"הבלט לא ימות לעולם"
יורי פטייב, המנהל האמנותי של בלט מרינסקי, מבקש שלא תמהרו להספיד את אמנות הבלט. "אין תחליף לצפייה חיה במופע ריקוד", הוא טוען בראיון ל-ynet. ובנוגע ל"ברבור שחור", למרות אי הדיוקים שבו, הסרט בהחלט יכול לעורר מחדש את המחול
האם נטלי פורטמן רקדה בעצמה בסרט "ברבור שחור" או שמא הייתה זו הרקדנית המקצועית שרה ליין ששימשה ככפילתה בסצנות הריקוד המסובכות? ליין טענה שפורטמן ביצעה אחוזים ספורים בלבד מסצנות הריקוד בסרט, ושאת השאר עשתה היא בעצמה. ההפקה כמובן הכחישה. גם בנג'מין מילפייה, הכוריאגרף שעבד עם פורטמן על הסרט, הכחיש בתוקף וטען שפורטמן, שלמדה מחול בצעירותה, עברה למסדר אימונים מאד קשוח כחלק מההכנות לסרט, ולא ויתרה לעצמה על דבר.
הויכוח הסוער בין האשמותיה של ליין ובין הכחשותיה של ההפקה, האיר מחדש את נושא המורכבות של אמנות הבלט. "אתם באמת חושבים שאפשר להפוך לרקדנית מקצועית בשנה וחצי של עבודה?" שאלה ליין, וקשה שלא להבין אותה. לפי יורי פטייב, המנהל האמנותי של בלט מרינסקי, אחת מלהקות הבלט הטובות בעולם, על רקדנית בלט להקדיש את כל סדר יומה לריקוד, מהשעות הקטנות של הבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות.
פטייב מספר שישנה בדיחה לפיה אם רקדנית בלט מתעוררת בבוקר ולא חשה כאבים בכל הגוף - סימן שהיא מתה. ההומור המורבידי של פטייב מחזק מעט את הסטריאוטיפ על החינוך הנוקשה של העוסקים בענף הבלט, צורת אמנות תחרותית המצריכה הרבה מאד דם, יזע, דמעות והקרבה אישית טוטאלית.
האח הגדול של הבלט
פטייב, הוא האח הגדול של בלט מרינסקי. בכל רגע נתון הוא יכול לעקוב מבעד למסך הטלוויזיה שבמשרדו המפואר, ולבחון את מעשיהם של כל אחד מ-200 הרקדנים שבלהקה. כל ערוץ טלוויזיה מקרין לו את הנעשה בכל אחד מהחדרים שנמצאים בתוך המבנה המרשים והעתיק של תיאטרון מרינסקי.בלט מרינסקי. תחייה מחודשת לאמנות הותיקה
ב-21 וב-23 למאי, יגיע בלט מרינסקי לישראל, לשתי הופעות באמפיתיאטרון קיסריה (ב-21 עם המופע "Giselle" וב-23 עם "Swan Lake"). עבור פטייב תהיה זו הפעם השנייה שהוא מבקר בישראל. הפעם הראשונה הייתה ב-2007, אז הגיע יחד עם הלהקה למשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.
"בישראל יש ריבוי של יוצאי ברית המועצות", קובע יורי ומחייך. מה שנכון נכון. אני מנסה להוציא ממנו מעט פופוליזם ושואלת אם צפה בסרט זוכה האוסקר, "ברבור שחור".
"אנשים זקוקים לאמנות חיה", טוען טייב
"אכן צפיתי ומאד נהניתי", הוא משיב ומוסיף: "נטלי פורטמן נראית כמו רקדנית מקצועית. רואים שהיא רקדה בלט בצעירותה". בלי להיכנס לספקולציות האם אכן הייתה זאת פורטמן שרקדה, אני שואלת את יורי האם לדעתו הסרט "ברבור שחור", עם כל הצלחתו הקולנועית, יצליח להביא לבלט קהל חדש, ובעצם ייצור תחייה מחודשת לאמנות הותיקה.
"אני מאד מקווה שהסרט יחיה מחדש את הבלט. הסרט אמנם לא מדייק באופן שבו הוא מתאר את עולמן של הרקדניות, אך אם הוא יעורר עניין מחודש בתחום ויצליח אפילו להביא קהל שלא מגיע בדרך כלל, אני אהיה הראשון שישמח על כך".
אתה מאמין שבזמנים בהם אנשים ממעטים לצאת מהבית, ומעבירים את זמנם הפנוי מול מסך המחשב, נותר מקום להכיל אמנות רצינית כמו בלט?
"עבורי הבלט הוא אמנות חיה. אפשר לראות בלט בטלוויזיה, אבל חלק מאד גדול מההנאה. התמונה המלאה מתקבלת רק כשמגיעים פיזית לאולם וצופים בבלט מקרוב. רק ככה אפשר לראות את העיניים של הרקדניות, להאזין לנשימות שלהן ולצפות בתנועות הגוף בהתאם לכל תרגיל ותרגיל. אני חושב שהבלט לא ימות לעולם כי אנשים זקוקים לזה, לחשיבות של האמנות החיה".