מי יצרנית הרכב הכי "ירוקה"?
חברת המחקר JATO מפרסמת את ממוצע פליטת הזיהום של יצרניות הרכב באירופה: פיאט מובילה, ואחריה טויוטה וסיאט. את הטבלה סוגרות יצרניות היוקרה הגרמניות - ב.מ.וו, אודי ומרצדס
ירוק עולה. פיאט הוא מותג הרכב הכי "ירוק" באירופה - כך עולה מנתונים שמפרסמת חברת מחקרי השוק JATO, המתמחה בענף הרכב. על-פי חישוב שערכה החברה, רשם המותג האיטלקי את ממוצע פליטת הזיהום הנמוך ביותר ב-2010: 123.1 גרם פחמן דו-חמצני (CO2) לקילומטר. במקום השני נמצא המותג היפני טויוטה, עם ממוצע של 128.2 גרם CO2 לק"מ.
במקום השלישי, עם שיפור של כמעט 10% לעומת 2009, נמצא המותג הספרדי סיאט, עם ממוצע זיהום של 131.3 גרם CO2 לק"מ. פיז'ו וסיטרואן, שתי האחיות לקונצרן PSA הצרפתי, סוגרות את החמישיה הפותחת של אירופה, עם ממוצע של 131.4 ו-131.8 גרם בהתאמה. עבור סיטרואן זהו שיפור של קצת יותר מ-6% לעומת 2009.
מותג |
זיהום ממוצע 2009 |
זיהום ממוצע 2010 |
שינוי |
פיאט | 127.8 | 123.1 | 4.7- |
טויוטה | 130.1 | 128.2 | 1.9- |
סיאט | 140.9 | 131.3 | 9.6- |
פיז'ו | 133.5 | 131.4 | 2.1- |
סיטרואן | 137.9 | 131.8 | 6.1- |
רנו | 137.6 | 134.0 | 3.6- |
פורד | 140.0 | 136.9 | 3.1- |
סוזוקי | 142.4 | 137.3 | 5.1- |
יונדאי | 137.5 | 137.4 | 0.1- |
אופל | 148.5 | 139.4 | 9.1- |
* נתוני זיהום: גרם פחמן דו-חמצני (CO2) לקילומטר
שלא במפתיע, שלושת מותגי היוקרה הגרמניים - ב.מ.וו, מרצדס, ואודי - לא הצליחו להיכנס לעשירייה הראשונה של המותגים "הירוקים". הסיבות העיקריות לכך הן משקלן הגבוה של מכוניות יוקרה, וכן נפחי המנוע הגדולים שלהן - שני מאפיינים המשפיעים לרעה על פליטת מזהמים וצריכת דלק. שלושת המותגים סוגרים את טבלת הזיהום של JATO, עם ממוצע של 152.9 גרם CO2 לק"מ לב.מ.וו ואודי, ו-172.2 גרם CO2 לק"מ למרצדס. בין היצרניות "משתחלת" וולוו, עם ממוצע של 157.4 גרם CO2 לק"מ.
בתואר "המותג המשתפר" לשנת 2010 זוכה פרארי, עם הפחתה של 46.3 גרם לק"מ בממוצע פליטת ה-CO2. עם זאת, המותג האקזוטי עדיין רחוק מהממוצע של כלל התעשייה, עם 326.8 גרם CO2 לק"מ - נתון לא ממש מפתיע, לאור העובדה שהמנוע הקטן ביותר של פרארי כיום הוא V8 בנפח 4.3 ליטר.
לחישוב ממוצע הזיהום יש חשיבות רבה: האיחוד האירופי קבע יעד זיהום אוויר, לפיו נדרשות היצרניות להגיע לממוצע של 130 גרם CO2 לק"מ עד שנת 2015. ב-JATO מסבירים כי החישוב מתבצע לכל קונצרן - ולא לפי מותגים נפרדים - והוא מבוסס על משקל ממוצע של כלי הרכב, וחלקם היחסי בסך המכירות של כל קונצרן.
קונצרן |
יעד פליטת CO2 ל-2015 |
אחוז שינוי נדרש |
טויוטה | 124.8 | 4.2% |
פיז'ו-סיטרואן | 125.2 | 5.1% |
ב.מ.וו | 138.1 | 7.1% |
פיאט | 116.1 | 8.4% |
פולקסווגן | 130.9 | 8.9% |
פורד | 125.3 | 9.3% |
ג'נרל מוטורס | 127.5 | 9.6% |
רנו | 123.4 | 10.4% |
יונדאי | 125.4 | 10.5% |
הונדה | 127.7 | 15.2% |
סוזוקי | 117.5 | 16.8% |
ניסאן | 125.7 | 17.6% |
מאזדה | 127.5 | 17.6% |
דיימלר | 136.4 | 19.8% |
* הטבלה מתייחסת לקונצרנים, ולא מותגים
** מקור הנתונים: חברת מחקרי השוק JATO
כך למשל, למרות שטויוטה ניצב במקום השני בטבלת המותגים "הירוקים" ב-2010, בכל הנוגע להשגת היעד ל-2015 הוא הראשון: השיפור הנדרש מהקונצרן כולו הוא 4.2% בלבד. קונצרן פיאט נדרש לשיפור של כ-8.4% - ולכן נמצא במקום הרביעי בכל הנוגע להשגת היעד ל-2015, וזאת למרות שכמותג הגיעו האיטלקים למקום הראשון.