שתף קטע נבחר
 

אין קרונות - לרכבת אין רזרבות, והנוסעים סובלים

מספר תאונות רכבת שאירעו בשבוע האחרון עקב תקלות בטיחותיות, גרמו לגריעה נוספת במספר קרונות הנוסעים. משרד התחבורה לא מטפל, והרכש החדש צפוי להגיע רק בעוד תקופה ארוכה. הבשורה: בינתיים תסתדרו עם האיחורים

כך נראה שבוע מאוד לא בטוח ברכבת ישראל: התנגשות עם 60 נפגעים בין שתי רכבות נוסעים, התנגשות בין רכבת משא וקרונות משא ריקים, התנגשות רכבת נוסעים בשער ברזל בבאר-שבע, ואי-ציות רכבת נוסעים לרמזור אדום בתחנה חיפה. הנזק לציוד: ארבעה קרונות נוסעים מושבתים, קטר שספג פגיעה קשה ביותר, נזק לשני קרונות נוסעים ולמספר לא-ידוע של קרונות משא, ופגיעה במסילות באזור נתניה ובמסוף משא בנגב. עלות הנזקים לפי אומדן ראשוני: עשרות מיליוני שקלים.

 

 

וזה כמובן לא הכל. בנוסף לנזקים מיידים לציוד ותשתית, נפגעה גם רמת השירות לנוסעים, הנמצאת גם כך בירידה כתוצאה מסגירת קווים לצורך תיקון, תחזוקת והכפלת מסילות, כמו-גם עקב מחסור חמור בקרונות וקטרים. התוצאה: נזק גדול גם לטווח הארוך, כתוצאה מהידרדרות אמון הנוסעים ברכבת, שבה השקיעה המדינה בעשור האחרון עשרות מיליארדי שקלים.


הרכבת: "פועלים עם כל צי הנייד הקיים" (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

נושא השירות הלקוי בתחבורה ציבורית בכלל וברכבת בפרט, אינו זר למשרד התחבורה. שר התחבורה, ישראל כץ, הצהיר עם היכנסו לתפקיד כי הוא מתכוון להתייחס לנושא במלוא הרצינות. אלא שלמרות הבעיות והליקויים שהתגלו בפעילותה השוטפת של הרכבת מאז נכנס לתפקידו, ובעיקר בחודשים האחרונים, לא נרשמה פעילות מיוחדת במטרה לשפר את הבטיחות והשירות. אגף מיוחד הוקם אמנם תחת השם "אגף רישוי מסילתי", אך בענף התחבורה יש המתייחסים אליו כ"בדיחה". וברכבת? גם שם יש לא מעטים שלא מייחסים לו חשיבות רבה.

 

"אין רזרבה תפעולית"

עוד לפני התאונות האחרונות, וגם לפני שריפת הקרונועים בדצמבר, סבלה הרכבת מהיעדר "רזרבה תפעולית": קרונות וקטרים שיכולים להחליף ציוד שנפגע. הסיבה העיקרית לכך היא הימנעות הרכבת מרכישת קרונות וקטרים במשך תקופה של כמעט חמש שנים, שנגרמה גם בגלל בעיות פנימיות של החברה - אך גם בגלל היעדר בקרה מצד משרד התחבורה, וחוסר נכונות מצד משרד האוצר לממן רכש חדש בהיקפים הנדרשים.

 

הפגיעה ברמת השירות מורגשת בין השאר בצפיפות רבה וחריגה ברכבות הנוסעות בקווים המרכזיים ובשעות העומס, וכן באיחורים רבים מהרגיל. למעשה, כבר יותר מחצי שנה הרכבת אינה מצליחה לעמוד ברמת דיוק מינימאלית, שנקבעה לה במסגרת הסכם הסובסידיה שחתמה עם משרדי הממשלה ב-2009.

 

ברכבת ישראל מודים היום כי "בשל העלייה המתמדת בביקושים לנסיעה ברכבת בשנים האחרונות, החברה פועלת עם כל הצי הנייד הקיים, ללא רזרווה תפעולית - והדבר מורגש ביתר שאת כאשר מתרחשות תקלות או תאונות". בניסיון לפתור את המחסור החמור בקרונות וקטרים, מציינים ברכבת כי "השנה נרכשו מספר הקרונות והקטרים הגדול ביותר אי-פעם ברכבת ישראל, והם צפויים להיקלט בחברה ב-2012. החל מסוף אוגוסט ועד תום השנה הנוכחית, תקבל החברה קרונות וקטרים חדשים - 22 קרונות סימנס, 18 קרונות דאבל-דק ו-4 קטרים".

 

ברכבת גם אומרים ל-ynet כי כדי להתמודד עם גריעת הקרונות והקטרים בתקופה האחרונה, "מתגברים עובדי הרכבת בימים אלה את משמרות האחזקה במוסכים, וזאת על-מנת לשפר את זמינות הציוד".

 

הידרדרות ברמת הבטיחות?

אם מבקשים לבדוק את רמת הבטיחות ברכבת ישראל מול המקובל בעולם למשל, מתברר כי לא ניתן לעשות זאת - לפחות לא באופן רשמי. זאת, מאחר שרכבת ישראל, כמו-גם משרד התחבורה האחראי על פעילותה, אינם מפרסמים באופן שוטף פרטים אודות תקריות בטיחות, או נתוני בטיחות תקופתיים. זאת, בניגוד גמור למקובל במדינות רבות בעולם המערבי. כך למשל, תאונת רכבת המשא אתמול (ג'), כמו-גם התנגשות הרכבת בשער בתחנה בבאר-שבע ומעבר רכבת נוסעים באור אדום בחיפה, לא פורסמו לידיעת הציבור, אלא רק לאחר פניית ynet.

 

גם הטיפול בתאונות ותקריות בטיחות מעורר לא מעט שאלות. לאחר ההתנגשות בשבוע שעבר, מיהרו ברכבת להאשים את נהג הרכבת שיצאה מתחנת נתניה, ואף פרסמו את "גיליון ההרשעות" שלו. ברכבת גם הודיעו כי בצוות החקירה שהקימו ישתתפו נציגי המשטרה, וזאת למרות שחקירת משטרה צריכה להתנהל בנפרד מחקירת הרכבת - שאמורה להפיק לקחים שיימנעו הישנות תאונות, ואין זה מסמכותה או תפקידה לנהל הליך פלילי.

 

כדאי גם לזכור כי מי שאמור לנהל חקירת תאונות רכבת הוא משרד התחבורה, באמצעות אותו "אגף רישוי מסילתי" שהוקם ב-2008. אחת ממטרות האגף היא "הקמת גוף חוקר חיצוני ובלתי-תלוי לתאונות רכבת". גוף שכזה לא הוקם עד היום. וללא גוף חקירה עצמאי, נדרש המשרד להקים ועדות "אד-הוק" בעקבות כל תאונה או תקרית חמורה - ועדות המשוללות כל מעמד או סמכות חוקית.

 

בשנה וחצי האחרונות הקים המשרד לא פחות מארבע ועדות "בדיקה" שכאלה, בעקבות האירועים הבאים: "שימוט" (נפילת רכבת מהמסילה) ליד כפר מנחם בספטמבר 2009, התנגשות רכבת נוסעים במיניבוס באוגוסט 2010, שריפת מערך קרונועים ליד שפיים בדצבמר 2010, והתנגשות הרכבות בשבוע שעבר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התנגשות הרכבות לפני שבוע
צילום: שחר אלבג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים