שתף קטע נבחר

הטייס הודיע לפקחית "חוזר לנחיתה" - והתרסק

ל-ynet נודע כי רגע לפני התרסקות המטוס בחיפה, שגבתה את חייהם של ארבעה בני אדם, הודיע הטייס לפקחית כי הוא חוזר לנחיתה. היא מיהרה לשאול "מה קרה?" - אך כבר לא קיבלה תשובה. החוקרים מעריכים כי תקלה טכנית הובילה לתאונה

טייס מטוס הפייפר שהתרסק בחיפה, הודיע לפקחית "חוזר לנחיתה" רגע לפני התאונה הטראגית - כך עולה מתמליל ההקלטה ממגדל הפיקוח בשדה התעופה בחיפה, שהגיע הערב (יום ה') לידי ynet. התמליל שופך מעט אור על הרגעים שלפני ההתרסקות שגבתה את חייהם של ארבעה בני אדם. 

מהתמלול עולה כי הפקחית הודיעה לטייס שהוא "רשאי" להמריא, אך כעבור עשר שניות בדיוק הוא הודיע למגדל "חוזר לנחיתה". בשלב זה פקחית הטיסה במגדל מיהרה לשאול את הטייס: "מה קרה?". 

 

הטייס לא השיב לשאלה זו והדבר היחיד שנשמע ברשת הקשר היו רעשים לא מובנים. רגעים ספורים לאחר מכן אירעה ההתרסקות. מהתמלול עולה כי הטייס לא הספיק לדווח על התקלה בה הבחין מיד לאחר שהמריא, וביצע את הסיבוב באוויר תוך שהוא מודיע למגדל על שובו לכיוון המסלול.

 

עדיין לא ברור מי הטיס את המטוס שהתרסק בשעות הבוקר. התאונה גבתה את חייהם של מוסטפא אמין דראושה, בן 37 מנצרת, משה בנסל, בן 57 מזכרון יעקב, ישי הוך, בן 57 מחיפה, ומדריך הטיסה דוד (דייב) בכור, בן 65 מקריית ים. 

 

לילאן בכור, אשתו של מדריך הטיסה, סיפרה מוקדם יותר ל-ynet כי הוא היה טייס מנוסה. "אם היה חשש הכי קל הוא לא היה עולה למטוס", ציינה בכור, "אפילו אם הייתה טיפת רוח, הוא לא היה ממריא". גיסו של דראושה סיפר מוקדם יותר ל-ynet כי בתו נטלי חגגה היום את יום הולדתה ה-4: "לצערנו החגיגה הפכה לאסון שלא נשכח בחיים", סיפר הגיס מחמוד שדאפנה, "במקום לחלק עוגות וממתקים ליום הולדת אנחנו מחלקים צער ודמעות".

 

מטוסי הצ'ירוקי יקורקעו?

מבדיקות ראשוניות של חוקרי תעופה עולה כי עדי ראייה דיווחו על קולות מוזרים שנשמעו מהמנוע, בזמן שהטייס המריא ופנה שמאלה (מזרחה). לפי עדויות אלו, תוך כדי הפנייה, נראה המטוס מנמיך אל הקרקע כשהוא פוגע בשורת העצים הגבוהים, מתרסק ועולה באש.

  

חלקי המטוס שהתרסק נאספו באמצעות מנוף גבהים למשאית ומשם יועברו למגרש מיוחד בדרום הארץ השייך לרשות התעופה האזרחית, ובו תושלם החקירה והבדיקה המדוקדקת על ידי חוקר תאונות התעופה הראשי במשרד התחבורה,

יצחק רז. בשלב זה לא ניתן לקבוע בוודאות את הסיבה המדויקת לתאונה, אך לפי ההערכות מדובר בתקלה טכנית.

 

כמו במטוסים קלים אחרים, גם ב"צ'ירוקי" לא הייתה קופסה שחורה, אך צוות החקירה ינסה לבדוק אם בין השברים השרופים יש חלקים של אמצעים טכנולוגיים שונים, כגון GPS, שלא נפגעו.

 

מטוס הצ'ירוקי נחשב למטוס קל אמין מאוד, אך בשנים האחרונות דגמים שלו היו מעורבים בכמה תאונות בישראל. על רקע ההערכות כי כשל טכני הביא להתרסקות, טרם הוחלט אם להמליץ על קרקוע מטוסי הצ'ירוקי, כפי שקורקעו עשרות מטוסי האולטרה-לייט, יממה לאחר התאונה בה נספו שני בני אדם באיזור השפלה אשתקד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוד (דייב) בכור
צילום: general-aviation
מוסטפה אמין דראושה
צילום: רפרודוקציה
משה בנסל
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים