שתף קטע נבחר
 

הוא קוסם. או שלא

אני מתחילה לחשוב ששר החינוך מבוזבז לחלוטין. הוא היה צריך להיות קוסם אם הצליח להפוך נתונים קשים של 52 אחוזי כישלון בבגרות להצלחה מסחררת

איזו חגיגה! כל מי שצפה השבוע ב"שואו" שהפיק משרד החינוך לנתוני הבגרות בישראל חשב לבטח שמדינת ישראל זינקה לראש הטבלה של מדינות ה-OECD בזכאות לבגרות. משרד החינוך מתפאר כל כך בעליה זניחה של 2% לעומת השנה שעברה כאשר נתוני הזכאות לבגרות זועקים 48.3% בלבד! האם זו רק אני או שהמלך הוא עירום?

 

גם אם נתעלם מהדעה הרווחת שעל-פיה השיפור בהישגים נובע ממניפולציה, עדיין לא ברור מה יש כאן לחגוג: 52% של כישלון? 52% מקרב כלל התלמידים שמתחילים את חייהם הבוגרים עם חוויית כישלון קשה מאוד, שתלווה אותם כל חייהם. אבל משרד החינוך בשלו.

 

אני מתחילה לחשוב ששר החינוך שלנו מבוזבז לחלוטין. הוא היה צריך להיות קוסם. אם הצליח להפוך נתונים קשים כאלו למצג שווא של הצלחה מסחררת - ראוי הוא למלוא הערכתנו. ואולי כדאי שראש הממשלה ישקול למנותו לתפקיד שר החוץ של מדינת ישראל, על מנת שירתום את כישורי הקוסמות שלו לשיפור תדמיתנו בתפוצות ולבניית מערך הסברה משומן ומחולל פלאים.

 

דמיינו לעצמכם שצה"ל היה מציג לנו נתונים דומים כניצחון, מה היינו אומרים אז על הצבא החזק בעולם? האם היינו חושבים ש-48% הצלחה של כיפת ברזל ביירוט פצ"מרים מרצועת עזה היא הצלחה? האם 48% הצלחה של צה"ל במלחמה כוללת היה נחשב כניצחון שלנו מול אויבנו? ברור שלא. הרי בנושאים ביטחוניים אין 50-50, או שמנצחים או שמפסידים. אז מדוע כשמדובר בחינוך של הילדים שלנו, של דור העתיד של המדינה שלנו, אנחנו מוכנים להסתפק באחיזת העיניים של משרד החינוך שמגיש לנו "פירורים" על מגש של כסף?

 

במקום מסיבת עיתונאים חגיגית, צריך היה משרד החינוך לשקול מסע לוויה - לוויה לערכים, לחינוך, לשוויוניות, לריבוי אינטליגנציות. האם זו מערכת החינוך שאנו רוצים? שרי החינוך לדורותיהם מתקשים להבין שלא כל התלמידים זהים, ואי אפשר להציב לכולם את אותן מטרות. יש כאן כישלון רבתי של מערכת החינוך בישראל, שמקדשת שנה אחר שנה את המטרה הנעלה מכל שנקראת בגרות, ולמרות זאת מרבית התלמידים נותרים יתומים מבגרות.

 

הגיע הזמן שבמשרד החינוך יבינו שכל תלמיד הוא עולם ומלואו, עם יכולות, כישורים ושאיפות שונים. זו עובדה - בתי הספר של משרד החינוך לא מתאימים לכולם. במדינות מערביות השכילו לטפח את החינוך הטכנולוגי-מקצועי, ולאפשר לתלמידים לרכוש מקצוע נדרש וניסיון כבר בתיכון. החינוך הטכנולוגי-מקצועי בעולם אינו חינוך אלטרנטיבי. זהו חינוך מרכזי בדיוק כמו החינוך העיוני. חינוך טכנולוגי-מקצועי מעניק לתלמידים, שאינם מתאימים או שאינם מעוניינים ללמוד בבתי הספר העיוניים, תחושת ערך עצמי והצלחה ומאפשר להם להתחיל את חייהם הבוגרים עם מקצוע ביד. חבל שמשרד החינוך אינו מכיר בכך וממשיך במנטרה השוחקת של "בגרות לכל תלמיד" שאת תוצאותיה שמענו השבוע מפי שר החינוך, ולא בשמחה יתרה.

 

הכותבת היא מנהלת תיכון דב הוז (טכנולוגי-מקצועי) בתל-אביב ב-14 השנים האחרונות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתונים קשים הפכו להצלחה. אירית תלמוד
מומלצים