טויוטה וסובארו בצרות - הייצור ביפן ירד לשליש
יצרנית הרכב הגדולה בעולם תאבד כנראה את מקומה הבכיר, בעקבות ההרס שגרם האסון ביפן. עד סוף השנה היא עלולה אפילו לרדת למקום השלישי. גם סובארו, הונדה וניסאן סובלות
טויוטה מיצרת כיום רק כשליש ממספר המכוניות שייצרה לפני האסון ביפן. גלי הצונאמי ששטפו והחריבו את חלקה הצפון-מזרחי של יפן, והשביתו בכך חלק ניכר של תעשיית הרכב המקומית, גרמו נזק מתמשך לכל יצרניות הרכב. אך נראה כי יצרנית הרכב הגדולה מכולן הא גם הנפגעת העיקרית מההרס. מהודעה לתקשורת ששחררה היצרנית אתמול (ב'), עולה כי החודש שעבר הסתיים בקריסה של כמעט 63% בייצור כלי רכב חדשים ביפן. בעולם כולו נרשמה ירידה של כ-30% בייצור מפעלי טויוטה השונים.
כבר לא בראש טבלת המכירות? (תצלום: AP)
הסיבה לרידה החדה בממספר המכוניות שיוצרו אינה קשורה אך ורק לנזק שנגרם לפסי הייצור, אלא גם לסגירתם של מספר יצרני חלפים וחלקים חשובים, בהם עושה ענקית הרכב שימוש. בעקבות האסון סגרה טויוטה מיידית את כל פסי הייצור, ובכך יצרה מחסור של כ-250-300 אלף מכוניות חדשות. במקביל, מכירות טויוטה ביפן קרסו ב-45% במהלך החודש החולף.
נתונים אלה מלמדים כי טויוטה תתקשה להמשיך ולהחזיק בתואר יצרנית הרכב הגדולה בעולם גם בסיום השנה הנוכחית. למעשה, רק לקראת סוף 2011 או אף תחילת 2012, מתכננים בטויוטה לחזור להיקף ייצור מכוניות מלא. כתוצאה מכך תאבד היצרנית כנראה את מקומה לטובת GM האמריקנית, שיצרה במהלך 2010 רק 30 אלף מכוניות פחות מיריבתה היפנית. יש לזכור כי GM הייתה היצרנית הגדולה בעולם עד 2008, ואז איבדה את מקומה לטובת טויוטה. מכירות מצויינות בארה"ב ובעיקר בסין ומדינות מתפתחות נוספות, סייעו לקונצרן האמריקני שכמעט ונסגר, כמעט ולהחזיר לעצמו את התואר בו החזיק במהלך עשרות שנים.
ולמרות שמדובר בצרות בהיקף קטן משמעותית, גם סובארו מודיעה כי ייצור המכוניות ביפן ירד בחודש מרץ לרמה של כ-30%, לעומת החודש המקביל ב-2010. עם זאת, היצרנית היפנית הקטנה הגבילה את הנפילה במספר כלי הרכב שייצרה לאחרונה, בעזרת היקף עבודה רגיל ואף גבוה יותר במפעליה שמחוץ ליפן. בהונדה וניסאן, שתי יצרניות נוספות שייצורן נפגע באסון, הצליחו להמנע מקריסה כה משמעותית של כוח הייצור, אך גם שם נוצר מחסור שספק אם יצליחו להדביק עד סוף השנה הנוכחית.