שתף קטע נבחר
 

מפריחים ססמאות ומגדלים בתל-אביב

בלי שתצאו לכיכרות, יצאה לדרך מהפכת הדיור בתל-אביב. תיכף יפנו את התחנה המרכזית, יבנו דיור בר (רפאלי) השגה במתחמי העשירים ויציבו מגדלים בנווה צדק. זה הזמן לקרוא לעיריית תל-אביב לנהוג בפחות התנשאות ובפחות עזות מצח

לכל אזרחי ישראל המודאגים נוכח המהומות בארצות ערב - הירגעו. בלי שתצאו לכיכרות, בעיריית תל-אביב הודיעו שפרט לחגיגות בנמל, בכיכר רבין ובפארק הירקון - המהפכה בענף הדיור ממש בדרך: שלוש כותרות מדהימות ומפתות הפגיזו את המדיה.

 

  1. מועצת העיר תל-אביב קבעה שהתחנה המרכזית החדשה היא מפגע סביבתי ויש לפנותה. אחרי עשרות שנים של הזנחה והידרדרות האזור כולו, אחרי ממצאי מפגעים סביבתיים חמורים, ריכוזי הומלסים, מהגרים, מסוממים וזונות - החליטו ברוב קולות לפנות את המפגע. מה שנקרא מעט מדי, מאוחר מדי. מה שלא ידעו להחליט זה מה יהיה בגורלם של 200 אלף המטרים המרובעים המרכיבים את אחד המבנה, מהגדולים מסוגו בעולם. ומי יפצה בדיוק את בעלי הנכס שהובטחה להם הפעלת התחנה הבלעדית הזו? (אנחנו). ססמאות כגון: דיור בר השגה, החזון של דרום העיר יוצא לדרך וכיוצא באלה, יישארו באוויר אבל העיקר שיש כותרת.
  2. תחת הכותרת: "אפלייה מתקנת לדרום תל-אביב", הכניס עיתון הבוקר את: פארק צמרת, השוק הסיטונאי, שרונה ואזור מרכז העסקים הצפוני ("מגדלי הצעירים"). ממש מרגש הדיור בר (רפאלי) ההשגה בפארק הצמרת. לא שיניתי אפילו אות.
  3. "לא אוהב שנכנסים לקרביים שלי", זעקה הכותרת. בדיון בהתנגדויות להקמת שני מגדלים בני 40 קומות בנווה צדק (המצטיינת בבניינים בני 2.5 קומות בלבד) טען סגן מהנדס העיר תל-אביב, שכל התנגדות כמוה כהתערבות בענייניה הפנימיים של העירייה ומי שיש לו טענות, שיפנה למבקר המדינה. "אני לא צריך את ביניש שתגיד לי איך מתכננים ואיך להכין תוכנית מתאר". בוודאי שהסגן צודק ובהנחה שגם זה שמעליו מסכים, צריך רק לזכור, שפרט לשמות הפרטיים ולשמות המשפחה - היו אלה אותם נושאי תפקיד שהביאו עלינו את המפגע הסביבתי של התחנה המרכזית למשל. אז מי לידי יתקע שבעוד איקס שנים לא יקום משנה/סגן לראש העירייה ויכריז על המהפכה ושיש לפנות את המפגעים הסביבתיים? רק שלא ברור לי איך יורידו מגדלים של 40 קומות, שמתוכננים גם כנגד רעידת אדמה בדרגה 7 בסולם ריכטר.

 

שבילי אופניים למתאבדים

לא צריך להרחיק בהיסטוריה של העיר הזו ולדלות את הטעויות שכבר נעשו בזמן כל כך קצר וכולן מעשי ידם של מתכנני העיר ופרנסיה:

  • כיכר דיזנגוף - ומי צריך משאל עם כשמדובר בעיר שהוכרזה על-ידי אונסק"ו כמורשת עולם, ובפרויקט שאין לו בכלל היתר בנייה כחוק.
  • כיכר אתרים - עוד מגלומניה היסטרית של ראש עירייה ומתכנניו.
  • אפילו מערכת פשוטה של שבילי אופניים אינם מתחברים למקשה אחת (די אם נבחן את השבילים למתאבדים ברחוב משה דיין וברחוב ריינס). קשה להבין מי בכלל אישר את הפדיחה.
  • לאחרונה, ובאיחור רב, דובר על דוכני מפעל הפיס. סוף סוף קלטו שמטרד הוא מפגע. אז מה הבעיה להעיף אותם? הרי מעולם לא קיבלו היתר בנייה והחתום מטה יודע מה הוא אומר. וגם כיצד הם נתקבעו למדרכות העיר?

 

תתפרעו בצפון

אחד משיאי התכנון העירוני בתל-אביב הוא מימוש הצפון החדש, מרדינג ועד הגבול עם הרצליה. 5 ק"מ של חוף ים קסום וטופוגרפיה בעלת איכויות נדירות. זה בדיוק אזור בתולי שזועק להתייחסות עירונית אחרת. כאן אפשרי וצריך "להתפרע" ולבנות את תל-אביב של המחר משוחררת ממגבלות שדה התעופה דב (שהוחלט להעתיקו ממקומו הנוכחי) ומלחצי תוכנית גדס ההיסטורית המקבילה בגובה ובמרקם עירוני. וזו בעצם הכותרת הבאה, שלמרבה הצער לא פורסמה.

 

דווקא כאן לא נשמע קולם של מהנדס העיר או סגנו, כי כאן במרחב הפתוח שהחתום מטה טען בעת ששימש מהנדס עיר: "תשאירו משהו לדורות הבאים" - כאן הוצגה לאחרונה תב"ע שמספרה 3,700 הדוגלת בהקמתה של תל-אביב על-פי דגם הרחובות הישן כגון בוגרשוב, פינסקר וכיו"ב. דווקא כאן היו צריכים לתקוע את אותם מגדלים מנווה צדק, ולהגדיל את הצפיפות, שדומה יותר בתוכנית הנוכחית לצפיפות ביישוב כפרי.

 

250 התנגדויות הוגשו לתוכנית ועדיין לא שמענו את מנהלי הגוש הגדול (זהו המתחם מרידינג ועד חוף תל ברוך) ומה דרישותיהם. אבל האם גם כאן יוכלו לטעון בעירייה שאין לתושבי העיר ואדריכליה, שאינם פקידי החצר, שום דבר לומר בקשר לתדמיתה של עירם פרט מאשר לפנות למבקר המדינה ולנשיאת בית המשפט העליון? ואולי היה כדאי לנהוג בפחות התנשאות ועזות מצח. הרי בסופו של יום, אתם המחליטים עבורנו הינכם המים הזורמים בנחל אל הים הגדול, ואילו אנחנו הצמיתים, אנחנו אבני הנחל וכך נישאר כאן מעתה ועד עולם.

 

ישראל גודוביץ', לשעבר מהנדס העיר תל-אביב-יפו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
מגלומניה היסטרית. ישראל גודוביץ'
צילום: שאול גולן
רק בר רפאלי תוכל לקנות
צילום: קרן נתנזון
מומלצים