כשלארגון ולעובד אין כימיה
תרבות ארגונית משפיעה מאוד על פעילות הגומלין בארגון, ועל פעולותיו והרגשתו של העובד. אם אינכם "בראש" של הארגון אתם עלולים להיות מתוסכלים גם אם התפקיד עצמו הוא כל מה שחלמתם עליו. אז איך תוודאו שיש התאמה?
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
פתגם משעשע ביידיש אומר: "אם כולנו נמשוך לאותו כיוון העולם יתהפך", ואכן בחברה, עסק או ארגון יש רצון שכולם יהיו שותפים לתרבות הארגונית. בין אם מדובר ב"תורה" בעל פה או בכתב אותה תרבות ארגונית תשפיע מאוד על פעילות גומלין בארגון, ועל פעולותיו והרגשתו של העובד.
כאשר עובד מגיע לארגון, הוא מגלה פעמים רבות, שמה שרואים מבחוץ הוא לא מה שרואים מבפנים, ולעיתים, הניגוד יכול להיות דרמטי. זו גם הסיבה שלעובד חדש ייקח זמן רב ללמוד את התרבות הארגונית.
תפקיד טוב זה לא הכל
קחו לדוגמה את המקרה של מ' שקיבלה תפקיד של ממונה על תלונות הציבור בחברה שעוסקת בתחום האלקטרוניקה. התפקיד, אשר הציע שכר אטרקטיבי ותנאים נוחים, נראה מעניין ומרתק.
מ' יכלה להציע את היכולות השירותיות הגבוהות שלה ואת הידע בתחום ניהול קשרי לקוחות והמשרה נדמתה כ"תפורה על מידותיה". אבל זמן קצר לאחר קבלת התפקיד, נוכחה מ' לראות, שיש פערים עמוקים בין מה שחשבה אודות התנהלות החברה בה עבדה, לבין המציאות.
היא גילתה שהיא חייבת "ללמוד" לומר חצאי אמיתות ואפילו שקרים. היא למדה שבישיבות הנהלה, אסור לה להשמיע דעות שונות מדעותיהם של המנהלים הבכירים ושאסור לה לשקף את המציאות הבעייתית אם היא רוצה להמשיך לעבוד שם. בהדרגה, היא הרגישה שאינה מסוגלת יותר להמשיך וללכת נגד ערכיה הפנימיים, נגד ה"אני מאמין" שלה, ובסופו של תהליך, התפטרה מהתפקיד.
לא תמיד צריך להגיע לפיטורין, אך חשוב ללמוד על התרבות של הארגון בו אנו רוצים לעבוד, מכיוון שיש לכך השפעה אדירה על מידת שביעות הרצון מהעבודה, על אפשרויות הקידום, על היכולת להתפתח בחברה.
קל לומר - אבל איך אפשר לדעת?
- למידה חלקית על הארגון זמינה מהאינטרנט והרשתות החברתיות - קראו ברשת החברתית על האמירות של העובדים, סגנון ההתבטאות שלהם, מידע על ההנהלה וכל מידע נגיש אחר - כמה שתדעו יותר, תגיעו מוכנים יותר.
- מעבר לכך, ישנו מידע חשוב אותו ניתן לשאוב כבר בשלב ההתעניינות הראשוני לגבי המשרה.
- כאשר החלטתם והגעתם לפגישה ראשונית בארגון, כדאי לבדוק מספר סימנים חשובים המעידים על התרבות הארגונית ועל החשיבות הניתנת לפרט בארגון:
- קפה נמס או אספרסו מאקיאטו?
כן, לקפה, לתה, ולסוגי השתייה החמה, יש בהחלט אמירה לגבי המידה בה הארגון רואה לנכון לפרגן לעובדים. ארגון שפחות ישקיע בפרט, ייטה פחות להשקיע בנושא השתייה החמה, שלא לדבר על עוגיות נלוות.
- היכנסו למטבח, הסתכלו על ההיצע הזמין, ותוכלו ללמוד רבות על הראייה של הארגון.
אני זוכרת שכאשר הגעתי לחברה לתת יעוץ שיווקי לעובדים, נדהמתי להיווכח שבסדנה של 3 שעות, קיבלו העובדים גבינות תוצרת חוץ, משקאות טבעיים איכותיים, פירות טרופיים ועוד ועוד- יש בכך כדי ללמד רבות על נדיבותו של הארגון כלפי הצוותים.
- הסתכלו על לוח המודעות בארגון – מה תלוי שם?
האם תלויות שם ברכות, תמונות עליזות, הודעות רלבנטיות, או שמא רק מסמכים רשמיים ואפילו רק הודעות מתריעות, חוקים של הארגון וכיוב'?
- מהו העיצוב של החלל במקום?
על פי הקליפה, האם אפשר לנחש מהו האגוז? האם המקום מזמין, נעים לעין, מואר ומכבד את העובד או, להבדיל, הכיסאות מיושנים ולא בריאים, ארגזים פזורים בצורה לא מסודרת, אינו בטיחותי מספיק, לא מואר?
מקום אשר פחות ישקיע בעובד, בהכרח פחות ישקיע גם בעיצוב הסביבה הפיזית.
- והכי חשוב, הביטו על האנשים העובדים בארגון.
כיצד הם לבושים? מה הם משדרים? האם רואים חיוך או רק הישרדות מקומית?
בחרו בחוכמה
כמועמדים למשרה עליכם לדעת לאן אתם הולכים ולהיות מוכנים להסתגל או לוותר על התפקיד; כיוון שלסביבה בה אתם עובדים, לאנשים עימם אתם מסתובבים, יש משקל אדיר על עיצוב היום שלכם, על התחושה שמלווה אתכם, על הרצון שלכם לקום בבוקר וללכת לעוד יום של עבודה. הסתכלו עליהם וזכרו, אם תהיו שם, אתם יכולים להיות דומים להם באווירה שתשדרו. האם זה באמת מה שאתם רוצים?
גלית תגורי משה היא מנכ"ל התמרה - תהליכים בעיצוב חיים . ניתן ליצור עמה קשר בדוא"ל .