נהגי הרכבת הקלה: "אנחנו עובדים תחת לחץ"
למרות שהרכבת הקלה בירושלים עוד לא החלה בפעילות מסחרית, נהגי הרכבת דורשים שיפור בתנאי העסקתם. בהסתדרות אומרים: "הם עובדים כשמונה שעות ברציפות בתא סגור". בחברת ההפעלה של הרכבת הקלה טוענים כי תנאי השכר של הנהגים הם "מהטובים בענף התחבורה"
בהסתדרות ובוועד העובדים החדש קוראים להנהלת הזכיינית, חברת סיטיפס, ולחברת ההפעלה של הרכבת הקלה, הנמצאת בבעלות ואוליה, להתחיל בהליך של משא ומתן עם הנהגים, ולגבש הסכם קיבוצי שישמש בסיס ליחסי העבודה בין הצדדים. בהסתדרות מציינים כי "הנהגים התאגדו במטרה לשפר את תנאי העסקתם וביטחונם התעסוקתי, במסגרת הסכם קיבוצי".
"עובדים כשמונה שעות ברציפות, בתא סגור ותחת לחץ" (צילום: גיא אסיאג)
מחברת סיטיפס נמסר ל-ynet בתגובה כי "המעסיקה של הנהגים היא חברת ואוליה-קונקס, שמפעילה את הרכבת וכל ההסכמים חתומים מולה. עם זאת, סיטיפס תפנה לוואוליה ותבדוק מולה את הנושא". מחברת ההפעלה של הרכבת הקלה נמסר כי "החברה פועלת על-פי חוק ומקפידה לשמור על זכויות עובדיה. בימים האחרונים התקבלה פנייה על רצונם של העובדים להתאגד וכעת מתקיימים דיונים בנושא".
"כדי שתושבי ירושלים יראו רכבת"
בישיבה שנערכה לפני כעשרה ימים בוועדת הכלכלה בכנסת, התייחס מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, ללוח הזמנים של הפעלת הרכבת הקלה, והסביר כי "תחילת ההפעלה המסחרית היא ב-8 באוגוסט. אנחנו מנסים, בשיתוף פעולה עם הזכיינית, לקחת את הדבר הזה ולקדם אותו ל-17.4... אנחנו מתכוונים להתחיל להסיע את הרכבת על חלק מהתוואי, משער שכם לכל אורך רחוב יפו עד לתחנה המרכזית. אנחנו מתכוונים להתחיל להסיע את הרכבת בהפעלה ניסיונית עם מחיר מיוחד, כדי שתושבי ירושלים יוכלו לראות רכבת נוסעת".
הראל גם התייחס לטענות שמעלים תושבי ירושלים וארגונים שונים, בעניין ליקויי בטיחות של הרכבת הקלה - שכבר הייתה מעורבת בכמה תאונות דרכים. לדברי הראל, "לרכבת הזאת נכתבה תכנית בטיחות מאוד מפורטת על בסיס תקן מחמיר אירופי. מי שצריך ליישם אותה זה הזכיינית. התכנית הזאת כוללת נושאים תשתיתיים, נושאים של מערכות, (ו)נושאים של הכשרת נהגים. אנחנו מסיעים כרגע את הרכבת כדי שהנהגים יצברו ניסיון".
הראל גם אמר כי משרד משרד התחבורה ישקיע כשבעה מיליון שקלים בתוכנית הסברה ייעודית, שמטרתה לדבריו היא "להכין את הציבור לנסיעה (ברכבת הקלה) וכדי ללוות את תחילת ההפעלה".
אין מערך אבטחה מסודר?
במהלך הדיון בוועדה העלה סנ"צ יוסי וילנר, ראש מדור אבטחה במשרד לביטחון פנים, בעיות הנוגעות לאבטחת הרכבת. "לכל קטע בתוואי יש מאפיינים שונים", הסביר לחברי הוועדה. "אנחנו נקבע יחד עם העירייה ויחד עם הזכיין את היבטי האבטחה. נכון להיום יש פערים. אין כרגע מערך אבטחה מסודר".
סנ"צ וילנר ציין כי "לפי ההסכם עם הזכיינית היא אמורה להפעיל שלושה סיורים לאורך המסילה. בדיון האחרון שהיה איתה, היא טענה שיש פער לגבי האחריות בקטע של אבטחת תוואי המסילה. אני מציין את זה כפער שקיים. על-פי ההסכם, היא זו שאמורה - על-ידי סיורים רכובים במהלך כל שעות פעילות הרכבת - לאבטח את תוואי המסילה. היא לא מודעת ולא מכירה באחריות הזאת".
בעניין זה הבטיח מנכ"ל משרד התחבורה כי עד שתחל הרכבת הקלה לפעול - "אנחנו נעמוד בכל מה שהמשטרה אומרת". מהזכיינית נמסר היום (ג') ל-ynet כי "כפי שנקבע בהסכם הזיכיון, המדינה היא האחראית לאבטחת הקרונות והנוסעים. יתרה מזו, המדינה כבר פרסמה מכרז בנוגע לאבטחה בהנחיה מקצועית של המשטרה".