התו לא עוזר: איפה הכי קשה לחנות בתל אביב?
נתונים שהגיעו לידי ynet מצביעים על עומק בעיית החניה של התושבים. כמה זמן בממוצע לוקח לאתר מקום בערב?
לנהגים המבקרים בתל אביב אין סיבה לקנא בתושבים בעלי תו החניה האזורי - גם להם קשה למצוא חניה. מנתונים שהגיעו לידי ynet, עולה כי הם עדיין מבזבזים כ-20 דקות על מציאת חניה ומסתפקים לעתים קרובות במקומות לא חוקיים - חרף היוזמה העירונית שנועדה לאפשר חניה בחינם באזור מגוריהם. בחלק מהאזורים אף עולה מספר בעלי התו על מספר מקומות החניה.
תיאור מצוקה זו במספרים מציג תמונה קודרת של מצוקת החניה בעיר הגדולה במרכז - ובעיקר, לא מפתיעה כלל. הנתונים שריכזה חברת "אחוזות החוף", המפעילה את החניונים העירוניים, משלבים בדיקה של היחידה לתכנון אסטרטגי באגף התנועה וסקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה בחודש האחרון. הממצאים יוצגו בקרוב בדיון שייערך בעיריית תל אביב, שמטרתו לבחון דרכים להקל על תושבי העיר בעלי תו החניה.
אזור בת"א | זמן ממוצע (בדקות) |
ארלוזורוב פינת דיזנגוף | 24 |
כיכר דיזנגוף וצפונה | 23 |
בוגרשוב, קינג ג'ורג' ותחילת דיזנגוף | 22 |
מרכז רחוב ארלוזורוב | 21 |
מרכז הטיילת | 20 |
יהודה הלוי ושדרות רוטשילד | 18 |
גן החשמל | 17 |
מגדל שלום | 14 |
בית החולים איכילוב | 14 |
אחד העם ומונטיפיורי | 11 |
הנתונים מתייחסים לתושבים בעלי תו חניה אזורי
הבדיקה, שנערכה באזורים הצפופים בתל אביב - דרומית לירקון, מערבית לנתיבי איילון ועד אזור רחוב הרכבת בדרום - מעלה כי לבעלי תווי החניה לוקח בממוצע 17 עד 24 דקות למצוא חניה מדי ערב באזור ביתם. הקושי בולט במיוחד סמוך לרחוב ארלוזרוב בצפון הישן, שם מתעכבים הנהגים במשך 24 דקות, בעוד שלתושבים הגרים בחלקו הדרומי של מרכז העיר, באזור הרחובות אחד העם ומונטיפיורי, לוקח בממוצע 11 דקות למצוא חניה.
עוד עולה מהנתונים כי באזורי החניה הגדולים במרכז העיר (1, 2 ו-4) נאלצים 1,800 בעלי תו להחנות מדי לילה את מכוניתם במקומות לא חוקיים, ועוד 1,200 נהגים חונים בחניה המשלבת כחול-לבן או אפור עם אדום-לבן או צהוב-אדום. במקרים כאלו, יש לציין, פקחי העירייה נמנעים מלרשום דוחות - כל עוד הרכב לא מפריע לתנועה או חוסם כניסה למגרש חניה.
הפינוי בבוקר: ב-8:24
הסקר שנערך עבור "אחוזות חוף" גילה עוד כי באזור הצפוף ביותר, אזור מספר 1, שנמצא בין רחוב אבן גבירול לים, בין מתחם רידינג ועד בגין ואלנבי, ישנו היצע כללי של 25,850 מקומות חניה ציבוריים (כולל חניית רחוב, חניה בחניונים עירוניים, חניה לא חוקית וחניה חלקית) - בעוד שבפועל מתגוררים באזור כ-35 אלף בעלי תו. יתרה מכך, לפי התקן הארצי שמגדיר את מספר מקומות החניה עבור כל בית אב, חסרים באזור 20,950 מקומות.
לבעלי תו החניה האיזורי מוענק גם תו שנקרא "חניון קרוב לבית", המאפשר חניית לילה בחינם, מ-19:00 עד ל-08:00, בחניונים העירוניים הסמוכים לבתיהם. אלא שברוב המקרים, כך מסתבר, חניונים אלו כלל לא מנוצלים: רק 20% בממוצע מבעלי התו ציינו כי הם משתמשים בזכות זו לפחות פעם בחודש.
רוב הנשאלים שציינו כי אינם חונים כלל בחניון "הקרוב לבית", ייחסו זאת למרחק ממקום מגוריהם (58%), אחרים הסבירו כי החניון היה מלא (21%), וליתר פשוט לא היה צורך בו.
בבחינת הרגלי החניה של הנהגים התל אביביים, נמצאו גם השעות בהן רוב בעלי תו החניה האזורי יוצאים לחפש חניה. כך מסתבר, כי 70 אחוז מהם מפנים את מקומות החניה שתפסו בלילה בין השעות 7:00 ל-9:00 בבוקר (8:24 בממוצע), ו-65% מהם שבים הביתה בין 17:00 ל-20:00 (לרוב בסביבות 18:24). מרבית בעלי התווים באזורי החניה המרכזיים בת"א (75%) ציינו כי הם משתמשים במכוניתם מדי יום, בעוד 9% ציינו שמנצלים את רכבם ארבע פעמים בשבוע, ו-8% דיווחו על תדירות שימוש של שלוש פעמים בשבוע.
יו"ר דירקטוריון "אחוזות החוף", עו"ד עופר שחל: "לנו חשוב מאוד להיות עם האצבע על הדופק בכל הקשור להרגלי החניה של תושבי תל אביב-יפו. בעזרת המחקר, נמשיך לבחון דרכים חדשניות ופורצות דרך, על מנת להקל לשפר ולייעל את מערך החניה בעיר ביום ובלילה".