שתף קטע נבחר

 

תאונת הרכבת: חברת הביטוח תשא בחלק קטן מהנזקים

רק לפני כשבוע חידשה חברת הביטוח הפניקס את חוזה הביטוח שלה מול רכבת ישראל, אחרי מאבק ממושך בבית המשפט. עם זאת, האירוע הנוכחי לא ישפיע על החברה, שתשא בעלות הפיצוי על נזקי גוף בלבד

שבוע אחרי שחודש חוזה הביטוח מול רכבת רכבת ישראל ל-4 השנים הקרובות, כבר נדרשת הפניקס לטפל באירוע ראשון, מצב אירוני בהתחשב בכך שהחברה נאבקה, עד לאחרונה, בהליך ממושך בכדי להשאיר בידיה את תפקיד המבטחת.

 

בסוף 2010 אחרי 10 שנים בה היתה מבוטחת הרכבת בחברת הפניקס, החליטה רכבת ישראל להעביר את הביטוח שלה לחברת הביטוח הראל. בעקבות זאת פנתה הפניקס לבית המשפט ודרשה צו מניעה להתקשרות עם הראל בטענה כי הרכבת, כגוף ציבורי לא ערכה מכרז שוויוני כדרוש לפי דיני מכרזים.

 

רכבת ישראל טענה מנגד כי התמחור של הפניקס במהלך השנים היה מופרז ואף לא הגון וכי הצעת הראל נמוכה באופן משמעותי.

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את טענת הפניקס על היעדר קיום מכרז שוויוני ודרש מהרכבת להוציא מכרז שכזה. בעקבות זאת זכתה הפניקס במכרז ל -4 שנים נוספות.

 

ואמנם, למרות הפצועים הרבים והנזק הכבד שנגרם לקרונות באירוע הנוכחי, מבחינת הפניקס המבטחת את הרכבת בביטוח חיים, המשמעות הכספית של התאונה זניחה ולהערכת גורם בכיר בענף הביטוח, בהתחשב במצב הפצועים, החברה תצטרך לשלם סכום נמוך בהרבה מתאונות קודמות שארעו בשנים האחרונות בהם היו פצועים קשה ואף הרוגים.

 

בלי חניה אין ביטוח

בנוסף, קרונות הרכבת מבוטחים בחברת כלל, אך הביטוח אינו חל כאשר הקרונות נמצאים בתנועה, אלא רק במצב חניה, כך שעלות התיקונים תושת על רכבת ישראל עצמה. בעוד מספר חודשים תקבל הפניקס לידה גם את ביטוח הקרונות (בחניה).

 

לטענת רכבת ישראל ביטוח הקרונות גם בתנועה עולה כ-6 מיליון שקל בשנה. והפוליסה כוללת השתתפות עצמית של עד 10 מיליון אירו (כ-50 מיליון שקל) על התאונה הראשונה בשנה, ו-5 מיליון אירו (כ-25 מיליון שקל) על כל אחת מהתאונות הבאות. כיוון שברכבת ישראל מתרחשות מדי שנה תאונות רבות עם נזק לקרונות - לרוב נזק קטן, הביטוח אינו כדאי.

 

לאחר השריפה שארעה ברכבת לפני 3 חודשים, הסבירו ברכבת ישראל כי "לאחר בחינת כדאיות כלכלית לטווח הארוך, בשל דרישת החברות מחו"ל להשתתפות עצמית גבוהה של רכבת ישראל, החליטו הנהלת רכבת ישראל ודירקטוריון החברה החלטה אסטרטגית , לאור הצטיידותה המאסיבית של רכבת ישראל במאות קרונות חדשים, ולאור הקמת קרן פנימית לנזקים - לא לעשות ביטוח מקיף לציוד הנע על המסילה. יש לציין כי חברות עם ציי רכב גדולים בכל העולם, פועלות גם הן בדרך זו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זכתה במכרז
תאונת הרכבת
צילום: עידו ארז
מומלצים