך
לפי פרסומי ה-OECD האחרונים, שיעור התלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי בישראל עומד על 34.5%, בעוד הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 43.5% וכן-47.9% בקרב מדינות ה-EU19. הירידה התלולה החלה במהלך שנות ה-80. אז כ-50% מתלמידי ישראל למדו בחינוך הטכנולוגי.
אם לא די בירידה בכמות התלמידים בחינוך הטכנולוגי, יש גם ירידה משמעותית באיכות החינוך - תוצאה של ירידה חדה בתקציבים, סגירת מגמות והתיישנות מעבדות. במשרד החינוך קיבלו השגות על רמת התלמידים מצה"ל, מהאקדמיה ומהתעשייה. מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך אמר כי הדבר העיב על התפתחות התעשייה וגרם למחסור במהנדסים, הנדסאים, טכנאים ועובדי ייצור.
2009 | 2010 | 2011 | |
מספר הלומדים בי'-יב' | 325,510 | 329,500 | 332,382 |
מס' הלומדים בחינוך הטכנולוגי | 112,846 | 117,732 | 120,732 |
אחוז לומדים בחינוך הטכנולוגי מסך הלומדים | 34.7 | 35.7 | 36.3 |
מתוך נתוני מינהל תקשוב ומערכות מידע - משרד החינוך
לדברי רימון, הקמפיין הפרסומי הוא חלק מהתוכנית האסטרטגית לחיזוק החינוך הטכנולוגי, שנבנתה בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, צה"ל וגורמים מהאקדמיה במטרה להרחיבו ולהתאימו למאה ה-21.
אמרו "אוטוטרוניקה" ולא מכונאי רכב
ברשת "אורט" נענו לאתגר והחליטו להפוך גם את העבודה במוסך ומכונאות הרכב למקצוע יוקרתי, המתאים למאה ה-21. מנכ"ל הרשת, צבי פלג, הסביר כי הטיפול במכוניות המודרניות מצריך ידע מתקדם באלקטרוניקה וחשמל. לכן הוחלט לאחרונה בהנהלת הרשת לפתוח, בסיוע מקצועי של חברת "וולוו", שתי מגמות ייחודיות ובהם התלמידים יתמחו ב"אוטוטרוניקה". במסגרת לימודיהם יוכשרו ה"מוסכניקים של העתיד" לעבודה וטיפול בכלי הרכב המתקדמים ביותר שיש היום בשוק.
"הטיפול בכלי הרכב דורש כיום מיומנויות מאוד גבוהות של אלקטרוניקה ולכן החלטנו לשדרג את הנושא כדי למשוך קהל תלמידים איכותי", הסביר פלג. "פעם החינוך המקצועי-טכנולוגי היה ממותג לנערים ונערות בעלי יכולות נמוכות. היום חלה מהפכה בעולם והתחום הטכנולוגי הפך לרב-שלבי, המאפשר השתלבות במקצועות ההיי-טק לתלמידי המדע וההנדסה המצטיינים והן השתלבות בתעשייה גם לאלו מהתלמידים החלשים יותר".
מנהלת המרכז ליזמות וחדשנות במכללה הטכנולוגית "סמי שמעון", ד"ר מירי ימיני, אמרה כי בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שרק חלק קטן באוכלוסייה מצליח להשתלב בעולם הטכנולוגי. "אנו רואים שאלו שמצליחים בלימודי הטכנולוגיה משתלבים בעתיד גם בחברות ההיי-טק ולכן יש חשיבות עצומה לעידוד הלימודים הטכנולוגיים כבר במערכת החינוך. המחקרים
מוכיחים שנער או נערה שלא קיבלו כבר בתיכון את הבסיס האיתן ללימודים טכנולוגיים יהיו חסומים בעתיד ביכולות ההתפתחויות שלהם והן בקבלה שלהם להשכלה הגבוהה".
מנכ"ל אורט הביע תקווה ש"אחרי שנים רבות של הרס החינוך הטכנולוגי, הבינו כעת במשרד החינוך את ליבת הבעיה - שעתיד מדינת ישראל טמון ביכולת של מערכת החינוך לייצר את דור המהנדסים הבא. במדינות המערב, המהפכה התבצעה כבר מזמן והתוצאות מראות שבמקומות שבהם השקיעו בחינוך הטכנולוגי האי-שיוויון הצטמצם וחלה ירידה בפערים החברתיים בשכר. טכנולוגיה זו שפה וכמו שלומדים אנגלית כבר בבית הספר היסודי אם רוצים להצמיח מהנדסים מצטיינים צריך להשקיע בחינוך לנושא כמו בגילאים הרכים".