פייסבוק הרגה את מייספייס? לא בטוח
מי ששמה רגל למייספייס, הרשת החברתית העצומה שאיבדה את הבכורה לפייסבוק, הייתה דווקא גוגל - מי שהיה לה הכי הרבה להפסיד מעליית פייסבוק. כך עולה מדיווח חדש של רויטרס
<< דור ה-N: נרקיסיסטים אבודים או שעירים לעזאזל?
כשמנסים להבין מה היה הגורם לנפילתה של מייספייס, שהייתה עד 2006 הרשת החברתית מספר אחת, התשובה הברורה היא פייסבוק. אבל מה בדיוק הפיל את מייספייס? האם זה עיצוב? קהל יעד? חדשנות טכנולוגית? כן, כל אלה נכונים. אבל יש עוד סיבה כואבת.
מסתבר שב-2006, השנה שבה פייסבוק נפתחה לקהל הרחב (להזכירכם, בהתחלה הרשת החברתית היתה פתוחה רק לקולג'ים בארצות הברית) גוגל חתמה על הסכם פרסום ענק עם מייספייס, כך דווחה רויטרס. לפי החוזה התלת שנתי גוגל התחייבה לשלם למייספייס 300 מיליון דולר כל שנה בתמורה לשטחי פרסום נרחבים באתר ושימוש בגוגל בתור מנוע החיפוש ברשת החברתית. לכאורה עסקה בריאה עבור שני הצדדים, אבל ההיפך הוא הנכון.
התנאים שגוגל הציבה למייספייס היו גבוהים מדי. כדי לעמוד בחוזה ולקבל את 300 המיליונים המובטחים בשנה, מייספייס התחייבה להגדיל את כמות הצפיות של עמוד הראשי שלה ולהרחיב את שטח הפרסום של גוגל אצלה. הגזירות האלה כבלו את המפתחים של מייספייס לפורמט מסוים של עיצוב, ולא איפשר להם לנסות כיוונים חדשים. פייסבוק, שמנהלת את הפרסום שלה באופן עצמאי, היתה חופשיה לשפר את העיצוב והממשק של האתר. בעוד שמייספייס היה צבעוני, נוצץ וילדותי, בפייסבוק נקטו בגישה יותר נקיה, אלגנטית וממוקדת מטרה. למשל, ב-2007 פייסבוק החליטה לא להציג בעמוד הפרופיל את כל הזבל של האפליקציות, בעוד שמייספייס עדיין נראה כמו את צעצוע שנבנה בגאוסיטיז.
גוגל, שמנסה, מנסה, מנסה ומנסה להפוך לרשת חברתית או להקים אחת, ספגה את תופעת הלוואי של העיסקה שלה עם מייספייס. לגוגל לכאורה לא אמור להיות איכפת שמייספייס נפלה בפופולריות שלה. אבל היה זה התסכול שנוצר בקרב משתמשי מייספייס שגרם להגירה המונית לפייסבוק, שהפכה למתחרה משמעותית של גוגל בתעשית הפרסום באינטרנט.
אמנון שואל: מה לא בסדר באייפון שלי? >>
שלושת המשתמשים במייספייס
מומלצים