שתף קטע נבחר

 

גוגל של פייג', גוגל של שמידט

השבוע לקח לארי פייג' את ההגה של גוגל מידיו של אריק שמידט, המנכ"ל היוצא. כיצד תראה גוגל תחת הנהגתו? כיצד הוא ישנה את אימפריית האינטרנט? ספוילר: לטובה

<< חלונות 8: פותחים חלון חדש

 

השבוע נכנס לארי פייג' למשרד המנכ"ל במטה גוגל במאונטן ויו. לא כדי לבקר את אריק שמידט; למי ששכח, שמידט הודיע שיסיים את תפקידו כמנכ"ל עוד בינואר. מעתה, פייג' יהיה זה שמחזיק את ההגה בחברת האינטרנט הגדולה והמצליחה ביותר בעולם. אבל גוגל ידעה ימים טובים יותר; היא נמצאת בתקופה בעייתית ומורכבת מאוד. איך תיראה גוגל של פייג', ובמה תהיה טובה יותר מגוגל של שמידט?

 

מי אתה, לארי פייג'?

למי שלא מכיר, נספר שפייג' הקים את גוגל ביחד עם סרגיי ברין. הוא היה מנכ"ל החברה לפני כניסת שמידט, ושונה ממנו שמיים וארץ. פייג' הוא לא ביזנסמן; הוא מהנדס ומפתח, בעל חשיבה יעילה וסגנון ישיר. הוא לא דוגל במשרדנות וקצרנות, ותואר בעבר כחסר סבלנות וישיר מאוד. הוא ממש לא דומה למנכ"ל הדיפלומט אותו החליף - והוא בדיוק מה שגוגל צריכה עכשיו.

 

לגוגל יש עשרות אלפי עובדים ברחבי העולם. הם מפעילים מרכזי מחקר, פיתוח, תמיכה, מערכי אחזקה, אבטחה ומה לא. גוגל צמחה מאוד מהר, מה שהביא לשינויים טבעיים במבנה העבודה שלה. כשארגונים גדלים במהירות, יש לבצע בהם שינויים והתאמות אופרטיביות על מנת שתכונות חיוביות ישתמרו בהם. שמידט קידם את גוגל כברת דרך ארוכה, אבל לא הקפיד על כך.

 

התוצאה: ארגון גדול וחזק, שמריץ יותר מדי פרויקטים בו זמנית, כשכמה מהם שאינם רלוונטיים לשוק. גוגל פשוט נהייתה גדולה מכדי לפעול בזריזות של סטארטאפ, ובירוקרטית מכדי לחשוב ביצירתיות של סטארטאפ. וזו תהיה המשימה המרכזית של פייג': להחזיר עטרה ליושנה.

 

הבעיה של גוגל? הפרויקטים הלא נכונים

אתר Monsters and Critics ציטט את האנליסט טריפ צ'אודרי ממכון Global Equities, שסבור שהבעיה המרכזית של גוגל היא השקעה מוגזמת במחקר ובפיתוח הלא נכונים. לדבריו, הרבה פרויקטים שהתחילו בתור רעיון פרטי ושולי של מנהלים שונים הפכו למשימות שתובעות זמן, מאמץ וכסף רב מדי. לפי צ'אודרי, שמידט לא טרח להפריד את המוץ מן התבן, ואישר פרויקטים בצורה גורפת ולא מבוקרת.

 

פייג' כבר התחיל לשנות את פניה של גוגל. הוא קבע כי ישיבות מנהלים יחלו להיערך מדי יום, בהן ימונה מקבל החלטה ויאסר שימוש במחשבים ניידים או סמארטפונים. למה? כדי לייעל את החשיבה הקבוצתית. עדיין לא ידוע אם פייג' יחלק את הסמכויות הרבות ששמר שמידט בידיו אל סגנים שימנה, או שיבחר לו מנהל תפעול ראשי. פונקציונר כזה יכול להתמקד בייעול תהליכי שגרה, מה שחוסך לארגון הרבה כסף בטווח הארוך. שיטה זו עובדת באפל (טים קוק) וגם בפייסבוק (שריל סנדברג). 

 

פייג' ימקד את גוגל במספר תחומי עניין, שכל אחד מהם הוא מכרה זהב: שיפור הפרסום המקוון, מערכת ההפעלה אנדרואיד, יישומים עסקיים לארגונים ואתר יוטיוב. אלו יהיו אבני היסוד של גוגל. אמנם אף אחד עוד לא מניף חרב על הצוואר של גוגל, אבל חשוב לזכור שגם מעצמות תוכנה וחומרה יכולות להעלם או להצטמצם (מישהו זוכר את סיליקון גרפיקס, או את נטסקייפ?). ולגוגל יש ארק-נמסיס צעיר, חזק ועם פודל מעורב לבן: פייסבוק.

 

הרשת החברתית מציגה גם שירותי חיפוש ומעודדת את משתמשיה לשיתוף מידע אישי, לרווחת שותפיה המפרסמים. בדיוק כמו גוגל. שתי החברות כבר צחצחו חרבות השנה. פייג' נכנס לכיסא המנכ"ל בדיוק בתחילת המלחמה עם פייסבוק.

 

הפיתרון של פייג'? עבודה תכליתית

החשיבה התכל'סית של פייג' תשפיע באופן ישיר על כל הפרויקטים המיותרים שמתנהלים בעצלתיים במעבדות החברה ושותים משאבים יקרים. כל מה שלא תורם באופן ישיר לקידום אבני היסוד שהזכרנו, עשוי להתבטל בהינף יד. ככל הנראה שפייג' יפעל לייצוב נוהל עבודה פשוט ויעיל יותר בחברה, תהליך מורכב שבמהלכו יבוטלו לא מעט פרויקטים. לאחריו, יפעל במטרה להפוך את גוגל לארגון זריז ויצירתי יותר, ולהבטיח שרעיונות שנולדו בגוגל יישארו בה, ויהפכו למוצרים ושירותים.

 

כיבוי שריפות

לא הכל ורוד: לפייג' יש כמה שריפות לכבות, כמו החקירות והתביעות נגד גוגל באיחוד האירופי ובארצות הברית (על רקע פרשת Street View). פייג' ינסה לאתר את הזדמנות הצמיחה הבאה של גוגל, במטרה לעודד משקיעים ולשפר את אמון הציבור בחברה.

 

אל שוק הסלולר החברה נכנסה טוב ובתזמון סביר; את הזדמנות הרשת החברתית היא הפסידה. לגוגל יש שלל אפשרויות צמיחה שכבר נמצאות בהרצה, כמו למשל כרום OS - מערכת ההפעלה העננית. יתכן שפייג' יעדיף לשפר שירותים וכלים קיימים כדי לצמצם עלויות וזמני פיתוח. למשל, הוספת רכיבים חברתיים נוספים ליוטיוב, בניסיון להתחרות מול פייסבוק.

 

איך נולד יוטיוב? >>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנהג החדש של גוגל
צילום: EPA
מומלצים