סין בולמת את הרכבת - מ-350 ל-300 קמ"ש
הממשל הסיני החליט להוריד את המהירות המרבית של רכבת "הקליע", בשל טענות הנוגעות לבעיות בטיחות ומחירי נסיעה גבוהים מדי. שר הרכבות הסיני: "זה ישפר את הבטיחות"
עדיין מאד מהירה, אבל קצת פחות. שר הרכבות הסיני הודיע כי החליט להוריד את המהירות המרבית של הרכבת המהירה, מ-350 קמ"ש ל-300 "בלבד". הרכבת המהירה היא אחד מפרויקטי הדגל של הממשל הסיני, והפעלתה מסבה גאווה רבה לסינים. ההחלטה להוריד את המהירות המרבית מגיעה לאור טענות שהעלו מהנדסים מקומיים, לפיהן מהירותה הנוכחית גורמת לסכנה בטיחותית. עוד נטען כי הרכבת המהירה יקרה מדי, ונוסעים רבים אינם יכולים לעמוד במחירי הנסיעה.
בהתייחסו להחלטה להוריד את המהירות החל ב-1 ביולי, אמר שר הרכבות הסיני שנג גואנגז'ו כי "זה ישפר את הבטיחות, ובאותה עת יאפשר להציע מחירי כרטיסים שונים". עם זאת, השר הסיני לא אמר אם בכוונת הממשל לצמצם את תוכניות הפיתוח של רשת הרכבות המהירות.
מסוכנת ויקרה, רכבת הבולט המהירה בסין (צילום: EPA)
על השינוי בעמדת הממשל הסיני כלפי הרכבת המהירה, בישרו כתבות שונות בכלי תקשורת מקומיים, שפרסמו טענות חמורות בתחילת השנה. כך למשל כינה העיתון "גלובאל טיימס" את הרכבת המהירה "מסוכנת להחריד", ואמר כי "שגעון הרכבות" של סין נובע מפוליטיקה ולא מצורך תחבורתי.
יש לציין כי הרכבת המהירה בסין מבוססת על טכנולוגיה שמקורה ביפן, גרמניה וצרפת. עם זאת, חברת הרכבות הסינית מנסה למכור את תוצרתה בדרום-אמריקה ובמזרח התיכון. כנגד כך נטען כי חברת הרכבות הסינית מפרה את תנאי הרישיון בעצם מכירת הטכנולוגיה למדינות זרות - טכנולוגיה שהייתה אמורה להיות מיושמת בסין בלבד.
סין מחזיקה ברשת הרכבות הגדולה בעולם, עם 91,000 ק"מ של מסילות לרכבות נוסעים ו-3.2 מיליון עובדים. הממשל הסיני מתכנן פרויקטים רכבתיים בעלות של 106 מיליארד דולר ב-2011.