הדמוקטטורה הסינגפורית - גן עדן לאנשי עסקים
מדינת האיים היא מקום מיוחד במינו: מי שישתף פעולה עם השלטון ייהנה ממיסוי נוח ומשגשוג הכלכלי, אך אלו שיסטו מדרך הישר ישלמו מחיר כבד שעלול אף לעלות בחייהם. גן עדן או גיהנום? הפילוסופים ימשיכו לתהות - היזמים כבר החליטו
התייר או איש העסקים הנוחת בנמל התעופה הסינגפורי צא'נגי ולוקח אוטובוס לעבר מרכז העיר, עובר באחד משלבי הנסיעה ליד תחנת המשטרה הימית שבנויה על החוף. מצידה האחד של התחנה שוכן חניון של ניידות המשטרה ומעברה האחר סירות שיטור בעלות מנורה מהבהבת. גם בעת נסיעת האוטובוס ניתן להבחין בשלט הגדול המונף מעליה: Low crime doesn't mean No crime.
- בואו להתעדכן בסרטונים ותמונות בלעדיות בפייסבוק שלנו
משהו בתוכן של השלט הזה, אשר מזהיר מפני שאננות במלאכת מיגור הפשע, מדגים מה מייחד את סינגפור כמדינה, ככלכלה וכתרבות. סינגפור היא אי השוכן כמעט על קו המשווה, יש בו עיר ובה למעלה מ-3 מליון איש. משמעותו המקורית של השם בסאנסקריט היא "עיר האריה". דמותה של חיה זו מככבת בפינות רבות של המדינה, בסמליה ופרסומי התיירות שלה. יש משהו מהאריה השואג בהוויה שלה ובהיסטוריה של ההתפתחות שלה.
אמרנו תרבות קונפוציאנית? אחת המשמעויות של הדבר היא חתירה מתמדת למצוינות. כמו הילד הסיני ששואף תמיד להיות הראשון בכיתה, כך סינגפור שואפת תמיד להוביל בכל תחום. מאז תחילת שנות ה-60 כאשר היא נפרדה ממלזיה היא רצה קדימה מבחינה כלכלית ופותחת מולה פער, היא הייתה אחד מהנמרים האסיאתיים שבאו בעקבותיה של יפן.
דוגמא לסינים
מנהלי המכירות של חברות הטכנולוגיה הישראליות מכירים אותה היטב. סינגפור היתה בשעתו הלקוח הראשון של ה-Intelligent network של קומברס, היא הייתה המדינה הראשונה באסיה שהגיעה לתעשייה האווירית על מנת לרכוש מזל"טים.
תקשורת האינטרנט בה מגיעה לכל בית בפס הרחב ביותר שיש, הנמל הימי ושדה התעופה הבינלאומי שלה הם המובילים בדרום מזרח אסיה ו"סינגפור אירליינס" נחשבת על ידי רבים כחברת התעופה הטובה בעולם. העסקים פורחים, המדינה צומחת מזה שנים בקצב מסחרר ומה שמעניין במיוחד, בשנים האחרונות הקצב רק הולך וגדל.
מאחורי כל אלה עומדת שיטת משטר שהיוותה דוגמא לקובעי הדרך של סין עם תחילת הרפורמות הכלכליות. דנג שיאו-פינג, שליט סין דאז, הגיע לכאן לקבל שיעורי עזר בשנות ה-80, ושי ג'ין-פינג, השליט הסיני הבא כבר בא לבקר את שליטה הקשיש המייסד של סינגפור, מר לי קואן-יו.
סינגפור נשלטת מאז הקמתה בידי מפלגת ה-PAP. נכון, יש בה מערכת דמוקרטית ובחירות וישנן מפלגות אופוזיציה, אבל כל אלה מתוזמרים מלמעלה. הבחירות נעשות בשיטת הצבעה מחוזית שבה כל מחוז שולח נציגים על פי הרוב שבו, אך החלוקה למחוזות בחירה נערכת זמן קצר לקראת הבחירות על מנת לוודא שכמעט בכל מחוז ומחוז יש רוב למפלגת השלטון.
מפלגות מתנגדות יכולות להשתתף בבחירות, אך מחוז שבחר בנציג אופוזיציה יודע כי בשנים הבאות לא יהיו בו תוכניות פיתוח ותקציביו יקוצצו, ואם בכל זאת מצליחה מפלגה המתנגדת לשלטון לצבור פופולריות היא עלולה לפגוש את מערכת המשפט ומנהיגיה יירדפו, בדרך כלל בעוון התבטאויות כנגד המשטר.
