שתף קטע נבחר

 

מדיקטטור להוגה דעות. הקמפיין הסודי של קדאפי

האופוזיציה הלובית חשפה כי קדאפי שילם מיליונים לחברה אמריקנית במטרה לשפר את דימויו ולהפוך אותו מרודן שנוי במחלוקת ל"הוגה דעות ואינטלקטואל". בין היתר, הוא נפגש עם עיתונאים ואנשי ממשל לשעבר שעם שובם מטריפולי כתבו מאמרים חיוביים ועדכנו את הבית הלבן על רוחות של שינוי

ההתקוממות בלוב סתמה את הגולל על קמפיין סודי ומפואר של מועמר קדאפי, אשר נועד לשפר את הדימוי שלו בארה"ב וברחבי העולם ולהפוך אותו מדיקטטור שנוי במחלוקת למדינאי מכובד. מסמכים שחשפו גורמי אופוזיציה במדינה הצפון-אפריקנית מעלים כי התוכנית של קדאפי, שנוהלה בסיוע המודיעין שלו, עלתה מיליוני דולרים בשנה.

 

 

הדיקטטור הלובי, שנאבק כבר כמעט חודשיים במורדים הדורשים את סילוקו מהשלטון, שכר חברת ייעוץ מבוסטון בשם "דה מוניטור גרופ" (TMG), במטרה שתוציא לפועל את תוכנית המייקאובר. החל מ-2006, מומחים ממכוני מחקר ואנשי ממשלה לשעבר הגיעו לטריפולי כדי להיפגש עם בכירי המשטר ועם קדאפי עצמו.

 

מזכר משנת 2007 של חברת TMG, שניהלה את הקמפיין עבור ראש המודיעין הלובי, הציג נוסחה שנועדה "לשפר את ההבנה וההערכה העולמית ללוב החדשה" ולהציג את קדאפי כ"הוגה דעות ואינטלקטואל".


"שונאים אותך קדאפי". הלובים לא קנו את זה (צילום: EPA)

 

עלות הקמפיין - שלושה מיליון דולר לשנה וחשבון הוצאות פתוח לייעוץ, קיום תדריכים ומימון ביקורי

אישים בדרג גבוה בלוב לפחות פעם בחודש. החברה גם הציעה לכתוב ספר על קדאפי ועמדותיו בנוגע לדמוקרטיה בעלות של 2.9 מיליון דולר  - אך התוכנית לא יצאה אל הפועל.

 

בשנת 2007 הובאו ללוב אישים כמו העיתונאי והמראיין הבריטי דיוויד פרוסט ופרופסורים מוכרים, ביניהם פרנסיס פוקויאמה מאוניברסיטת סטנפורד. בעקבות ביקורים אלה, החלו להופיע בתקשורת כתבות ומאמרים חיוביים על המדינה.

 

"חשבנו שקדאפי השתנה" 

רשת CNN פנתה למומחים מהאקדמיה ומכוני מחקר שהגיעו ללוב במסגרת התוכנית, והתגובה היתה שהם חשבו שהם מקבלים שכר על הרצאות שנתנו בלוב ועל הדרכת לובים בנושאים הקשורים להקמת ארגונים חברתיים - ולא עבור כתיבת טורים חיוביים על לוב וקדאפי.

 

כמה מהמבקרים בלוב יצרו קשר עם הבית הלבן של ג'ורג' בוש ועם מחלקת המדינה כדי

לספר על השינויים המתחוללים בארצו של קדאפי. ריצ'רד פרל, בכיר בפנטגון בזמן ממשל בוש האב, נסע לטריפולי ודיווח לסגן הנשיא דיק צ'ייני על השינויים בלוב.

 

בעקבות הוויתור של קדאפי על פצצה גרעינית, נכונותו להצטרף למאבק באל-קאעידה ותשלום 1.3 מיליארד דולר פיצויים למשפחות הרוגי הפיגוע במטוס פן אם, היחסים בין לוב לארה"ב החלו להתחמם. השיא היה כאשר בספטמבר 2008, מזכירת המדינה קונדוליזה רייס הגיעה לביקור בטריפולי.

 

כמה מומחים מאוניברסיטאות ומכוני מחקר שביקרו בלוב במסגרת הקמפיין אמרו כי חשבו שקדאפי השתנה והוא מקדם רפורמות, אבל עכשיו הם תומכים בסילוקו מהשלטון. TMG, אגב, לא הייתה החברה האמריקנית היחידה שנשכרה על-ידי קדאפי. ב-2008 הוא שכר את חברת הלובינג של הסנאטור הרפובליקני בוב ליווינגסטון, שעבדה עבורו עד 2009 תמורת 200 אלף דולר בחודש. בהמשך הסכום הצטמצם ל-30 אלף דולר בחודש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוד יכתבו עליו ספר. קדאפי
צילום: AP
מורדים בלוב. הקמפיין לא שכנע אותם
צילום: AP
מומלצים