שחקני סלולר חדשים - איך ישתנה השוק?
מי הן חברות הסלולר החדשות? מדוע הוקמו והאם המהלך יוביל לירידת מחירים? אמש אירע מהלך היסטורי בתחום הסלולר כשמירס ו-018 אקספון זכו במכרז של משרד התקשורת. מה המשמעויות? שאלות תשובות
אתמול (ב') אירעה היסטוריה בתחום הסלולר בישראל - שני מפעילים סלולריים חדשים הצטרפו לענף לאחר שזכו במכרז של משרד התקשורת. מדוע צריך חברות נוספות? מי זכה ושאלת מיליון הדולר: האם הצרכנים יהנו מהוזלת מחירים? ynet מנסה לענות על השאלות הבוערות
מדוע משרד התקשורת החליט לצאת במכרז על שני תדרים סלולריים חדשים?
מטרת משרד התקשורת היתה פשוטה: להרחיב את התחרות בשוק הסלולר כך שהחברות החדשות יתחרו בסלקום פלאפון ופרטנר הפעילות בשוק. במכרז זכו שתי חברות מכיוון שהמדינה פינתה לשם כך שני תדרים חדשים. הגבלת מספר החברות נעשתה מסיבות טכניות, כיוון שהמדינה מעוניינת שכמה שיותר מפעילים ייכנסו לשוק.
האם המחירים שאנחנו משלמים על שירותי הסלולר צפויים לרדת?
המכרז מתבסס על ההנחה, שככל ששוק הסלולר יישלט על ידי מספר גדול יותר של חברות, מחירי השיחות ירדו. משרד התקשורת לא קבע את המחיר שיגבו החברות הזוכות מהצרכן, אך מטרתו היתה להפחית את המחירים. לנוכח המחיר הגבוה ששילמו הקבוצות על הזכיונות, לא ברור אם המטרה המקורית של המשרד תתממש.
יש לציין שמאז ששוק הטלפון הישראלי נפתח לתחרות, השיחות הוזלו באופן חד, ולמרות זאת, ההוצאה של הצרכן הישראלי הממוצע על תקשורת עלתה באלפי אחוזים, בגלל גידול בשימוש בטלפוניה.
מי החברות שזכו במכרז?
הזוכה הראשונה היא חברת מירס שבשליטת פטריק דרהי, בעל השליטה בחברת הכבלים HOT, המפעילה רשת סלולרית, ללא רשת GSM הפעילה בדור השלישי. מירס נערכה למכרז מאז רכישתה ב-2009 על-ידי פטריק דרהי. הזוכה השנייה היא חברת 018 אקספון שבשליטת חזי בצלאל. שתי החברות ניצחו מול שתי חברות נוספות שהתמודדו מולן: חברת סלקט וחברת גולן טלקום שבשליטת מיכאל גולן והתאגיד הצרפתי פרי.
מתי יוכלו החברות להתחיל לפעול?
שני הזוכים במכרז יתחילו לפעול ב-1 לפברואר 2012, אך ייכנסו לשוק באופן הדרגתי. בשביל להתחיל לפעול, הן נדרשות להגיע לפריסה של 10% מהאוכלוסייה עד 1 בפברואר 2012. תוך ארבע שנים, הן יתבקשו להגיע לפריסה של 40% ותוך שבע שנים - עד 2019 - לפריסה של 90%. שר התקשורת יוכל להאריך את כל אחת מהתקופות הללו פעם אחת נוספת, לתקופה שלא תעלה על 3 שנים.
אם יהיו מפעילים חדשים, אנחנו צפויים לסבול גם מהקמה של אנטנות חדשות?
במשרד התקשורת מבטיחים שלא. זאת, כיוון שהחברות יידרשו להפעיל שירותי נדידה, שיאפשרו להן לפעול באמצעות האנטנות שיירכשו מהחברות הקיימות.
על מה התמודדו החברות, וכיצד התנהל המכרז?
החברות התמודדו על רכישת שתי רצועות תדרים להקמת רשתות סלולריות חדשות. המכרז התנהל בצורת מכירה פומבית, שבה זכה מי שהציע למדינה ערבות גבוהה יותר לכסף שישקיע בהקמת הרשת. מחיר המינימום להשתתפות במכרז היה 10 מיליון שקל, ולאחר מכן החברות נדרשו להעלות אותו מדי 10 דקות. ברגע ששתים מהחברות לא העלו יותר את המחיר, הוכרז כי שתי החברות שהציעו את המחיר הגבוה ביותר היו הזוכות.
כיצד תשפיע כניסתן של שתי חברות חדשות על החברות הקיימות - סלקום, פרטנר ופלאפון?
הן צפויות לספוג פגיעה קשה. שוק התקשורת הישראלי הוא צפוף ותחרותי בלאו הכי: בצרפת, לדוגמא, יש 4 חברות סלולר בלבד על 60 מיליון אנשים. ואולם, לאור רווחי העתק שהחברות הללו רושמות, נראה שאין מה לדאוג ליציבותן גם אחרי כניסתן של המפעילות החדשות.
כמה צפויות החברות להשקיע בהקמת רשתות סלולר חדשות?
ההערכות הן כי הקמת רשת סלולרית דורשת השקעה של 150-200 מיליון שקל. מה היה מחיר המינימום במכרז? בסיכומו של דבר מירס שילמה תמורת הזיכיון ערבות של 705 מיליון שקל ואילו חברת 018 אקספון שילמה ערבות של 710 מיליון שקל.
האם המחירים שאנחנו משלמים על שירותי הסלולר צפויים לרדת?
משרד התקשורת לא קבע את המחיר שיגבו החברות מהצרכן, אך מטרתו היתה להפחית את המחיר שמשלמים הצרכנים הפרטיים על שירותי הסלולר. לנוכח המחיר הגבוה ששילמו הקבוצות על הזכיונות לא ברור אם המטרה המקורית של המשרד תתממש כיצד.
כיצד תשפיע כניסת שתי חברות נוספות על שוק הסלולר?
בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי כניסתם של מפעילים חדשים תוביל לנטישת מינויים של המפעילות הקיימות - סלקום, פרטנר ופלאפון. עובדה זו צפויה להערכתם להוביל ללחץ תחרותי ולשחיקת מחירים. עם זאת הם מצננים את השמחה ומדגישים: "אנו בספק אם אכן נראה שחיקה של 30%-40% במחירים כפי שהוצהר לא פעם בעיתונות הכלכלית".