ניהול השינוי: כך תייצבו סביבת עבודה לא יציבה
עולם העסקים דורש יותר ויותר התמודדות עם שינויים, בייחוד בארגונים גלובליים, ולעתים יש תחושה שמישהו מתעטש בארצות הברית, ומישהו בישראל נפצע. אילו תכונות חשובות אצל עובדים ומנהלים, שיידרשו להסתגל לשינויים בארגון?
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
בשנים האחרונות אני מקבלת במייל המון דיוורים שמזמינים אותי להשתתף בקורסים לאנשי משאבי אנוש, בכותרת "בואי ללמוד ניהול התמודדות עם שינויים", או "בואי ללמוד ניהול התמודדות עם אי ודאות", או "בואי ללמוד ניהול השינוי", ועוד ועוד קורסים שהמילים ניהול ושינוי נמצאות בהם בכפיפה אחת.
זה לא מקרי שאלה הקורסים הנפוצים ביותר לאנשי משאבי אנוש. בשנים האחרונות עולם העסקים דורש יותר ויותר התמודדות עם שינוי. לעיתים אף שינויים מרחיקי לכת, במיוחד עבור אנשים המועסקים בארגונים גלובליים. לעיתים התחושה היא של חוסר שליטה מוחלט. כמו שאמר לי מישהו - אין ספק כי שם מרגישים את אפקט הפרפר בעיצומו: מישהו מתעטש בארצות הברית ומישהו בישראל נפצע.
גם בתעשיות שנחשבות יציבות יחסית העולם מזמן שינויים תכופים ולעיתים דרמטיים, דוגמת מיזוגים ורכישות, שינויים במיקוד העסקי, החלפת שותפים אסטרטגיים, שינויים במבנה הארגוני, שינויים במבנה השוק ועוד. ואכן אחד האתגרים שעומדים בפני מנהלים הוא איך לנהל את השינויים האלה בתוך הארגון, ואיך לייצר אי של יציבות בתוך אי-היציבות. אין ספק שזהו אתגר בעיקר משום שאנשים זקוקים לוודאות ולתחושת ביטחון ויציבות, או לפחות לסוג של שליטה.
משום כך אחד המדדים האישיותיים שהופך להיות קריטי יותר ויותר בארגונים הוא היכולת להתמודד עם שינוי, או היכולת להתמודד עם אי ודאות, במיוחד לנוכח העובדה שוודאות היא צורך טבעי ואנושי. אילו תכונות כדאי לאנשי משאבי אנוש לחפש אצל המועמדים לתפקיד, אם כך?
אנשים בעלי יכולת לראות את החיובי בשינוי ולהסתגל אליו. תכונת אופי זו היא מדד יותר ויותר קריטי להצלחה בארגונים היום. בזמן שהשוק, התפקיד והארגון משתנים, היכולת להסתגל היא קריטית להצלחה.
וכשמחפשים מנהלים - אחד המדדים הכי קריטיים היום זה היכולת לנהל שינוי. ובכך הכוונה היא שאותו מנהל יידע להכיל את השינוי, ובנוסף גם לתקשר לאנשים שסביבו את השינוי כדבר מצמיח, חיובי ונדרש. כי עם כל זה שיש שינוי ואנשים חיים בסביבה משתנה, צריך לדעת לייצר להם ודאות בתוך השינוי. לכן מנהל צריך להיות מעין חסם בין המציאות המשתנה לבין שגרת העבודה היומיומית, ולייצר סוג של שגרה, ביטחון וודאות בתוך השינוי.
לאור החיוניות של יכולת תפקוד טובה בתנאי אי ודאות, המשימה של המראיין היא לחפש את היכולת הזו אצל המועמדים לתפקיד, לכל התפקידים והעמדות. ומשימתכם, מחפשי עבודה היא לספר על שינויים שהייתם בהם: איך השתלבתם בהם, מינפתם אותם, ראיתם אותם כהזדמנות. אם אתם מחפשים תפקידי ניהול, אז איך מצאתם נישה להוביל בה את התהליך ולא רק להיות מובלים.
הכותבת, רינת קרן-הרמן, היא מנכ"לית Mind, גיוס עובדים מקצועי וייעוץ ארגוני.