צרות של עשירים: להעביר את הוילה למגדל
פסנתר ממצרים, שולחן ביליארד ומכונת ג'וק בוקס - מעצבת פנים שזנחה את הוילה בפיתוח לטובת המגדלים של תל אביב, נתקלה באתגר מפתיע: כיצד לפזר את החפצים, ששכנו קודם בבית רחב ידיים, בדירה עם נוף לשחקים
לפני שעברה נטע סגל מביתה בהרצליה פיתוח למגדלי אקירוב בתל אביב, תהיתי איך בדיוק ייכנסו כל הרהיטים ויתר תכולת הבית הענק לדירה עירונית ששטחה 410 מ"ר? האם הסגנון יהיה דומה? לא ביקשתי תשובות אלא העדפתי לחכות, וההמתנה אכן השתלמה.
סגל עיצבה את דירתה החדשה יחד עם שותפתה, זיו קריכלי, איתה היא עובדת מזה 15 שנים, כשהן משלימות זו את זו ומתחשבות בדעתה של יועצת פאנג שוואי, שירלי גילפר.
המטבח משתרע לכל אורכו של ציר מרכזי מאורך, ומולו ניצב שולחן אוכל פרחוני עשוי אבן לבה מצוירת ביד ושרופה בתנור. משני צדדיו של הציר המרכזי נפתחים חדרי האירוח, המשפחה וחדרי השינה. בקצהו הימני של הציר יש פינת טלוויזיה וחדר עבודה, המובדל בקיר זכוכית.
מאחורי מחיצה בנויה, שאינה מגיעה עד התקרה, ממוקמים חדרי השינה של הילדים והנכדים שבאים לביקור. ממול, בצדו השמאלי של הציר, הסלון, שולחן ביליארד רחב ידיים ומרפסת עישון קטנה. חדר השינה מופרד מאזור האירוח על ידי קיר זכוכית. בעת הצורך נחסמת הזכוכית בווילון בד לבן עשיר קפלים.
פסנתר ממצרים ומנורות ציפורים
לכל פינה בבית יש הגדרת שימוש מדויקת, שאינה מבטלת את תחושת המרחב ואת האפשרות להיות יחד, גם כאשר כל אחד עוסק במשהו אחר. סגל, שמרבה לארח, ויתרה על מערכת קול מרכזית והעדיפה להשאיר את המוסיקה לבחירה אישית. בכל אחד מהחדרים יש מערכת מוסיקה קטנה וקומפקטית, ורק הסלון מצויד במכונת ג'וק בוקס חדש בסגנון וינטג', ובו מאות דיסקים ורמקולים מעולים.
לדברי סגל, ההחלטה על מעבר מווילה בהרצליה לדירה בתל-אביב הייתה מהירה. הדאגה המתמדת לתחזוקת הבית והגינה פינתה את מקומה לעיסוקים האחרים ושחררה אותה מתלות באנשי שירות, שפקדו את ביתה בזמנים קבועים ובתדירות גבוהה.
עם המעבר לדירה העירונית פתחה סגל פרק חדש בחייה, אליו הביאה גורמים מהעבר. בחדר העבודה שולט הגוון הסגול, שנבחר על פי עצתה של גילפר, ומשתלב בו הפסנתר של סבתה, אותו הביאה ממצרים. מנורות הציפורים של אינגו מאוור, שקישטו את מעלה המדרגות בביתה הקודם, פוזרו על תקרת הסלון.
מבנה, שיועד במקור לבניית קמין גז, עוצב כמסגרת בסגנון ארט דקו בעלת מראה של רדיו עתיק וענק, ובתוכה עבודת האמנות של ראובן ישראל, בוגר בצלאל. הכורסאות רופדו, רהיטי העץ נצבעו, ולפסלים שהובאו מהבית הקודם, נמצאו מקומות חדשים, שגם הם משתנים לעיתים.
פינת האהבה
שולחן האוכל הצבעוני קובע את המראה במרכז הבית, אך היה רהיט שנוי במחלוקת. זיו התנגדה, ליועצת הפאנג שוואי הפריעו גווניו הצהובים, ורק סגל התעקשה - כשנכנסה לדירה בפעם הראשונה היא ראתה בעיני רוחה בדיוק איך היא תיראה, והשולחן היה כלול בחזון. את צבעוניותו הדומיננטית של השולחן השתיקו על ידי ריצוף גרניט פורצלן שחור, שגם הכתיב את גווני המטבח הסמוך לו, את צבעם השחור של השנדלירים, התלויים מעליו, ואת הכסאות השחורים של פיליפ סטארק.
גילפר טענה שזו פינת האהבה בבית ושצריך להיות בה אדום. לשביעות רצונה ניתלו וילונות בד אדומים, הממסגרים את הנוף שנשקף מקיר הזכוכית ושנמצא לכל אורך הדירה. את הכיריים הסיטו חצי מטר הצידה על מנת שהבערה לא תתנגש בלהט האהבה ותפריע לזוגיות שממול.
גב המטבח, המשקיף על פינת האוכל, עשוי בגוון טבעי של אלומיניום מט ומשתלב היטב במקררים ובמוצרי החשמל האחרים. רצפת פרקט עץ אלון מיושן וכהה ("קאר פרקט") ברוחב ואורך משתנה, ממשיכה את אריחי הגרניט פורצלן משני צידי הציר המרכזי ונמשכת אל חדרי השינה. את גן הבית הצבעוני שהיה לה בהרצליה, הנציחה סגל בעזרת צילומיו של אהוד אורן, שהודפסו בדרך מיוחדת על דלתות הארונות בחדרי האמבטיה שבאגף הילדים והנכדים.
סגל, שחשובה לה השליטה בבית ובמה שמתחולל בו, בחרה שלא כמקובל, לקבוע את מיקומה של יחידת חדר השינה ממש ליד הכניסה, והיא מוסתרת וגלויה על ידי קיר זכוכית. חדר השינה צבוע תכלת לתוספת בריאות ושלווה, ובארונות חדר האמבטיה צילום אמנותי של ניו-יורק, גם הוא פרי עבודתו האמנותית של אהוד אורן.
יחד עם תחושת הפתיחות ומראה הלופט, שאין בו מגבלות ומחיצות, הבינה סגל שבמקרים מיוחדים יהיה צורך להגביל שטחים. לצורך העניין נקבעה מחיצה נסתרת בעלת חמישה פנלים עשויים BDS, שבדרך כלל משתמשים בה באולמות אירועים, משרדים, חדרי ישיבות ובתי מלון. למחיצה תפקיד כפול - בנוסף להבדלה והגדרת שטח, היא משמשת כקיר דו-כיווני לתליית ציוריה של סגל ושל אמנים אחרים.
הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור