נפצעה ביציאה ממטוס ותפוצה ב-632 אלף שקל
בתום מאבק של 3.5 שנים פסק ביהמ"ש: ישראייר תפצה נוסעת שנחבלה קשות בידה בעת יציאת חירום ממטוס בברלין. האישה טענה כי דייל דחף אותה. החברה הכחישה: היו רק דיילות
חברת התעופה ישראייר תשלם פיצויים של 632 אלף שקל לנוסעת שנחבלה קשה בכף ידה הימנית לפני שלוש שנים וחצי במהלך יציאת חירום ממטוס שנחת בברלין. האישה טענה כי נדחפה על ידי דייל, אולם חברת התעופה אמרה כי בטיסה היו רק דיילות.
במאי 2007 טסו התובעת, בעלה, בן דודה ורעייתו לברלין במטוס של חברת ישראייר. הם נחתו בברלין סמוך לחצות בנחיתה שלוותה במכה חזקה, ומיד כשפנה המטוס לכיוון מסלול ההסעה הבחינו הדיילות בריח ובעשן. הקברניט במטוס עודכן על כך והוא נאלץ לחבוש מסכת חמצן. הטייס דומם מנועים, הורה לדיילת לאתר את מקור העשן והיא דיווחה כי הנוסעים מתלוננים על חוסר באוויר.
ישראייר
הפתעה בטיסה: ערימת זבל מעל הראש
אריה אגוזי
אשפה מטיסה קודמת אוחסנה בשק גדול והונחה מעל המושבים של הנוסעים בטיסת ישראייר מבאזל. ישראייר: "בשל עיכוב בטיסה הוחלט להשאיר את הפסולת בתא סגור בסוף המטוס"
"מתחיל עשן, אנשים מתחילים להשתעל ואף אחד לא מסביר כלום", סיפר בעלה של התובעת, "פתאום אנחנו מבחינים בניידות, אמבולנסים. היתה פאניקה מוחלטת, ואנשים לא הבינו מה רוצים מהם, כי כל הזמן דיברו שם באנגלית. יותר מחצי הנוסעים לא הבינו מילה, עד שהבנו שצריך להצטופף ליד היציאה".
מי אשם בפציעה?
בפתח כל אחת מדלתות החירום נפתחה מגלשה וכל נוסע היה צריך לגלוש מחוץ למטוס. כל הנוסעים והצוות גלשו בשלום, אולם התובעת נחבטה ונפגעה במהלך הגלישה. היא טענה כי נדחפה על ידי אחד מדיילי חברת התעופה שניסה לזרז אותה לגלוש במגלשת החירום.החברה הכחישה טענה זו וציינה כי על הטיסה כלל לא היו דיילים, אלא רק דיילות. עוד טענה החברה כי אין ראיה לכך שהיא נחבלה במהלך הפינוי או בכלל. החברה טענה כי מבחינתה בהיעדר דחיפה הרי הגורם למעידת התובעת הוא עצמוני. התובעת, שיוצגה על ידי עו"ד גיורא אבן צור ואביתר קציר, עמדה על דעתה כי נדחפה ונחבלה על ידי מי מאנשי המטוס עצמו.
מחלוקת נוספת בין הצדדים היתה בנוגע לבחינת התנהלות החברה ביחס לתקלה, ובאשר לנסיבות הפינוי. החברה טענה כי יש לבחון את התנהלותה ביחס לקטע הצר של הפינוי בלבד.
הנוסעת נבדקה בשדה התעופה על ידי רופא שהפנה אותה לטיפול בבית חולים מקומי על ידי אמבולנס. ממסמכי בית החולים עלה חשש לשבר בכף יד ימין. עובדה זו פגמה מאוד בהנאת בני הזוג בטיול המתוכנן.
עם שובה לישראל עברה האישה טיפולים רבים, בהם ניתוח ובסופו של דבר אובחנה כסובלת מתסמונת רב מערכתית המלווה בכאבים והפרעות שונות. מומחה מטעמה שבדק אותה קבע לה 60% אחוזי נכות, ומומחה מטעם הצד השני קבע נכות של 27.5%. לבסוף הגיעו הצדדים להסכמה על שיעור נכות רפואית של 33%.
שופטת בית משפט השלום בתל אביב יעל הניג כתבה בפסק הדין: "מצאתי כי יש לדחות את טענת ישראייר. יש קשר גרימה עובדתי מובהק בין התקלה, נסיבות הפינוי והנזק". השופטת ציינה עוד כי על יסוד הממצא שהתובעת נדחפה על ידי אדם שזהותו אינה ידועה, בלתי אפשרי לייחס לה אשם תורם, אפילו אם נניח שנפלה עקב גורם עצמוני שלה. "כיצד ניתן לדרוש מנוסעת לנהוג בקור רוח ולבצע הערכה רציונאלית של תנאי הזירה כאשר היא עצמה נתונה לפאניקה?", שאלה ונימקה בו זמנית השופטת בפסק הדין.
בהחלטה לפסוק לה פיצויים מכובדים - שלא כוללים את שכר עו"ד שישולם בנפרד - כתבה בין השאר השופטת: "פגיעתה של התובעת קשה, אף אם אינה שקולה לקטיעת יד. היד יכולה במקרה הטוב לשמש כמסייעת לתפקודים אחרים". השופטת לקחה בחשבון גם את ההשלכה של המצב על העתיד התעסוקתי של התובעת.
הבעל שנאלץ לעזוב את עבודתו כדי לסייע לרעייתו במטלות רבות סיכם: "אני באופן איש חש אכזבה מגישת חברת התעופה שהתישה אותנו במשך שנים ארוכות".
מטוס של ישראייר
צילום: e*m company / P. Masclet
עו"ד גיורא אבן צור
עו"ד אביתר קציר
מומלצים