שתף קטע נבחר
 
צילום: index open

סינדרלת הנדל"ן - הלכלוכית מת"א הפכה לנסיכה

יציאה מהקיבעון התכנוני הישראלי, אפשרה לעצב דירת גג במרכז העיר הפוך: במפלס הראשון נמצאים חדרי השינה, בעוד שהסלון, המטבח ופינת האוכל נמצאים בחדר שעל הגג. כך זה נראה

דירה תל אביבית שוכנת ברחוב תל אביב צר וקטן כל כך, עד שיש בו רק נתיב נסיעה אחד לדיירי הרחוב. על חניה משני צדדיו אין בכלל מה לדבר. הצפיפות האורבנית הזו הולידה פתרון יצירתי של מכפילי חניה, כלומר חניה בקומות.

 

  • בואו להתעדכן בסרטונים ותמונות בלעדיות בפייסבוק שלנו

 

קשה שלא לחשוב על הפתרון הזה כשעולים לדירת הגג הדו-מפלסית, ששטחה 100 מ"ר ושעיצבו האדריכלים איתי פריצקי ופאולה ליאני עבור זוג הורים ונערה בוגרת המתגוררים בה. כשעולים לקומת הגג, קשה שלא להתפעל עוד יותר איך הצליחו צמד האדריכלים להפוך חדר אחד על הגג לסלון, מטבח ופינת אוכל.

 

צילום: אלעד שריג

 

כנראה שגם האדריכלים המקוריים של הדירה לא חשבו שזה אפשרי, כשקבעו את שלושת השטחים המשותפים הללו בקומה התחתונה והגדולה יותר, יחד עם חדר שינה בודד בקצה. בקומה העליונה לעומת זאת, הם סידרו חדר שינה להורים.

 

ההחלטה המרעננת להפריד בעזרת המפלסים בין הפרטי לציבורי, להפוך את הסדר ולהעלות את השטחים הציבוריים למעלה, מעידה על מהפך מחשבתי שדרש יציאה מהקיבעון התכנוני הישראלי ועל מציאת פתרונות יצירתיים בעיצוב ובריהוט.

 

מטבח בהסתרה

נתחיל במהפך המחשבתי. הישראלי הממוצע לא אוהב שהאורחים שלו משוטטים בביתו ומטפסים במדרגות. גם האורח הישראלי פותח את הדלת, רואה את הסלון ומתיישב, מקסימום זז קצת שמאלה לשירותים.

 

הרעיון שהאורחים יראו מה יש בקומה אחת ואחר כך עוד יתאמצו ויטפסו לקומה השנייה נפוץ בבתים טוריים בבריטניה, אך אין סיבה שלא לייבא אותו לאקלים הישראלי הנוח, כשיש מרפסת גג נרחבת לאירוח חוץ. עם זאת, הדבר מצריך מהפך חשיבתי המלווה ביכולת לנצל 23 מ"ר של חדר על הגג.

 

אולם גם אם הגג מאפשר ישיבת חוץ, עדיין יש לדאוג לאירוח בפנים, ועם כל הכבוד למטבחים פתוחים, בחלל קטן זה יכול להפריע - לא תמיד אדם רוצה לשבת בסלון ולהרגיש שהוא בסך הכול בהפסקה קצרה משטיפת הכלים במטבח, אפילו שיש מדיח כלים ומטבח מודרני שעלה חצי מיליון שקל.

 

רגע לפני החג: מעצבים את הסלון מחדש >>

 

הפתרון הזול של האדריכלים פריצקי וליאני, היה לסגור את המטבח מאחורי דלת ולהעניק לו חדר משלו. במקרה הזה, רוחבו של החדר הוא 70 ס"מ והדלת היא אקורדיון הזזה חצי-שקוף, אך מדובר במטבח סגור וזה העיקר. רק האור הנדלק מבעד לאקורדיון והצלליות הנראות מרמזים שמאחורי הדלת יש מטבח, למי שהספיק לשכוח. מכשירי החשמל במטבח, כמו המקרר מימין והמדיח שבמרכז, הוסתרו בדלתות בגימור תואם לארונות, כך שגם אם האקורדיון פתוח, אין "רעש" ויזואלי.

