פאניקה על הפסים: "מתחיל להיות מפחיד ברכבות"
עשרות פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים לאחר ששתי רכבות התנגשו סמוך לתחנת נתניה. "זה לא יכול להיות שדבר כזה קורה בישראל של 2011", סיפרה אחת הנוסעות שנפצעה קל, "אתה עולה על הרכבת היום ואומר - 'על החיים ועל המוות'"
בבתי החולים עדיין מטופלים עשרות פצועים כתוצאה מההתנגשות החזיתית בין שתי רכבות הבוקר (יום ה') סמוך לתחנה בנתניה. למרבה המזל, שתי הרכבות נסעו במהירות איטית, ופרט לנהג הקטר שנפצע בינוני, כל היתר נפגעו באורח קל. בקרב הנוסעים, נשמו רבים לרווחה ובירכו את ברכת הגומל, אחרי שיצאו בנס מהתאונה. ברכבת ישראל ובמשטרה ממשיכים לחקור את נסיבות ההתנגשות.
"מתחיל להיות מפחיד לנסוע ברכבות", סיפרה חן דינוביץ' מחדרה שנפצעה קל בתאונה. "אם בעבר התחננתי בפני הילדים שלי שייסעו ברכבת כי היא נחשבת לכלי התחבורה הכי בטוח, היום זה פשוט חרדה".
נוסעת נוספת שנפגעה באורח קל אומרת שחייבים להתחשב בבטיחות הנוסעים ברכבות. "אתה עולה על הרכבת היום ואומר - 'על החיים ועל המוות'. נמאס לנו להסתמך על הנסים הללו", אמרה אילנה כהן מהיישוב שקד. היא הוסיפה כי עד היום חשבה שהרכבת היא כלי תחבורה מאוד בטוח, "זה לא יכול להיות שדבר כזה קורה בישראל של 2011. לצערי, נראה שגם התאונה הזו תשכח תוך יום יומיים, ותקום לה עוד ועדה".
נס משמיים. הקטר והקרון התחפרו בחצץ (צילום: אילן ארד, lowshot )
מחקירה ראשונית עולה כי רכבת שהגיעה מצפון יצאה מהתחנה והתנגשה סמוך להצטלבות המסילות עם קרון רכבת שהגיעה מדרום. לפי החשד, קטר הרכבת שהגיעה מצפון לא ציית לרמזור אדום. כתוצאה מההתנגשות, הקרון והקטר ירדו מהפסים והתחפרו בחצץ שבין המסילות כשהם באלכסון. למעלה מ-70 פצועים הגיעו לבתי החולים,
אך רבים מהם שנפגעו קל צפויים להשתחרר בשעות הקרובות. נהג הקטר נפצע בינוני.
אילן טובול שנפצע קל בתאונה, עלה על הרכבת מבנימינה לתל אביב בתחנה בפרדס חנה. לדבריו, הנסיעה הייתה שגרתית, עד שהרכבת יצאה מתחנת נתניה. "הרכבת החלה לצאת מהתחנה בנסיעה איטית, ואז בלי שום התראה שמענו בום, והרכבת נעצרה. ברכבת החלה פאניקה בקרב הנוסעים, שלא ידעו מה לעשות ומה קרה". לדברי דינוביץ', בעת ההתנגשות, "כוס הקפה שהחזקתי עפה באוויר, והגוף שלי זינק קדימה".
לנוסעים נמאס להסתמך על נסים, הקטר ירד מהפסים. (צילום: עידו ארז)
לדברי כהן, "אנשים עפו מהמקומות שלהם, ואז כעבור כמה שניות של שקט התחילו הצעקות ואנשים יצאו החוצה בבהלה". שיר, חיילת מחיפה, סיפרה שכל הנוסעים "ניסו לצאת כמה שיותר מהר כי חששנו שהרכבת תישרף, כמו שהיה בעבר". לדבריה, חייל ואזרח הצליחו לפתוח בכוח את הדלתות וניסינו כמה שיותר מהר לפנות את הקשישים".
"מזל גדול שהרכבות היו במהירות נמוכה"
רק לאחר שטובול ירד מהרכבת יחד עם יתר הנוסעים, הם הבינו שהתחרשה התנגשות. "היה לנו מזל גדול שהכל קרה ליד תחנת הרכבת והרכבות לא הספיקו לפתח מהירות".
נוסע נוסף שישב בקדמת הרכבת אמר שהוא לא מבין ברכבת לא הפיקו לקחים מתאונות קודמות. "אנחנו לא מצליחים להבין איך בשנת 2011 עם כל הקדמה, שתי רכבות נוסעות זו מול זו, על אותה מסילה. החיים שלנו ניצלו בנס, היה לנו מזל גדול שזה היה בקרבת התחנה ושתי הרכבות היו במהירות נמוכה".
שחר, נוסע שעלה בתחנת חדרה, סיפר כי הרגיש הרבה זעזועים בעת ההתנגשות וריח של עשן. לדבריו, "בדקה הראשונה לא נפתחו כל הדלתות והפאניקה שלטה בחלק מהאנשים, עד שמצאו את יציאות החירום. איש בטחון של הרכבת בא והחל לנפץ חלון אצלנו,
שלא נפתח בקלות כמו שמספרים ברכבת".
הוא סיפר כי לאחר התאונה נוסעים רבים צבאו על תחנת האוטובוס והמוניות מחוץ לנתניה."מה שמעצבן זה שכל האנשים שהיו על הרכבת היו צריכים לתפוס מונית או לשלם על אוטובוס לתחנה מרכזית בנתניה, לי לא היה מזומן, ונהג האוטובוס סירב להעלות אותי, אישה טובה שילמה עליי".
בעקבות התאונה הופסקה תנועת הרכבות באופן זמני בין תל-אביב לחיפה. זאת נוסף לקווי הרכבת בין תל-אביב לדרום שאינם פועלים בשל עבודות תשתית מתחילת השבוע. מהרכבת נמסר כי הקווים מתל-אביב להוד השרון ומודיעין פועלים כסדרם, וכך גם הרכבות בין חיפה לנהריה.