מורטל קומבט 9: קלאסי ומדמם
לפעמים נוסטלגיה זה כל מה שצריך, אבל קצת שפריצים של דם גם לא מזיקים: סדרת מורטל קומבט חוזרת במשחק תשיעי שחוזר למקורות. בדקנו וחזרנו עם כמה שברים קלים וכמה מסקנות כואבות. האם יש למשחק מקום בשוק הגיימינג של היום?
<< עוד בגיימס: ה-MMO של מארוול יהיה חינמי
כבר שנים שמותג מורטל קומבט נחשב לאחד המותגים המאכזבים ביותר בתעשיית המשחקים, כזה שכבר כמעט 20 שנה מנסה, ללא הצלחה, לשחזר את הגדולה של שני המשחקים הראשונים שלו בעזרת גימיקים שונים ומשונים. אבל עכשיו מגיע המשחק התשיעי בסדרה, שמנסה לחזור לבסיס של סדרת המשחקים המדממת.
במורטל קומבט החדש אין גימיקים. המשחקיות התלת-ממדית הצולעת ננזחה לטובת המשחקיות הדו-ממדית הקלאסית. הנסיון לשדרג את המשחק בעזרת כל מיני מותגים לא קשורים (כמו גיבורי העל של DC) נזנח גם הוא, ובכלל, נראה שחברת Warner Bros ניסתה לחזור למקורות.
התוצאה מתבטאת במשחק החדש, שהוא בהחלט חתיכת זריקת נוסטלגיה. הוא מרגיש ממש כמו מורטל קומבט 2, שהיה ללא ספק המשחק הכי טוב בסדרה. כל מי שזוכר את הקרבות של המשחק הישן ההוא בחיבה - ירגיש בבית במשחק החדש.
אבל האם לרימייק של משחק מ-1993 יש מקום בשוק המשחקים של היום?
דם, צפרדע, כינים
נתחיל במנה העיקרית: מי שמחפש משחק מכות מהיר ואכזרי ימצא שמורטל קומבט החדש מתאים לו כמו כפפה ליד. המשחק כולל 26 לוחמי בסיס, פלוס קרייטוס אחד, אותו אחד מ-God of War בגירסת ה-PS3, ועוד שני לוחמים שיוצעו להורדה בתשלום בעתיד הקרוב.
הקרבות דו-ממדיים בדיוק כמו במשחקים הראשונים של הסדרה משנות ה-90. הקרבות דורשים יכולות תגובה מהירות להתקפות. מי שלא ניחן באצבעות זריזות, לא יצליח לעבור את רמות הקושי המאתגרות יותר של המשחק.
סימן ההיכר של סדרת מורטל קומבט תמיד היה אלימות אכזרית. לאחר שהמשחק הקודם בסדרה, Mortal Kombat vs. DC Universe, היה משחק חביב יחסית, בלי יותר מדי דם ועם מהלכי Fatality מעודנים, שמחנו לראות שהמשחק החדש מחזיר את הדם - ובגדול.
כל מכה מיוחדת תגרום ליריבים שלכם לדמם בכמויות. מדי פעם תוכלו לבצע מכות סופר-מיוחדות, שיציגו לכם ברנטגן את עצמות היריב הנשברות. בסוף כל שלב יקבל המנצח הזמדנות לחסל את היריב שלו, ויוכל לבצע את מכות הפטליטי האכזריות במיוחד, שיהרגו את יריבכם בשלל דרכים צבעוניות.
אתם יכולים לצפות לאיברים כרותים, לבבות מדממים מחוץ לגוף, חישמולים, המסה באמצעות חומצה, חתיכת הגוף לחתיכות קטנות, בעיטות מעיפות ראש ועוד שלל מיצגים מרשימים של אלימות מוגזמת. מה שכן, המכות האלה הן יותר מצחיקות ממגעילות:
מכות: זה כל הסיפור
מורטל קומבט החדש כולל כמות מפתיעה של תוכן. מצב הסיפור של המשחק, שהוא אפשרות חדשה, בולט במיוחד: מדובר בקמפיין לשחקן יחיד שכולל סצנות מעבר מושקעות וארוכות, שיובילו את השחקן בסדרה של קרבות קבועים מראש.
בגדול, במצב הסיפור תשלטו בכל שלב בלוחם אחר. העלילה תעקוב אחר הלוחמים הנ"ל בהגיעם לטורניר מכות אכזרי בו יצורים שטניים מגיעים להלחם זה בזה. במהרה מגלים הלוחמים שלא רק חייהם וכבודם מונח על כף המאזניים, אלא גם גורל האנושות כולה.
