קול אמריקה
כמעט עשור אחרי שעלתה, ל"אמריקן איידול" קמה תחרות רצינית ראשונה על המסך: "The Voice". מה יש לתוכנית להציע, מה יצביעו הצופים בשלט ואיפה אנחנו בתמונה? כל התשובות
חודשים ארוכים של תשדירי פרומו מסקרנים בארצות הברית יגיעו הערב (ג') לקצם, ועידן ריאליטי חדש יחל, לו רק הצופים יצביעו בשלט. תשע שנים אחרי שעלתה לשידור, תקום ל"אמריקן איידול" תחרות ממשית: "The Voice". הרעיון דומה, הביצוע שונה והשופטים - הם הנשק החזק שאיתו עלולה לאיים התוכנית של NBC על מפלצת הרייטינג הוותיקה.
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet
עוד לפני שניגע בתוכנית החדשה ובמה שהיא מתיימרת לחדש על המסך, מוכרחים לפרגן ל-NBC על רכישת הפורמט, ההולנדי במקור. צריך המון כסף ואומץ לא קטן, שלא לומר ביצי שור, כדי לנסות ולערער על ההגמוניה של "איידול" בתחום הריאליטי, גם אם זו נסדקה במהלך השנים.
צפו: כך שופטים את המתמודדים ב"The Voice". לא דומה ל"איידול"
עדיין, למרות התחלופה הבעייתית בשולחן השופטים ונטישתו של בכיר השופטים סיימון קאוול, מדובר באחת התוכניות המצליחות בארצות הברית, שזכתה גם בפרסים רבים ובהכרה מטורפת בתעשיית המוזיקה.
כבר בדצמבר האחרון הודיעה NBC על רכישת הפורמט לשידור. אל מול כמה גבות שאולי הורמו ברשת FOX המשדרת את "איידול" (איך מתחרה חדש מעז להיכנס לשוק?), החליטו ללכת על זה בכל הכוח, ומראש לשאוף לנצח את "איידול".
הם עשו זאת באמצעות גיוס כוכבים בתנאים מפוצצים בדיוק למקום בו איבדה "איידול" מכוחה: שולחן השופטים, או במקרה הזה - שולחן המאמנים.
ארבעה שמות ענק גויסו כדי לאמן את המתמודדים: זמר הקאנטרי בלייק שלטון, כוכב גדול בתחומו בארצות הברית; אדם לוין, סולן להקת מארון 5; הזמר סי לו גרין, השם החם בתעשיית המוזיקה בזכות "Forget You" וכריסטינה אגילרה, מכוכבות הפופ החשובות והגדולות של ימינו. לצדם, המנחה קרסון דיילי, אם תרצו - תואם ריאן סיקרסט מבחינת פופולריות וחשיבות בתקשורת האמריקאית. יחד, כך מקווים ב-NBC, יביאו את השינוי.
קול טוב, זה הכל
בניגוד ל"איידול" או ל"אקס פקטור" הבריטית, שתיובא גם היא בהמשך השנה לארצות הברית, אנשי "The Voice" מצהירים כי הם "מחפשים את הקול הבא", את הזמר בעל האיכות הקולית הטובה ביותר. לא משנה איך הוא נראה, כמה כריזמה יש לו או אם נולד עם סטאר-קוואליטי, העיקר שיהיה לו קול טוב.
התוכנית עלתה לראשונה על המסכים בהולנד בסוף 2010, שם, כאמור, פותח הפורמט על ידי טייקון התקשורת ג'ון דה מול ("אנדמול"), כן, אותו הולנדי שגם פיתח את "האח הגדול". למחרת ההשקה כבר הבינו היוצרים שיש להם קלף מנצח כשבטבלאות הרייטינג ניצחה התוכנית את כל שאר הריאליטי. תוך זמן קצר נמכר הפורמט ל-NBC, וגם ל-VTM הבלגית, גרמניה, אוקראינה, צרפת וגם לנו. אצלנו, בגירסתה העברית, היא תשודר במהלך השנה הקרובה ב"רשת", ערוץ 2, שם התחילו לא מכבר לעבוד במרץ על גיור הפורמט.
עם הגב לשם
הפורמט פשוט במיוחד: קבוצה מצומצת אך מובחרת (לא יותר מ-200, בניגוד ל"איידול" על סוגיה, שמאכלסת עשרות אלפי מועמדים) נבחנת מול ארבעת המאמנים היושבים על כסאות - עם הגב למתמודדים. הם אינם רואים אותם אלא רק שומעים, ומבצעים מה שזכה לכינוי "אודישן עיוור".
