מחקר: החינוך שלנו לא כזה גרוע, ואפילו משתפר
כבר התרגלנו לשמוע שההישגים של תלמידי ישראל מידרדרים, אבל מחקר חדש מצביע דווקא על נתונים מעודדים - עלייה בציונים במבחנים ישראליים ובינלאומיים, שיפור בזכאות לבגרות וצמצום פערים. אז למה בכל זאת כל העולם עוקף אותנו?
אולי אנחנו לא כאלה גרועים? בניגוד לדעה הרווחת, בעשור האחרון לא חלה ירידה בהישגיהם הלימודיים של תלמידי ישראל - אלא להפך. כך קובע מחקר חדש שערך נחום בלס ממרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל. בלס סקר בין השאר תוצאות של מבחני דירוג ישראליים, דוגמת מבחן המיצ"ב ובחינות הבגרות, ומבחנים בינלאומיים, דוגמת PISA, TIMSS ו-PIRLS. עם סיום המחקר, הוא טוען כי הישגי התלמידים בישראל נותרו יציבים ובחלק מהמקרים אף השתפרו.
- ואיך הציונים שלכם? שתפו בעמוד הפייסבוק של ynet
מהמחקר עלה עוד כי בעשור האחרון חלה עלייה בשיעור של 41 אחוזים בזכאות לבגרות בקרב תלמידי תיכון בישראל, וכי חל שיפור ניכר ברמת ההשכלה של המורים.
התקדמות נוספת נרשמה בצמצום פערי התקצוב בין מוסדות החינוך במרכז ובפריפריה, ובהשלמת פערי בינוי בבתי ספר במגזר הערבי והחרדי.
אז מה בכל זאת עומד מאחורי הפרסומים לפיהם אנחנו יורדים בדירוגים הבינלאומיים? בלס מוצא את הסיבה בהצטרפותן של מדינות חדשות, בהן ההישגים טובים משלנו, למבחנים. כך לדוגמא, בשנת 2000 הייתה ישראל במקום ה-25 במבחן הבינלאומי PISA, ובשנת 2009 היא נשארה באותו מקום - למרות שיפור של 14 נקודות בציון הממוצע.
בלס מעודד מתוצאות מחקרו כיוון שלטענתו "במציאות חברתית של גדילת פערים כלכליים, מתח ביטחוני מתמשך, ריסוק הסולידריות וירידת קרנה של הלמידה, העובדה שהישגיה הלימודיים של מערכת החינוך לא הורעו יכולה להיראות כהצלחה של ממש".
לא להכפיש לשווא
הישג חשוב נוסף של מערכת החינוך שהוא מציין, הוא העובדה שלמרות שבמהלך העשור צורפו למבחנים הבינלאומיים גם תלמידים חרדים רבים, שאינם לומדים בהתאם לתוכניות הלימודים של משרד החינוך, לא חלה נסיגה בהישגים הכלליים של התלמידים הישראלים.
אך אין בעובדות אלו כדי לומר שמצבה של מערכת החינוך משביע רצון. לדברי בלס, ההישגים של תלמידי ישראל עדיין נמוכים ביחס למדינות ה- OECD, יש פערים גדולים בין מרכז לפריפריה והאווירה בכיתות הלימוד מעודדת שטחיות ואלימות.
בכל זאת, הוא מבקש להיזהר מאוד עם חיצי הביקורת: "ביקורת מוגזמת ובלתי נכונה לא תסייע בקידום המערכת, אלא תתרום לדכדוך ולייאוש שאינם במקומם".
בהתבסס על מסקנות המחקר, בלס קורא שלא להכפיש את מערכת החינוך לשווא: "תקיפה מסיבית של מערכת החינוך והתייחסות שלילית כלפיה וכלפי המורים גורמת לזלזול, ומובילה לכך שכל השקעה נוספת במערכת החינוך תהיה בזבוז משאבים, היות שציבור המנהלים והמורים יהיה מותקף ונעדר מוטיבציה להצליח".