סצנות המעבר בין הקרבות ינסו לתת עומק, או לפחות הצדקה לפעולות הדמויות השונות. כך למשל תכירו את ג'וני קייג', שחקן קולנוע פופולרי שמחפש ריגושים חדשים ופוגש שם את סוניה בלייד, חיילת מצטיינת שמחפשת את אחד מחבריה לפלוגה, שנכלא באתר המסתורי בו מתרחש הטורניר. הקמפיין הזה אורך כמה שעות טובות, ולמרות שהסיפור די מטופש והדמויות טיפה סטראוטיפיות, אנחנו עדיין מעדיפים אותו על פני מצבים סיפור דומים במשחקי מכות אחרים.
בנוסף למצב הסיפור, במורטל קומבט הועמסו שלל מצבים אחרים לשחקן יחיד: אתגרי המזל, מצב אימונים מתקדם, טורניר מהיר ועוד. לאחר כל נצחון תקבלו מטבעות, אותם תוכלו לנצל כדי לפתוח תכנים שונים במשחק, החל מתמונות שנלקחו בפיתוח המשחק, ועד למהלכי פטליטי שונים לכל דמות, שיהיו נעולים בתחילת המשחק.
כמובן שהמשחק לא ייעצר ברגע שתסיימו. המצב לשני השחקנים יאפשר לכם להלחם מול חברים. ומצב האונליין (שלא יכולנו לבדוק עקב נפילת רשת ה-PSN) יאפשר לכם גם להתמודד מול יריבים בכל רחבי העולם.
תחרותי?
סדרת מורטל קומבט תמיד נחשבה לסדרה דלילה יחסית בהשוואה למשחקי מכות אחרים. סדרת Street Fighter המתחרה נחשבת לסדרה איכותית יותר בכל הקשור למשחקים תחרותיים: שחקני SF מקצועיים מתאמנים שבועות ארוכים כדי להתמקצע במשחק ולהתחרות בטורנירים המקצועיים שמתרחשים ברחבי העולם.
מורטל קומבט, לעומת זאת, עושה רושם של משחק קצת פחות עמוק. זה לא שאין מקום להתמקצעות, אבל המשחקיות בסיסית יותר, הקומבואים השונים מתחברים פחות טוב מבסדרות אחרות, ובאופן כללי נוצר לפעמים רושם, ששחקן שפשוט לוחץ על כל הכפתורים באותו זמן יכול לנצח שחקן מקצועי יותר.
הטריק המרכזי שיש ללמוד במורטל קומבט הוא הג'אגלינג - שילוב של מכות שונות שישגרו את היריב שלכם לאוויר ויאפשרו לכם לשמור אותו שם בזמן שהוא סופג מכות אחרות, ללא יכולת להגיב. המשחק כולל גם "מד עוצמה" חדש, שמאפשר לדמויות להשתמש ביכולות מיוחדות. המד מחולק לשלושה חלקים שונים ומתמלא ככל שתבצעו ותספגו יותר מכות. ככל שהוא מלא יותר, כך הוא יאפשר לבצע מכות מיוחדות חזקות יותר, כמו מכת הרנטגן.
המד מוסיף ממד טקטי למשחקיות, שלדעתנו קצת מקלקל: מכיוון שהמכות המיוחדת כל כך יעילות ומגניבות, אין באמת טעם להשתמש במכות המיוחדות לפני שהמד מתמלא. כך, והמשחק הופך להמתנה לרגע בו תוכלו ללחוץ של שני כפתורי הכתף ולשגר את מתקפת הרנטגן המיוחלת.
לא יפה, אבל אופה
מורטל קומבט משתמש במנוע Unreal ונראה בסדר רוב הזמן. בזמן קרבות המודלים של הדמויות נראים גם הם בסדר גמור. אבל בזמן סצנות המעבר המוסרטות במצב המשחק (שמרונדרות במנוע המשחק) הדמויות יכולות להראות רע מאוד - מה שמוריד קצת נקודות מהרושם הכללי של המשחק.
בנוסף, מצאנו בעיות טכניות בפס הקול של המשחק, כמו למשל שמדי פעם שורות מחץ של הלוחמים לא נשמעו. באופן כללי הרגשנו שהמיקס של הסאונד לא מאוזן נכון (במערכת סאונד היקפית 5.1). אנחנו מקווים שמדובר בבאג שיפתר בעתיד.
ובכל זאת, גם הגרפיקה הממוצעת והקול הבעייתי לא מצליחים למנוע ממורטל קומבט להיות משחק מכות כיפי ומדמם. מי שאוהב את הלוחמים שלו אכזריים במיוחד, את הלוחמות שלו עם מחשוף שלא נגמר ברמות שגורמות לכם לתהות איפה הוא מתחיל, ואת העצמות שלו שבורות - יהנה כפי שלא נהנה מאז מורטל קומבט 2.
עוד בגיימס: תביעה ייצוגית נגד ישפאר >>