שתף קטע נבחר

התרעה שעוד עלולה לחזור כבומרנג

במודיעין הישראלי רצו תהודה, אבל הציבור לא קיבל מידע שיכול לעזור לו - ונותר אדיש. המסר כוון לראשי חיזבאללה: "כל כלב בא יומו". זה עוד עלול לכרסם בהרתעה

הדיווחים אמש (יום ה') בשלושת ערוצי הטלוויזיה על כוונת חיזבאללה לבצע פיגוע נקמה בחו"ל נגד ישראלים ויהודים לא היו "אזהרת מסע" רגילה. המטה ללוחמה בטרור המופקד על הוצאת התרעות כאלה ועל פרסומן לא נזכר באותם דיווחים, ולכן יותר מסביר להניח שמדובר ביוזמה יוצאת דופן של אחד הארגונים בקהיליית המודיעין הישראלית, שראש הממשלה אישר.

 

נראה שראשי אותו ארגון הגיעו למסקנה כי איכות המידע המתריע והממוקד שבידיהם, ובעיקר האפשרות שהמידע יתממש בטווח הזמן המיידי, מחייבים צעד חריג שיוציא את ציבור הנופשים בחו"ל משאננותו הרגילה אך בעיקר - ישגר מסר מרתיע לראשי חיזבאללה.

 

לראשי אותו ארגון ביון שביקשו לפרוץ בעוצמה לתודעה הציבורית והבינלאומית הייתה בעיה לא פשוטה, מפני שהציבור בישראל כבר היה מודע עקרונית למידע שבידיהם. עוד לפני פסח פרסם המטה ללוחמה בטרור אזהרת מסע חמורה למדינות באזור הים התיכון והמזרח התיכון. באזהרה זו מפני פיגועים וחטיפות לא זוהה חיזבאללה במפורש כמקור הסכנה, אך בתקשורת הושלם החסר - הוזכרה שאיפתו של חיזבאללה לנקום על חיסול רב המחבלים עימאד מורנייה, שמיוחס למוסד; על רצונו לבצע פיגוע כזה בחו"ל בלי שתוכר טביעת אצבעותיו, כדי שלישראל לא תהיה עילה לפתוח במלחמה נגדו; ועל תסכולו הגובר של ארגון הטרור הלבנוני מכשלון הנסיונות הלא מעטים שעשה בעבר להוציא פיגוע כזה לפועל.

 

מה אני יכול לעשות שלא עשיתי קודם?

הציבור בישראל, כדרכו בקודש, לא התרשם - ויצא בהמוניו לחו"ל. התרעה נוספת אמש לא הייתה משנה הרבה אם לא היה בה חידוש מעורר תשומת לב ותהודה יוצאי דופן. לכן, כדי להשיג את האפקט הרצוי, העבירו ראשי אותו ארגון ביון לפרשני הטלוויזיה תדריך שכלל גם מידע מפורט שטרם ראה אור בשום פרסום קודם בארץ או בעולם על מנגנון הפיגועים של חיזבאללה ועל העומדים בראשו. הם רצו לוודא שהמידע שמסרו יזכה לתשומת לב ותהודה מקסימליים. במה שנוגע לאפקט התקשורתי המיידי, נראה שהמטרה הושגה. אך ספק אם הושגו המטרות שאותן נועד הפרסום להשיג.

 

מתגובות הציבור בישראל והאזרחים הנופשים בחו"ל אפשר ללמוד שהפרסום לא שינה הרבה. ראשית מפני שמי שכבר יצא לחו"ל, כ-65 אלף ישראלים, לא הפך את תכניותיו. שנית - לא נאמר באילו אמצעים צריך לנקוט הנופש או איש העסקים הישראלי כדי למזער את סכנת ההיפגעות מאותו פיגוע קונקריטי. שלישית - דיווחי הטלוויזיה לא היו ממוקדים מספיק ביחס למיקום ולאופי הפיגוע המתוכנן.

 

לכן, מנקודת ראות פרקטית, המידע שנמסר אמש לא הוסיף דבר שיכול לסייע להתגונן מעבר לאזהרת המסע האחרונה של המטה ללוחמה בטרור, ואזהרות שהועברו כבר ישירות לשגרירויות ומוסדות ישראלים ויהודים בחו"ל. ניתן לשער שמפלס החרדה אצל הישראלים ובקרב ראשי המוסדות האלה עלה, אך בהיעדר מידע קונקרטי אין ביכולתם לנקוט בשום צעד שלא נקטו בו עד עתה, מלבד להגביר עירנות ולהימנע ממצב שמאפשר חטיפה.

 

קו הרתעה אחרון

אפשר לשער כי ההתרעה הטלוויזיונית אמש נועדה לא רק לאוזניים ישראליות ויהודיות, אלא גם לשגר מסר לכתובתם של ראשי חיזבאללה בלבנון ולפטרוניהם בטהרן. המסר הזה הוא ההישג היחיד של המהלך התקשורתי, מפני שהוא עשוי להיות "קו הרתעה אחרון" בפני פיגוע שנמצא כבר בשלבי ביצוע מתקדמים. זאת בהנחה שחיזבאללה לא ירצה לבצע פיגוע שעוד לפני ביצועו מודיעה ישראל שהיא יודעת שחיזבאללה עומד מאחוריו.

 

המידע המפורט על מנגנון הפיגועים של חיזבאללה בחו"ל, על ראשיו ועל שיטות פעולתו, נועד להעביר ללבנון מסר נוסף שמשמעותו בתרגום חפשי "כל כלב יבוא יומו". ספק רב אם המסר יעיל. הניסיון מלמד כי חשיפתם והוקעתם בפומבי על ידי הביון הישראלי לא תגרום לאותם רבי מחבלים להפסיק את פעילותם, אלא רק תשמש עבורם תזכורת שעליהם להכפיל את אמצעי הזהירות וההסתרה שבהם הם נוקטים כשהם פועלים במדינות שאינן לבנון, סוריה או איראן.

 

בחיזבאללה מבינים גם היטב כי אם היה בידי המודיעין הישראלי מידע קונקרטי על הפיגוע ועל המקום והזמן שבו הוא עומד להתבצע, הייתה ישראל כבר נוקטת בצעדים דיפלומטיים ומבצעיים חשאיים כדי לסכלו וכדי להביא למעצר המבצעים;

 ממש כפי שעשתה בשיתוף פעולה עם גורמי ביטחון מקומיים בפעמים הקודמות שבהם ניסה חיזבאללה לבצע פיגועי נקם בשגרירויות ישראל ובמוסדות יהודיים באזרבייג'ן, בתאילנד ובטורקיה.

 

אפילו מדינה שאינה ידידותית כעת לישראל - טורקיה, למשל - לא תרשה לעצמה לעצום עין ולשבת באפס מעש כאשר ידוע לה על גורם המנסה להוציא לפועל פיגוע טרור בשטחה. אם כבר סוכלה מזימה בסיטואציה הנוכחית - הפרסום וחשיפת המידע היו מיותרים. חיזבאללה יודע על כך היטב גם בלי שהתקשורת תבשר לו. ואם לא היה סיכול - הפרסום החריג, הכמעט היסטרי, העיד יותר על חוסר אונים של הביון הישראלי מאשר על האפקטיביות שלו. מה שעלול לכרסם בהרתעה ויחזור אלינו כבומרנג בטווח הארוך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים