בעקבות הצונאמי - לקסוס עלולה לאבד את הבכורה
יצרנית מכוניות היוקרה המצליחה, ספגה מהלומה קשה בעקבות אסון הצונאמי ביפן. לאחר 11 שנים בהן היא שולטת בשוק מכוניות היוקרה האמריקני, היא עלולה להעביר את השרביט לב.מ.וו או מרצדס
לקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה, עלולה להחטיא את יעד המכירות שלה בשוק האמריקני ב-2011. כך העריך סגן נשיא בלקסוס, בשיחה עם עיתונאים בתערוכת הרכב של ניו-יורק. הסיבה לכך היא בעיות חמורות באספקת חלפים למפעלי היצרנית ביפן, בעקבות אסון הטבע שאירע בצפון-מזרח המדינה בחודש מרץ.
אם לא תצליח לקסוס לעמוד ביעד המכירות לשנה הקרובה, היא עלולה לאבד את הבכורה בשוק היוקרה האמריקני - עמדה ממנה היא נהנית כבר 11 שנים ברציפות. ב-2010 היו מרצדס וב.מ.וו קרובות לנשל אותה מהתואר, אך התאוששות לקראת סוף השנה "הצילה" את לקסוס מאיבוד הבכורה בשוק האמריקני.
"במקור קיווינו למכור 234 אלף כלי רכב ב-2011", אומר מארק טמפלין מלקסוס, "אבל עכשיו אנחנו יודעים שזה כנראה לא יקרה. למרבה הצער, אנחנו באמת לא יודעים מה נוכל לייצר בהמשך השנה". הירידה בהיקף הייצור מאיימת לפגוע במכירות לקסוס, שרשמו בשלושת החודשים הראשוניםשל השנה ירידה של 4.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "בשבוע הראשון של מאי תהיה לנו תחזית טובה לגבי מאי", מציין טמפלין. "אבל זה לא יאמר לנו הרבה לגבי יוני ויולי".
רק לפני כחודש וחצי, בתחילת מרץ, אמר טמפלין כי הביקוש בשוק היוקרה עולה על התחזיות, וכי טויוטה מתכננת להגדיל את היקף הייצור באביב. אלא שמאז האסון ביפן, יצרניות הרכב נאלצות להתמודד עם מחסור חמור בחלפים - ובמיוחד ברכיבים אלקטרוניים.
יש לציין כי טויוטה הודיעה לאחרונה כי היקף הייצור במפעליה ביפן יהיה נמוך ב-50% מהמתוכנן. בשבוע האחרון הודיעה היצרנית כי גם מפעליה בצפון אמריקה וסין יפעלו במתכונת מצומצמת. בעקבות זאת, העריכה היצרנית כי היא עלולה להוריד את תחזית המכירות שלה בארה"ב ל-2011.