ומי מציל את המותג סאאב? הסינים כמובן
לאחר שנדמה היה - בפעם המי-יודע-כמה בשנים האחרונות - כי המותג השוודי עומד להיעלם סופית ממפת תעשיית הרכב העולמית, הגיעו המושיעים הכמעט-צפויים של העידן המודרני. קוראים להם האוטיי, והם דוברים סינית
גם סאאב בדרך לבעלות סינית? לאחר שפסי הייצור של סאאב השוודית הושבתו במשך מספר שבועות, ונראה היה כי המותג עומד לקרוס סופית, הגיעה הישועה. חברת האוטיי (Hawtai Motor Group) הסינית הודיעה כי רכשה כ-30% מהמותג, המצוי כיום בבעלות חברת ספייקר ההולנדית. הסינים רכשו מניות בשווי של 120 מיליון יורו, והעבירו 30 מיליון יורו נוספים כהלוואה שתאפשר חזרה מיידית לייצור.
ספייקר נאלצה לסגור את פסי הייצור עקב בעיות פיננסיות. ספקי משנה שלא קיבלו תמורה עבור חומרי גלם, הודיעו כי לא יעבירו יותר דבר לחברה הכושלת. יש לציין כי העסקה זקוקה לאישור סופי של הממשל הסיני, בנק השקעות אירופי והממשלה השוודית. בתחילת 2010 רכשה ג'ילי הסינית את וולוו, יצרנית הרכב המוכרת ואולי המזוהה ביותר מבין החברות השוודיות.
- מרץ 2010: סאאב חוזרת לייצר מכוניות
תערוכת ז'נבה האחרונה - סאאב פיניקס, לתצוגה בלבד
בהודעה לתקשורת אומר מנכ"ל ספייקר, ויקטור מולר כי "עם טכנולוגיית מנועי הדיזל הנקיים של הסינים, היקף הייצור ותוכניות התפשטות שאפתניות, נראה כי מצאנו בהאוטיי את הפרטנר הנכון לצורך בניית שיתוף פעולה איתן". יש להזכיר כי ספייקר רכשה את סאאב מידי קונצרן הענק האמריקני ג'נרל מוטורס, לאחר שסכנת סגירה ממשית ריחפה מעל המותג השוודי הוותיק. במקביל לרכישה המלאה של ספייקר, נמכרו זכויות הייצור של שני דגמים - 9-5 ו-9-3- לחברה הסינית בייג'ינג אוטומוטיב (BAIC).
"זה יום גדול לחברה הצעירה שייסדנו לפני 10 שנים. שיתוף הפעולה עם סאאב האייקונית, יעניק לנו גישה לפיתוחים טכנולוגיים ורשת בינלאומית שהייתה לוקחת לנו שנים לבנות", כך צוטט ב"וול סטריט ג'ורנל" ריצ'ארד ז'הנג, סגן נשיא האוטיי.