יצאה מהבוץ: תעשיית הרכב האמריקנית פורחת
יצרניות הרכב היפניות בצרות, ומאפשרות לתעשיית הרכב האמריקנית, זו שהייתה מוכה וחבולה לפני פחות משנה, להציג נתוני מכירה מעולים. כתוצאה מכך, GM עשויה לעבור בקרוב את טויוטה כיצרנית הגדולה בעולם
היפנים בצרות? תעשיית הרכב האמריקנית בפריחה מחודשת. שלוש יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר, דיווחו אמש (ג') על עלייה חדה במכירות רכב חדש בארה"ב. אנליסטים מציינים כי הסיבות העיקריות לכך הן שיפור במצבה של הכלכלה האמריקנית, שיווק דגמים חדשים וחסכוניים בדלק, ופגיעה חמורה בפעילות היצרניות היפניות בעקבות אסון הטבע בחודש מרץ. השוק כולו עלה באפריל ב-18%, והגיע זה החודש השלישי לקצב מכירות שנתי של יותר מ-13 מיליון כלי רכב.
שלא במפתיע, מול עלייה דו-ספרתית במכירות של היצרניות האמריקניות, מציגות המתחרות מיפן עלייה צנועה יותר, של אחוזים בודדים בלבד. בתעשיית הרכב מעריכים כי בחודשים הקרובים יחמיר מצבן של היצרניות היפניות, והעלייה הקלה תהפוך לירידה חדה. "זו רק ההתחלה", אומר לרויטרס אנליסט בכיר. "ההשפעה של המחסור במלאי תהיה דרמטית הרבה יותר עבור טויוטה בחודשים הקרובים, וזה לא בלתי-הגיוני לצפות לירידה דו-ספרתית החל מיוני הקרוב".
מיוצר בארה"ב, ונמכר היטב (צילום: AFP)
זמן טוב להיות אמריקני
מכירות ג'נרל מוטורס, שלהערכת רבים תעקוף השנה את טויוטה ותחזור להיות היצרנית הגדולה בעולם, עלו בחודש שעבר ב-27%. בטבלת המכירות של היצרנית מככבת שברולט קרוז, שלדברי בכירים ב-GM נהנית כעת מהעדפת מכוניות חסכוניות בדלק על-ידי הרוכשים האמריקנים. על-פי נתוני היצרנית, מכירות הקרוז באפריל היו גבוהות פי שלושה מאלו של קודמתה, הקובאלט."מחירי הדלק גרמו לרבים לחשוב מחדש על בחירת המכונית הבאה שלהם", אומר דון ג'ונסון, סגן נשיא בג'נרל מוטורס. "בגלל ההשקעה שלנו במכוניות חסכוניות, אנחנו בעמדה טובה לספק את הדרישות האלה". מפיץ של שברולט בקליפורניה אומר דברים דומים: "עם מחירים של עד 4.5 דולר לגאלון בחלק מהתחנות בקליפורניה, הפכה צריכת הדלק עבור לקוחות רבים לחשובה כמו מחיר המכונית".
גם בפורד, שמכירותיה עלו באפריל ב-16% לעומת החודש המקביל אשתקד, מדברים על מחירי הדלק. "לקוחות מייחסים חשיבות רבה מתמיד לצריכת הדלק בכל קטגוריה", מסביר קן קזובאי, סגן נשיא ביצרנית. על-פי דיווחי פורד, באפריל נמכרו יותר מ-9,000 יחידות של הפיאסטה החדשה, וכ-21 אלף יחידות של הפוקוס החדשה - עלייה של 12% בהשוואה למכירות הפוקוס הקודמת.
יש לציין כי למרות הסברי הבכירים על מחירי דלק מאמירים ומכוניות חסכוניות, את טבלת המכירות של פורד ממשיכה להוביל סדרת הטנדרים שלה, ה-F-Series, ובעיקר ה-F150 הפופולארי. עם זאת, בפורד מציינים כי כ-50% מדגמי ה-F150 שנמכרו באפריל צוידו במנועי V6 "צנועי נפח" - 3.7 או 3.5 ליטר - שהושקו בתחילת השנה.
קרייזלר, שפשטה רגל בזמן המשבר הכלכלי ונרכשה על-ידי פיאט האיטלקית, דיווחה אמש על עלייה של 22% במכירות כלי רכב חדשים באפריל. אלא שביצרנית האמריקנית השלישית בגודלה מודים שלא רק חסכון בדלק מעניין את הלקוחות. "המכירות של רכבי פנאי וטנדרים נותרו חזקות באפריל, למרות העלייה של מחירי הדלק", אומר פרד דיאז, בכיר ביצרנית.
ובינתיים, אצל היצרניות היפניות
מול הנתונים המצוינים שפרסמו האמריקנים, ביצרניות היפניות סיכמו אמש חודש לא-קל, שעמד כמובן בצל אסון הטבע בצפון-מזרח יפן במרץ. טויוטה, שעודה נאחזת בתואר היצרנית הגדולה בעולם, דיווחה על עלייה של 1.3% בלבד במכירות. עם זאת, בחישוב של קצב מכירות יומי (DSR), מדווחת היצרנית על ירידה של 2.4% לעומת החודש המקביל אשתקד.למרות זאת, בכירים ביצרנית משתדלים לשמור על אופטימיות. "אנחנו מעודדים מהדיווחים על התקדמות בייצור, ואנחנו אופטימיים מאוד לאור מכירות חודשיות טובות ותנועה ערה באולמות התצוגה", מצהיר בוב קארטר, סגן נשיא בחטיבת האמריקנית של טויוטה. "היה לנו סוף שבוע אחרון מצוין באפריל, שמוביל אותנו לחודש מאי עם מלאי בהיקף מספק".
הונדה, היצרנית היפנית השנייה בגודלה, דיווחה אמש על עלייה של 5.7% במכירות באפריל - אמנם יותר מטויוטה, אך הרבה מתחת לצמיחה של השוק כולו. ביצרנית מציינים כי באפריל נרשמו שיאי מכירות של דגמי פיט (ג'אז), אינסייט ההיברידרית ו-CR-V. "הונדה נהנתה מעוד חודש חזק מאוד", אומר ג'ון מנדל, סגן נשיא בכיר. על-פי נתוני הונדה, מכירותיה של הפיט הקטנה עלו באפריל ב-66%.
עם זאת, ביצרנית מזהירים מפני השלכות המשבר הפוקד את תעשיית הרכב היפנית מאז אסון הטבע. "אמנם המלאי הקיים כעת אצל המפיצים שלנו נותר בהיקף מספק, אך אנחנו יודעים שמגבלות ייצור עלולות להתחיל להשפיע על המכירות בחודשי הקיץ", מסביר מנדל. ואכן, רק שלשום (ב') הבהירה הונדה כי בחודשים הקרובים צפויים שיבושים באספקת חלק מהדגמים המבוקשים ביותר שלה - ובהם הפיט והסיוויק.
מי שכצפוי נהנית מהמשבר של היצרניות היפניות, היא יונדאי הקוריאנית. מכירות היצרנית בארה"ב עלו באפריל ב-40%, בעוד חברת הבת קיה נהנתה מצמיחה של כ-57% לעומת החודש המקביל אשתקד. אמנם סך המכירות עוד רחוק מזה של היצרניות האמריקניות והיפניות, אך ההתחזקות של שתי הקוריאניות נמשכת כבר תקופה ארוכה, ולהערכת אנליסטים צפויה להתחזק בחודשים הקרובים.
הצד השני של המטבע
"יש התאוששות בתעשיית הרכב האמריקנית ובכלכלה כולה", אומר אנליסט בכיר לאתר אוטומוטיב ניוז. "יש יותר ויותר אנשים עובדים - יותר ממה שהיה המצב לפני חודשיים או שלושה - ויש יותר הכנסה פנויה". אנליסטית באתר המתמחה בתחום הרכב, מעריכה בשיחה עם רויטרס כי היצרניות האמריקניות צפויות להיות המרוויחות הגדולות מההתאוששות: "נדמה שמתרחשת תחייה אמריקנית", היא אומרת.אולם, יש מי שצופים שהצמיחה בשוק האמריקני תתמתן, והחודשים הקרובים יתבררו כקשים לא רק עבור היצרניות היפניות, אלא עבור כל היצרניות. "עליית מחירי הדלק ומחסור בדגמים עדיין לא השפיעו על ההתאוששות הכללית שהחלה בסתיו 2010", אומר לאוטומוטיב ניוז בכיר בחברת מחקרי השוק JD Power. "אי-ודאות גוברת בעניין מחירי הדלק ומלאי הדגמים, גורמים להתחזקות הסיכון שהתעשייה לא תעמוד ביעד המכירות של 13 מיליון כלי רכב ב-2011".
אסון הטבע ביפן: השלכות חמורות
צילום: AP