חופש הרפט יכול לחכות
השליטה מלמעלה גם באה לידי ביטוי בשמירת החוק והסדר. סינגפור ידועה בחוקים הנוקשים שלה כנגד כל פשע, החל בסחר בסמים (עונש מוות) וכלה בהשלכת מסטיק (עבודות נקיון ציבוריות). בעבר נער בעל אזרחות בריטית גרם למשבר ביחסים עם לונדון לאחר שנדון להלקאה בעוון ציור גרפיטי בשטח ציבורי. כל אלה עדיין אינם סוף פסוק כי כאמור Low crime doesn't mean No crime. לרודולף ג'וליאני יש מה ללמוד כאן.למי שלא מתכונן להשליך פסולת ברבים, להתבטא נגד המשטר או לסחור בסמים, סינגפור היא גן עדן לעסקים. זה מתחיל מהמיסוי, המע"מ הוא בגובה 7%, אין בה מס על רווחי הון או על דיבידנד, מס ההכנסה ליחידים לא עולה על 20%, ועל כל אלה עוד ניתנות הטבות מס וקיימים הסכמי מניעת כפל מס עם מדינות רבות, כולל ישראל.
השיטה ברורה, אנחנו הסינגפורים נושאים את הערכים המסורתיים הסיניים של שגשוג והרמוניה, וחופש הפרט יכול לחכות לעת עתה. ויליאם גיבסון הגדיר אותה בשעתו כ"דיסנילנד עם עונש מוות", מיניסטריון התיירות הסינגפורי מעדיף להשתמש בכינוי The intelligent island.
הכלכלה הסינגפורית שגשגה בכל תחום בו החריצות והכישרון האנושי מחפים על החוסר במחצבים ובחקלאות, האידיאל הוא של השכלה, סחר בינלאומי וטכנולוגיה, מוסדות ההשכלה בעלי רמה בינלאומית, ואפילו ה-Institute of Technical Education שבו לומדים מקצועות כמו טבחות ועצוב שיער נחשב כמוביל בתחומו. מגזרים דוגמת אלקטרוניקה, ספנות, בנקאות, כימיקלים וזיקוק נפט הולכים ומשגשגים, האינפלציה נמוכה, האבטלה אפסית, ובשנים האחרונות פתחה סינגפור ערוץ נוסף: סין.
מה טומן העתיד?
מדינת האם הסינית דוהרת בימים אלה לעבר השגשוג הכלכלי, תושבי עיר האריה כבר נמצאים שם זה זמן רב והשילוב ביניהם מתבקש. אנשי עסקים רבים לוקחים בשלושת העשורים האחרונים טיסות מצ'אנגי לשנז'ן או לשנחאי על מנת להקים, לרכוש ולנהל עסקים בסין. הם מביאים איתם השכלה רלוונטית, ניסיון עסקי והיכרות עם עולם העסקים המערבי, אבל מעל לכל אלה הם מביאים איתם את הידע החיוני ביותר לסין, את הדרך לנצל את היתרונות של ההוויה הסינית בתוך עולם הסחר המודרני.סין מצידה מעניקה להם סובסידיות באזורי פיתוח, שוק פנימי עצום, ועד לאחרונה גם עלויות יצור נמוכות. התוצאה היא שקשרי הכלכלה בין סינגפור לסין הם מהחזקים בעולם, ההיכרות של אנשי העסקים בה עם עולם העסקים הסיני עומדת בשורה אחת עם אלה של הונג קונג וטאיוון, וסינגפור ממוצבת כמדינת שער לעסקים של סין, למי שמעוניין לפעול בה מבחוץ.
העתיד של האי נראה מבטיח מתמיד, כפי שתואר בשעתו בכתבה "רכבת לילה לבייג'ינג – הקטר הסיני דוהר קדימה" פרוייקט ה-SKRL צפוי לחבר אותה ברכבת מהירה עם קונמינג שבדרום סין ובדרכה לשם גם עם כלל דרום מזרח אסיה. היא ניצבת בין שתי הכלכלות המתפתחות במהירות של מלזיה ואינדונזיה, האפשרויות העסקיות שהיא מציעה צפויות רק להמשיך ולגדול, וצריך רק להיזהר כשמגיעים אליה שלא לכתוב גראפיטי על הקירות.
טל רשף הוא יועץ ומרצה לתרבויות ועסקים בסין , מאמן עובדים ומנהלים לרילוקיישן . מרצה לתרבויות בחברות ובחוגי בית .
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות