יצילו את המצילים? משאל העם שמסעיר את אוהיו
מושל המדינה האמריקנית חתם על הצעת חוק שמגבילה את זכויות המו"מ של איגודי העובדים, הכוללים גם את המשטרה וכיבוי האש. המשמעות: קיצוצים שעלולים לסכן חיי אדם. "הולכים לוותר על הביטחון שלנו", הסביר שוטר שחושש כי ייאלץ לסייר ללא שותף. משאל עם בנובמבר יקבע את גורל החוק
"הצעת החוק S.B5 א-ו-ה-י-ו חייבת להיעלם!", צעקו המפגינים לפני ההצבעה על ההצעה שאושרה על חודו של קול (16-17) וקיבלה את אישורו של המושל, ג'ון קייסיץ', שחתם עליה בסוף השבוע.
שלא כמו הניסיונות בוויסקונסין, שסוקרו בהרחבה, להגבלת זכויות המשא ומתן הקיבוצי של עובדי המגזר הציבורי, החוק באוהיו כולל במסגרת ההגבלות גם את השוטרים והכבאים שאומרים כי זה דבר המאיים על ביטחון העובדים ועל הציבור שעליו הם אמורים לשמור. איגוד הכבאים של קליבלנד מתכנן לצאת לרחובות ולאסוף חתימות מהאזרחים.
מפגין נגד החוק: "הרג מעמד הביניים, הורג את אמריקה".
השוטר מייקל קוקס, שמשרת 15 שנה במשטרת קליבלנד אמר כי אוהיו התעלמה מהסיכונים שאיתם חיים העובדים במקצועות השיטור והכבאות, כשהמחוקקים כללו אותם בחוק, שאושר סופית ביום חמישי האחרון. "אנחנו לא בורחים מבית שעולה באש ואנחנו לא בורחים כשיורים עלינו", אמר. "אנחנו האנשים שחייבים לומר, 'אוקיי, אנחנו הולכים לפתור את הבעיה כמה שיותר מהר'".
קרב על זכויות ניהול
במסגרת החוק שאושר, השוטרים והכבאים לא יוכלו לשאת ולתת עם הרשויות המקומיות בנוגע למספר העובדים שנדרשים לשירות. התומכים בחוק ההגבלות אומרים כי ההחלטות כיצד לצייד את המשטרה או את מחלקות כיבוי האש צריכות להיות בידי הגורמים הרשמיים ברשויות המקומיות ולא בידי חברי ארגוני העובדים."זה לא צריכה להיות ההחלטה של המעסיק, מה בטוח ומה לא?", שואל ג'וזף יוקר, נציג רפובליקני בבית הנבחרים במדינה, ששירת 15 שנה במשטרת סינסינטי. "אתם לא חושבים שהם אלו שצריכים להחליט האם צריכים להיות אחד או שניים או שלושה שוטרים במכונית? זה הדבר שקוראים לו זכויות ניהול".
אנטוני סאוטו, הוא קצין משטרה בקליבלנד שמתאושש מפגיעת כדור שפילחה את רגלו לפני מספר חודשים כשהיה במשמרת לילה בצד המערבי של העיר. הפצע יחלים, אבל הוא מודאג שהסיורים של השוטרים יהפכו למסוכנים עוד יותר כשהוא יחזור לעבודה. "זו הדאגה מספר אחת שלי", אומר סאוטו. "אנחנו שמים את חיינו על הכף". 350 אלף העובדים שהחוק שכלולים בחוק יהיו רשאים עדיין לשאת ולתת על משכורות וחלק מתנאי העבודה שלהם, אבל לא על אלה הנוגעים לביטוח הבריאות, ימי מחלה או הטבות פנסיוניות.
האם המפגינים יסחפו את העם?
החוק גם מבטל העלאות שכר על פי ותק ומבסס את העלאות השכר העתידיות על בדיקות "איכות" של העובדים. בוויסקונסין, החוק הוחל על 175 אלף עובדי שירות ציבורי בלבד, ולא כלל את השוטרים והכבאים. קייסיץ' מושל אוהיו טוען כי התקציב הדו-שנתי של המדינה בסך של 55.5 מיליארד דולר, מסתמך על חסכונות לא מפורטים, שיתקבלו מהסרת ההגנות על איגודי העובדים, שיסתמו חור תקציבי של 8 מיליארד דולר.
