מנכ"ל הרכבת: מיום א' מותר לאחר לבסיס
הבהיר היום כי הסכם שנחתם בין רכבת ישראל, צה"ל ומשרד האוצר, יאפשר לחיילים להגיע לבסיס מאוחר יותר, ובתנאי שיסעו ברכבת שלא בשעות השיא. בניגוד לטענת הרכבת, בצה"ל אומרים היום כי אין סיכום סופי
הקץ לצפיפות יום א' וה' ברכבת ישראל? מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, אמר היום (ג') כי בעקבות הסדר שנחתם בין הרכבת ומשרדי הביטחון והאוצר, יוכלו חיילים קרביים להגיע לבסיסיהם בשעה מאוחרת יותר, וזאת במטרה להפחית את הצפיפות ברכבות בשעות השיא בימי ראשון וחמישי.
על-פי ההסכם שנחתם לטענת הרכבת, חיילים קרביים לא ייסעו ברכבת בימי ראשון בין השעות 06:00 ו-09:00 בבוקר, ובימי חמישי בין 16:00 ו-19:00. הראל הבהיר כי ההסכם ייכנס לתוקף כבר ביום ראשון הקרוב (3.4).
אלא שבצה"ל אומרים כי עדיין לא הסתיים המשא ומתן בנושא, וכי הסכם סופי עדיין לא נחתם.
פתרון הרכבת לצפיפות: החיילים לא ייסעו בשעות העומס (צילום: איאן כספר)
על-פי מנכ"ל הרכבת, בימי ראשון מסיעה הרכבת כ-150 אלף נוסעים - כ-20 אלף יותר מאשר בימים רגילים. לדבריו, מרבית הנוסעים הנוספים הם חיילי צה"ל, שעושים את דרכם לבסיסים ברחבי הארץ. יש לציין כי הדיונים בעניין זמני הגעת החיילים מתנהלים בין הרכבת, צה"ל ומשרדי הממשלה זה כמה שנים. ברכבת הציעו זה מכבר כי חיילים יגיעו מאוחר יותר לבסיסיהם, ובכך תקטן הצפיפות הגדולה בקרונות בשעות השיא. אלא שבצבא דרשו "תקציב התארגנות" בתמורה לשינוי המוצע.
בישיבה שערכה לאחרונה ועדת הכלכלה של הכנסת, הסביר הראל כי "ביקשנו מהצבא שהחיילים יעלו על הרכבת בשעה שמונה וחצי... החייל יגיע לבסיס יותר מאוחר. האוצר היה מוכן להוסיף לצה"ל 30 מיליון שקל בבסיס התקציב, צה"ל לא הסכים. אני מקווה שאולי בתקופה הקרובה צה"ל ישנה את דעתו. אם הסוגיה הזאת הייתה נפתרת, אז ביום ראשון בבוקר המצב (יהיה) כמו בשאר הימים".
לפי נתונים שהעבירה הרכבת למבקר המדינה בשנה שעברה, "רמת הדיוק הנמוכה המאפיינת את שעות הבוקר בימי ראשון נובעת מכך שעל-פי הנחיות משרדי התחבורה והאוצר, הצטיידה חברת רכבת ישראל בציוד נייד (קרונות וקטרים) בהתאמה למודל חיזוי שנערך עבור תחזית הביקוש לנסיעות בימי ב'-ד'. זאת, אף כי מספר נוסעי הרכבת בימי א' בשעות השיא גבוה בכ-50% בממוצע מאשר ביום רגיל, ובקווים מסוימים עד כדי 100%" .
ברכבת ישראל אומרים הערב כי "מדובר בהסכם שייטיב עם כולם. זה מהלך מורכב, הדורש מצה"ל התארגנות. ברכבת ישמחו לשתף פעולה". מנגד, ממשרד האוצר מסרו כי "הנושא נמצא במו"מ אל מול מערכת הביטחון". תגובת משרד התחבורה לא התקבלה.