 

בתקרה הותקן מקרן השולח את קרניו אל מסך גלילה, המשמש גם כווילון לדלת היציאה למרפסת. טלוויזיה שטוחה וקטנה קבועה על הקיר לצפייה מפינת האוכל. מתחתיה הוצב שולחן אוכל מודרני בעיצוב עדין, שמתקפל בעמידה על הקיר ואינו תופס כלל מקום, בדומה לשולחן נוסף זהה המקופל לצדו. שניהם עומדים על גלגלים כך שניתן להצמיד אותם לשולחן אחד גדול המתאים לשמונה אנשים, עם ארבע פלטות בגודל 80X80 ס"מ האחת.

 

היה פה ממ"ד?

אל מול המראה המודרני והנקי של המטבח, המקרן ופינת האוכל, פינת ההסבה משדרת חמימות עם כוננית קטנה, שטיחים אתניים עתיקים ממרוקו ומירדן, ספה ופריטי ריהוט נוספים בגוני כתום וחום, ופרקט כמובן.

 

לעומת הפרקט, רצפת הבטון בקומה התחתונה בולטת בגוני האפור שלה, כשמעליה תקרה שמתוח עליה בד בגוון מבריק, שמשקף את החלל ומגדיל אותו. כדי לעשות זאת היה צריך לשנות קיבעון מחשבתי ישראלי נוסף - להרוס את ההנמכה של המיזוג המרכזי ולעבור למזגנים מפוצלים. כך, כל חדר זכה למזגן פרטי ששולב בארון הבגדים, ובקומה השנייה הוצב מזגן מעוצב עם חזית פרספקס אפורה התואמת לפרופילי האלומיניום שבפתחים.

 

הגבול למה שאפשר לשנות בדירה עובר בממ"ד, הניצב בין שני חדרי השינה. במקום ללכת נגדו, האדריכלים זרמו איתו והפכו אותו לחדר שירות מוגן, מסתורי ואפל, המשותף לשני החדרים. עם ארונות שחורים, מקרר במראה רטרו ומנורה פיסולית במרכז החלל - איש אינו זוכר עוד שזהו ממ"ד מבטון מזוין. בין שני חדרי השינה מקשר גם קו מבט ארוך מקצה לקצה, שמתאפשר תודות לדלתות החדרים שעשויות מזכוכית ומספקות תחושת מרחב בדירה הקטנה.

 

במת עץ - מחיסרון ליתרון

בחדר השינה של הנערה השתמשו האדריכלים בדלת הזזה מזכוכית. בחדר ההורים ושני חדרי הרחצה השתמשו בדלתות ציר, ובולטים בהם כיורי הבטון החשוף בניגוד לדלתות השקופות. ביחידת ההורים נשקף חדר הרחצה משני צדי ארון בגדים. החדר הוגבה באמצעות במת עץ שמתחתיה זורמים המים לניקוז, ומשם בקו ביוב חדש לניקוז המקורי. זה אפשר המשכיות של ריצוף העץ. המיטה מוצבת על במת העץ, שהפכה מחיסרון ליתרון המדגיש את אזור השינה במלכותיות סמלית וטקסית.

מעל המיטה הזוגית הרחבה והצחורה תלויה תמונה בצבעים רכים של האמנית חיה גרץ רן, שעבודותיה פזורות בבית. מעט מתחתיה מותקנת תאורת קיר לבנה החוזרת ברחבי הבית, למעט בחדר הנערה שבו תלויים מתקרת בריסול שני גופי תאורה, האחד עגול וגדול מעל המיטה, והשני מעל כיור הרחצה.

 

פריצקי מסכם את הפרויקט במילה אחת: "אתגר". ליאני האיטלקייה מרחיבה ואומרת, ש"בסך הכול ארגנו את החלל כך שהלקוח יוכל לעבוד איתו כרצונו בנוחות". את המידע על פתרונות הריהוט והעיצוב שהם מביאים בייבוא אישי הם מסרבים לגלות, כדי שלא יעתיקו מהם, אבל אם אתם בכל זאת בעניין של העתקות - כדאי שיהיה זה הראש היצירתי שלא מהסס לחשוב אחרת ושהצליח, או כדברי בעלת הבית: "להפוך דירה של שלושה כוכים ומסדרון חנוק לדירת גג מאווררת ונוחה".

הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביקור בית. דירה בת"א
צילום: אלעד שריג
מומלצים