"החבר'ה שלנו נהרגים בגלל דברים כאלה"
בצפון מזרח אוהיו החשש שאובדן הזכויות למשא ומתן יוביל לפיטורים וקיצוצים נוספים בכוח האדם מחלחל כעת לקהילות כוחות הביטחון המקומיים. אחת הדאגות הגדולות ביותר היא שתתקבל החלטה שבסיורי המכוניות יהיה רק שוטר אחד, אומר סטיב לומיס, נשיא איגוד השוטרים המקומי. לדבריו, תחת החוזה הנוכחי, השוטרים בקליבלנד נדרשים לנסוע לפחות זוג בכל מכונית סיור כשהם מסיירים בשכונות מסוימות הנחשבות למסוכנות במיוחד.לדמוקרטים יש 90 יום לאחר שהמושל חותם על החוק, כדי לגייס יותר מ-230 אלף חתימות מהציבור ולהכניס את החוק למשאל העם הצפוי בנובמבר. לומיס מאמין שאם הם לא יקראו תיגר על החוק הנוכחי, חוק שני השוטרים בניידת יהיה הדבר הראשון שיבוטל.
"הם הולכים לוותר על הביטחון שלנו לטובת האשליה שישנם יותר שוטרים ברחובות", מסביר לומיס. "זה מחריד, החבר'ה שלנו נהרגים בגלל דברים כאלה". גם ציוד שהשוטרים אומרים שהוא חיוני אבל שהרשויות טוענות שהוא יקר מדי, כמו מחשבים בניידות הסיור, דבר שהוא נדיר בניידות בקליבלנד, יהיה יותר קשה להשיג ללא זכויות משא ומתן, אומר לומיס.
בעקבות הטענות הללו, המחוקקים במדינה ביצעו כמה שינויים קטנים בהצעת החוק לפני שאושרה. שינויים אלה יאפשרו לנציגי המשטרה והכבאות לשאת ולתת על אפודי מגן, מגנים וציוד מגן נוסף שהם נזקקים לו. מייק נורמן, מזכיר איגוד הכבאים המקומי של קליבלנד, אמר כי זוהי נחמה מועטה בהשוואה למה שהוא קרא "התקפה כוללת" על האיגודים. "השינויים במשחק הפוליטי באים במקום הנושאים שאנחנו רשאים לדון בהם", אמר. "זהו לא דבר שצריך לצבוט רק קצת".
בזמן שאוכלוסיות קליבלנד הצטמצמה בעשור האחרון, כך גם מספרי השוטרים קטנו. שני סבבים של פיטורים הותירו את כוחות המשטרה קטנים ב-300 שוטרים מאז שנת 2004. יחידת הפשעים ברחובות, שחקרה בעבר מקרי זנות והימורים לא קיימת יותר, וגם יחידת גניבות הרכב חוסלה כמעט לחלוטין.
"הפקידים ישפיעו על הביטחון"
כעת, לעיר הגדולה שבנויה לאורך ימת אירי ומשתרעת על פני 213 קילומטרים רבועים, אין אפילו סירת שיטור ימי אחת שתנוע במימיה. העבודה מוטלת כעת על משמר החופים, מסביר לומיס. שירותי הכבאות איבדו יותר מ-200 עובדים וחמש תחנות כיבוי נסגרו מאז 2004. מנהל בטיחות הציבור, מרטין פלאסק אומר כי כל השוטרים והכבאים שהוצאו לחופשה ללא תשלום הוחזרו לשירות, אבל הוא מכיר בכך שמספרי העובדים הצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות."מה שהחוק הולך לעשות", אומר לומיס. "הוא לאפשר לפקידים שיושבים מאחורי שולחנות מהגוני יקרים ואנשים שמעולם לא היו בנעלינו, לקבל את ההחלטות שישפיעו על הביטחון שלנו". ממשרד ראש העיר של קליבלנד, פרנק ג'קסון, בחרו שלא להגיב על טענות השוטרים והכבאים.
כמו עובדי ציבור אחרים, הגורמים הרשמיים של מערכת אכיפת החוק מודאגים מאוד מנושאים נוספים, כמו עליית ההוצאות על ביטוחי הבריאות. הכבאי דייב קוק, בן 43, מאמין כי יהיה קשה מאוד למשוך מועמדים ראויים למקצוע המסוכן בו הוא עוסק אם הוצאות ביטוחי הבריאות יעלו עוד יותר. "מי ירצה להצטרף למשטרה או לשירותי הכבאות כשהמשכורת ההתחלתית היא 24 אלף דולר לשנה?" הוא שואל. "איזה סוג של מגויסים אתה תקבל?".
הנרי סטיל, קצין משטרה בקליבלנד, מסביר כי רוב השוטרים יתמכו במאמצים לבטל את החוק. אבל בעבודה, "העסקים יהיו כרגיל". "כולנו מקצוענים", הוא אומר, "אנחנו הולכים לעשות את העבודה המוטלת עלינו, נקודה. ואנחנו הולכים לעשות אותה גם אם אנחנו מאוד לא מרוצים ממה שעושים לנו המחוקקים".
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות