המבקר: לאן נעלמו נתונים על אובדן ציוד בצה"ל?
מבקר המדינה מצא כי דו"חות של אגף הלוגיסטיקה בצה"ל מביאים לידי ביטוי באופן חלקי את היקף האבדנים באפסנאות. על-פי נתוני צה"ל בשלוש השנים האחרונות אבד ציוד בשווי של כ-278 מיליון שקלים
האם בצה"ל מעלימים נתונים על ציוד שנעלם? מבקר המדינה מצא כי יש ליקויים בניהול המלאי ביחידות צה"ל ובמרכזי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל), באופן המשפיע על גיבוש נתונים מהימנים על אובדני אפסניה. הנתונים המדווחים לוקים בחסר, ואינם משקפים את כלל האירועים שבהם אבדו כלי נשק ואמצעי לחימה מסוג מסוים.
חלק מהליקויים במרכזי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל התגלו כבר לפני 20 שנה, ונמשכים עד היום. כך למשל, ל-78% מהעוסקים בניהול המלאי בצה"ל אין כל ניסיון בתחום. עם זאת, מ-2008 נקט צה"ל בפעילות לצמצום אובדן ציוד האפסנאות וציוד הלחימה והתוצאות ניכרות. בעוד שב-2007 אבד ציוד בשווי כ-150 מיליון שקלים, שנה לאחר מכן ירד הנתון ל-83 מיליון שקלים וב-2009 אבד ציוד בסכום כולל של כ-45 מיליון שקלים. גם במספר כלי הנשק שנעלמו חלה ירידה - מ-95 בשנת 2007 ל-84 בשנת 2009.
קראו עוד מתוך דו"ח הביקורת 61 א':
- מבקר המדינה נגד תופעת "צבא ההגנה לנדל"ן"
- ביקורת קשה על המוסד: מינהל לא תקין
- המשטרה לא מצייתת לשב"כ במחסומים
אנשי משרד המבקר בחנו את האובדנים במרכז האפסנאי הגדול ביותר של צה"ל - בו מאופסנים פריטים בשווי 21 מיליארד שקלים. בשנת 2009 דווח שם על אובדנים בשווי 44.4 מיליון שקלים, כמעט סכום זהה לאובדנים בכל צה"ל כולו.
היקפי החוסר, הניכרים בציוד הייעודי באותו בסיס, שאינם באים לידי ביטוי בדו"חות האובדנים של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מלמדים שדו"חות אגף הטכנולוגיה אינם מבטאים באופן מלא את היקף ציוד האפסנאות שאבד. משרד מהבקר העיר לאט"ל כי במשך שנים התקיימו במרכזיו ליקויים חמורים בניהולי המלאי, שמנעו פיקוח יעיל ואפקטיבי על מלאי הציוד הייעודי המנוהל בהם ולא אפשרו מעקב סדור אחר פריטי המלאי.
כמה כלי נשק נעלמו? תלוי את מי שואלים
המבקר התייחס בדו"ח גם לנתונים של אובדן כלי נשק. התברר שב-2007 - על-פי נתוני חטיבת הלוגיסטיקה - נעלמו 95 כלי-נשק, אך לפי נתוני המשטרה הצבאית המספר גבוה בהרבה - 156. אז איך מסבירים את ההבדל? באט"ל הושמטו המקרים בהם נמצא הנשק בסופו של דבר.לדעת משרד המבקר, על אט"ל לבחון כיצד ניתן להבטיח שהמאמץ בנוגע לצמצום אובדני אפסניה בצה"ל ינותב בעיקרו לשיפור ניהול המלאי ולשיפור השליטה והפיקוח עליו, ולאו דווקא לביצוע איזוני רישומים.
המבקר בדק גם את עניין מסירת כלי נשק לאזרחים. הוא העיר בחומרה כי אף שעל צה"ל מוטלת האחריות החשובה לוודא שכלי נשק לא יגיעו לידי גורמים שאינם מורשים ובפרט לידי גורמים עוינים או מסוכנים, בצה"ל לא מימשו את האחריות להליך ההרשאה הנוגע למסירת נשק צבאי לאזרחים ובכלל זה את האחריות לפיקוח ובקרה עליו כנדרש.
במשך כשלוש שנים התנערה מפקדת קצין משטרה צבאית ממימוש אחריות בנוגע ליישום מדיניות חטיבת המבצעים בנושא. גם באגף הלוגיסטיקה נמצאו ליקויים בבקרה על הימצאות הנשק אצל אזרחים.
חיילים לא מקבלים סיוע
מבקר המדינה בדק גם את מערך הת"ש, ומצא ליקויים ביורוקרטיים המעכבים את טיפולו בבקשות של חיילים להטבות, היעדר מיסוד של הליכי קבלת אישורים מגורמים אזרחיים, כמו המוסד לביטוח לאומי ורמה מקצועית לא מספקת של חלק מסגלי הת"ש בתחומים מסויימים. עקב כך, כתב המבקר, מתעורר חשש שחלק מהחיילים אינם מקבלים את הסיוע שהם זכאים לו בתחום הת"ש. עוד נמצא שעקב אי עדכון תקרות התשלומים מאפריל 2006 ועד יוני 2010 נשלל חלק מהבקשות לתשלומים וחלק מהזכאים קיבלו סכומים פחותים מהמגיע להם.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "החל מהשנה הקרובה יבוקר נושא ניהול המלאי בצה"ל על-ידי ועדת היגוי עליונה, בראשות ראש חטיבת הלוגיסטיקה, וזו תעסוק בניתוח המגמות בתחום האפסניה ובגיבוש דרכי פעולה מומלצות להתמודדות עם תופעת האבדנים".
על העברת נשק לאזרחים, נמסר: "האחריות לרישוי כלי נשק צבאיים והעברתם למתיישבים, מעבר לגבולות הקו הירוק, מוטלת על חיל המשטרה הצבאית, באמצעות מדור ייעודי העוסק בנושא. במדור הפועל במפקדת קצין המשטרה הצבאית הראשי עודכנו נהלי השימוש בתוכנתה המחשב, כך שזו תאפשר את שיתוף המידע עם רשויות המדינה השונות ומשרדי
הממשלה. מהלך זה גרם לקיצור זמן הטיפול בבקשות לרישוי נשק ומאפשר בקרה רבה יותר על נושאי הנשק".