כריית זהב וירטואלית עוזרת למדינות מתפתחות
מחקר חדש של הבנק העולמי מגלה ששירותי צד שלישי בתעשיית משחקי התפקידים ההמוניים, דוגמת כריית זהב ומכירת רמות, מכניסות למדינות עניות בעולם האמיתי מילארדי דולר בשנה
<< כבר ראיתם את סדרת הרשת של מורטל קומבט?
המציאות המדומה במשחקים מחקה את האמיתית - גם בכלכלה. מניתוח של הבנק העולמי בשם "מפת הידע של העולם הווירטואלי", התגלה ש"כריית זהב" ומכירת רמות (Power Levelling) למשחקי תפקידים המוניים (דוגמת WOW של בליזארד), הכניסה למדינות עניות כשלושה מיליארד דולר ב-2009, ויכולה להוות דחיפה משמעותית לכלכלות המקומיות המתפתחות.
זהב וירטואלי, כסף אמיתי
כריית זהב היא פעולת איסוף המטבע המקומי של המשחק ואביזרים יקרי ערך, למטרות מכירתם מחוץ למשחק. מכירת רמות היא חיזוק דמויות לשם מכירת ה-Level שלהם למרבה במחיר, שגם מתבצעת מחוץ לעולם המשחק.
מה זה אומר? שגיימרים שיש להם כסף לכך (בדרך כלל ממדינה מפותחת) חוסכים זמן ומאמץ וזוכים בתנאים בסיסיים טובים תמורת תשלום, כמישהו אחר עשה את העבודה הקשה בשבילם. בליזארד וחברות אחרות לא רואות בעין יפה את עסקי הצד של הגיימרים, בין אם כי זו רמאות, כי מתבצעת בהם הפרה של זכויות יוצרים, או כי מדובר בעסקאות משתלמות שלא מכניסות סנט אחד לכיסן.
כריית זהב במשחקי הרפתקאה המוניים. יותר משתלמת מאשר תעשיית פולי הקפה
בדו"ח נכתב, ש"למרות שאף אחד לא אוהב את עסקי כריית הזהב, ישנם לפחות 100 אלף גיימרים במדינות כמו ויאטנם וסין שמרוויחים את לחמם משירותי הצד השלישי של תעשיית המשחקים". "מה שחשוב הוא", נכתב "שבניגוד לתעשיות אחרות, מרבית הכספים שהורווחו נשארים במדינה שמציעה את השירות".
לשם השוואה מובאת הדוגמה הבאה, "ב-2009 רווח הברוטו משירותים כאלו היה שלושה מילארד דולר בקירוב, שרובם הלך למדינות מתפתחות בהם השירותים הופקו. בעוד שבתעשיית הקפה העולמית, שמדינות עניות רבות תלויות בה וששווה מעל ל-70 מילארד דולר, רק 5.5 מילארד הגיע למדינות העניות אשר מפיקות את פולי הקפה". כך, למרות גודלה הקטן של התעשייה הווירטואלית, יכולה להיות לה השפעה חיובית משמעותית על כלכלות מקומיות.
פרסום שלילי למדינות
הדו"ח גם מזהיר ששירותים מסוג זה, שנחשבים לא מוסריים, יכולים להאיר מדינות שלמות באור שלילי בעולם המשחקים, ולכן ממליץ לכורים לעבור לפעולות בעלות ערך חברתי חיובי. לדוגמה, מספר כורים ומעלי רמות הפסיקו את פעולות הגניבה, הפרסום התוך-משחקי, ועברו במקום לפרסום חיצוני וכריית משאבים "אורגנית", שנעשית על ידי גיימרים ולא על ידי בוטים או בגניבה.
למרות שהכרייה נחשבת לבעייתית ולא אהודה אין סימנים שתעלם בקרוב, כיוון שהיא מספקת שירות שיש לו ביקוש רב בתעשיית המשחקים. הדו"ח המלא בנושא זמין לקריאה כאן.
כזה אני רוצה: מחשבים ניידים פנטסטיים >>