ארה"ב: תאגידים פיטרו מיליונים - והעסיקו בחו"ל
לפי נתונים של משרד המסחר האמריקני, בעשור האחרון קיצצו תאגידי הענק את מספר העובדים בארה"ב ב־2.9 מיליון. באותן שנים הם הגדילו את מספר המשרות בחו"ל ב־2.4 מיליון
תאגידי ענק אמריקניים בינלאומיים הגדילו את מספר המשרות שלהם בחו"ל בשעה שהמשיכו לקצץ במשרות בשוק הבית האמריקני, עובדה שמעוררת ויכוחים מחודשים על ההשלכות השליליות של הגלובליזציה על הכלכלה האמריקנית - כך עולה מנתונים שפרסם משרד המסחר האמריקני.
- בואו להתעדכן בסרטונים ותמונות בלעדיות בפייסבוק שלנו
מתוך הנתונים המדאיגים עולה, כי החברות - המעסיקות ביחד כחמישית מכלל המועסקים בארצות הברית - קיצצו בשנות האלפיים את מספר העובדים שלהם בארה"ב ב־2.9 מיליון, בשעה שהגדילו באותן השנים את מספר המשרות בחו"ל ב־2.4 מיליון. לשם השוואה, בשנות התשעים הוסיפו אותן החברות 4.4 מיליון משרות בארה"ב ו־2.7 מיליון משרות בחו"ל.
בחישוב כולל העסיקו ב־2009 התאגידים האמריקניים הבינלאומיים 21.1 מיליון עובדים בשוק הביתי ו־10.3 מיליון עובדים מחוץ לארה"ב. לפי הדיווח, הגידול החד במספרים מעיד על החשיבות הגוברת של שווקים מתעוררים, בעיקר באסיה, לחברות אמריקניות מסורתיות כגון קאטרפילר, מיקרוסופט, וול־מארט וג'נרל אלקטריק. הנתונים הללו נחשבים כחותרים תחת תהליך ההתאוששות בשוק העבודה האמריקני, שעדיין סובל משיעור גבוה וממשכורות נמוכות.
"בהחלט מדובר במשהו שאמור להדאיג אותנו", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" מת'יו סלוטר, לשעבר יועץ לנשיא ארה"ב הקודם ג'ורג' וו. בוש, וכיום מרצה למינהל עסקים באוניברסיטת דארטמות'. לדבריו, "השתנתה המגמה שהכרנו בשנות התשעים, שבה על כל משרה שיצרו התאגידים האמריקניים בשוק הביתי הם יצרו משרה אחת מחוצה לו. היום זו כבר היסטוריה".
ואמנם, מהנתונים עולה כי בשנת 2009, שנחשבת לשנת מיתון ונפילה ברווחים, קיצצו תאגידים בינלאומיים 1.2 מיליון משרות (5.3% מכוח העבודה) בארה"ב לעומת 100 אלף (1.5% מכוח העובדה) בחו"ל. בחברות עצמן נעים בין לסרב להגיב לנתונים (כמו במקרה של אורקל) או לספק תירוצים למצב. דובר יצרנית הציוד החקלאי קאטרפילר מסר בתגובה כי המגמה נכונה "על רקע העובדה שיש להתאים את מספר העובדים בחו"ל לעלייה הניכרת של מכירות החברה בשווקים שמחוץ לארה"ב".
בחודש שעבר אמר מנכ"ל ג'נרל אלקטריק ג'פרי אימלט, כי הקיצוצים אינם משקפים את הרצון למציאת כוח עבודה זול, אלא מגמות שינוי בדפוסי הביקוש העולמיים. לדבריו, "תהליך הגלובליזציה נגע לשווקים, לא לכוח העבודה הזול, עידן זה נגמר. היום אנחנו בברזיל, בהודו ובסין פשוט כי שם נמצאים הלקוחות שלנו". נכון להיום, 54% מכוח העבודה של ג'נרל אלקטריק נמצאים בחו"ל לעומת 46% בתחילת שנות האלפיים.