במהלך כל אודישן מתבקש כל אחד מהמאמנים להצביע האם אהב את יכולותיו הקוליות של המתמודד. אם אהב - יסתובב כסאו של השופט וכיתוב "I Want You" יופיע עליו. אם נרשם רוב בעד, המתמודד עובר שלב.
מיד לאחר שמתמודד נכנס לתוכנית, הוא עצמו בוחר מבין ארבעת המנטורים, עם מי הוא מעוניין לעבוד לאורך העונה. חשוב להבין כי בניגוד לשופטים המככבים ב"כוכב נולד", מטרת המאמנים היא עבודה מקצועית בתמיכת צוות מפיקים ומעבדים מוזיקליים, עמם הם משתפים פעולה גם בקריירות הפרטיות שלהם. לאחר שמתמודד בחר במנטור המועדף עליו, הוא ושאר חברי הקבוצה, המונה 16 מתמודדים, עוברים לתחרות "ראש בראש".
שלטון, אגילרה, גרין ולוין. יביאו את השינוי?
בשלב הדו-קרב, שני מתמודדים עולים על במה המזכירה במעט זירת אגרוף ומבצעים דואט. לאחר התייעצות המאמנים והחלטת המפיקים שעבדו עם כל מתמודד, נבחר הטוב מביניהם. כך ממשיכים, עד שמכל אחת מארבע הקבוצות נשארים הטובים ביותר, שימשיכו לקרבות עד בחירת המנצח.
להצלחת הפורמט ניתן לייחס כמה סיבות. ראשית, הדגש המוחלט על הפן המוזיקלי; שנית, צוות מקצועי שמלווה כל מתמודד, כשבכל דו-קרב מלווה את החבורה תזמורת ענק. התוכנית משודרת מול קהל חי ובני המשפחה של המתמודדים צופים בחבר'ה במסכים מחוץ לאולם.
והסיבה האחרונה, ואולי גם החשובה מכולן: הקצב המהיר של העונה. מדובר ב-16 פרקים בלבד, פעמיים בשבוע. כלומר, תוך חודשיים יש לנו זוכה. אם תקחו בחשבון שבכל תוכנית מודח משתתף אחד מתוך ארבע הקבוצות, תגלו גם שיש ארבעה מודחים בפרק, מה שגורם לצופים לא לזפזפ לרגע. נסו לדמיין את "מאסטר שף", שם פגשו המתמודדים ארבעה שפים מובילים, עם תחרות "כוכב נולד" שבוחרת את הזמר הבא ותקבלו את הלהיט הבא.
"הקול" או כלום
התחרות החדשה של "אמריקן איידול" מציבה את תוכנית-האם במצב כלל לא פשוט: מצד אחד, האיום של סיימון קאוול הפורש, להביא את "האקס פקטור" ל-FOX, עניין שעוד לא נחתם אך עלול לקבור את הסוס הזקן; מצד שני, החשש מהשפלה בטבלת הרייטינג של מחר (ד').
שופטי ומנחה "איידול". ב-NBC ניצלו את החולשה (צילום: MCT)
"The Voice" תשודר ב-NBC הערב מול "Glee" של FOX בשלישי ומול "איידול" ברביעי. כך שהערב יש ל"איידול" עוד יום של חסד בטרם תיאלץ להתמודד עם הקונקורנציה. הצלחה משמעותית וביקורות חיוביות למתחרה החדשה עשויות לשנות את מפת הטלוויזיה כולה ולסמן את תחילת גסיסתה של "איידול".
מצד שני, לא נרשמת היערכות מטורפת באולפן של "איידול" לעלייתה של המתחרה. יש שיאמרו שהסיבה היא שקברניטי התוכנית חשים שהיא בדרכה למוות טבעי, אחרים ייחסו זאת לשאננות. כך או כך, לא נראה כי מישהו ב-FOX מתאבד על אליליו.
ואצלנו? נכון לעכשיו, למרבה הצער, אף גוף שידור לא רכש את "The Voice" האמריקאית.
מפתיע במיוחד ש-HOT, שאיבדה בעונה האחרונה את זכויות השידור של "איידול" לטובת yes, לא קפצה על המציאה ולא חתמה חוזה עם הלהיט המסתמן. את הגרסה העברית, כאמור, נוכל לראות בהמשך השנה בערוץ 2.
כעת, אם כן, נותר רק להמתין בסקרנות לטבלאות הרייטינג של חמישי בבוקר, שחר של יום שאולי יטרוף את הקלפים בכל הנוגע לתוכניות הריאליטי המוזיקליות. נחכה, נשמע ונראה.