שתף קטע נבחר

 

עד מתי שעון קיץ?

ישראל עוברת לשעון קיץ, אבל הפולמוס לגבי אורכו ממשיך להיות מוקד מחלוקת. בצהר מציעים פשרה לפיה החזרה לשעון חורף תיקבע דווקא לפי שעת הזריחה, גם אם יום כיפור "יתארך"

מועד סיום שעון הקיץ נתון במחלוקת בין הציבור הדתי לציבור החילוני בישראל. מחד, דתיים רבים מבקשים לסיים את שעון הקיץ, כמקובל כיום, לפני יום הכיפורים מתוך התחשבות בציבור הרחב שצם. מנגד, חילונים רבים טוענים כי יש לקבוע את מועד סיום שעון הקיץ ב-1 בנובמבר, כמקובל במדינות רבות, כדי להתחשב בצורכי המשק ולמנוע הפסד כלכלי משמעותי.

 

 

בפני הוועדה לבחינת שעון הקיץ בישראל הוצגה השבוע עמדת רבני "צהר", לפיה - בניגוד למשתמע מהשיח הציבורי המחנאי והמוקצן - ניתן להגיע לפשרה

ראויה וערכית, בעזרת התבוננות מזווית אחרת על הסוגיה. לפשרה זו הצטרפו אתמול 61 חברי כנסת שחתמו על עצומה הקוראת לראש הממשלה לקבל את מתווה צהר בנושא שעון הקיץ.

 

יום הכיפורים הוא היום הקדוש בשנה, והוא חשוב לחלקים גדולים בציבור הישראלי. עם זאת, כי הפעלת שעון חורף ביום הכיפורים אינה משפיעה על אורך הצום; הצום נמשך בכל מקרה 25 שעות. סיום הצום "המוקדם" הוא למעשה תחושה פסיכולוגית של הצמים.

 

מן הצד השני ברור כי התחשבות בצורכי המשק היא ערך חשוב, המכונה בהלכה "צורכי הרבים". אלא שבבדיקה מצאנו, אולי באופן מפתיע, כי שאלת החיסכון בגין שעון הקיץ נתונה בוויכוח בין מומחים שונים. העמדות הטוענות לחיסכון מבוססות על הערכות, ואילו מדידות בפועל לא הראו חיסכון.

 

שקיעתה של הזריחה

ואולם, בשונה משני הטיעונים הנ"ל, המתייחסים להשפעת שעון הקיץ על השקיעה, הפשרה המוצעת על-ידי "צהר" מבקשת להדגיש דווקא את השפעתו על הזריחה. 

 

אם יסתיים שעון הקיץ ב-1 בנובמבר, תזרח השמש במרבית חודש אוקטובר בסביבות השעה שבע. זריחה מאוחרת זו תאלץ את הציבור הרחב היוצא לפני שעה זו לעבודה, לצבא וללימודים לצאת בחשכה. בין אלו גם נערים היוצאים לשעת אפס בבית ספרם לפני הזריחה, תוך סיכון ביטחונם, כפי שעולה ממחקרים שנערכו בארצות הברית.

 

השלכה נוספת היא פגיעה משמעותית בציבור החרדי, הדתי והמסורתי - ולא ביום הכיפורים, שהוא יום אחד בשנה, אלא בבוקרי חודש אוקטובר, שבהם תפילת שחרית והנחת התפילין, שאותן על-פי ההלכה יש לקיים לפני העבודה, יידחו. כך ייגרם איחור בתחילת יום העבודה והלימודים, מאחר ששעת התפילה תלויה בזריחה.

 

אנו מציעים פרדיגמה חדשה להתייחסות לסוגיית שעון הקיץ. עמדתנו היא שיש לקבוע את מועד סיום שעון הקיץ מאוחר ככל האפשר, בתאריך שבו הזריחה תהיה בסביבות השעה 6:30. באופן מעשי, בשנה זו, ניתן יהיה להפעיל את שעון קיץ עד ללילה שבין מוצאי שבת וראשון שלפני 10 באוקטובר. פתרון זה יענה על הצרכים המשמעותיים ביותר, ויאפשר הסכמה בין דתיים לחילוניים במדינת ישראל.

 

  • הרב אוריאל גנזל הוא רב הישוב רבבה ומנהל פרויקט "צהר לחקיקה"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שעון קיץ. לפי הזריחה
צילום: AP
יום כיפור. רק אחד בשנה
צילום: רויטרס
מומלצים