שתף קטע נבחר
 

צרכנות פטריוטית: התחילו לקנות כחול-לבן

כשם שאזרחי ישראל נקראים לדגל בתרומה למדינה ע"י שירות מילואים, התנדבות ועזרה הדדית ועוד, ניתן גם היום לאחד כוחות ולדאוג לכלכלת ישראל באמצעות רכישות מתוצרת מקומית. דעה

כלכלת העולם במשבר. ארצות הברית כבר נמצאת עמוק בשיאו ואירופה כבר נכנסה למשבר, אך רבים מעריכים כי הוא יילך ויחמיר. עד כה ישראל עמדה בהצלחה ב"צונאמי הכלכלי" ופרט לאירועים בודדים ניתן לומר כי כלכלת המדינה חסינה יחסית למדינות העולם המערבי. עם זאת לא לנצח נוכל לעמוד מול משברים עולמיים.

 

 

שערי מטבעות החוץ היורדים מאיימים קשות על היצואנים הישראלים. הפגיעה בייצוא רק החלה ונוצר חשש כי לאור המצב תחול הידרדרות נוספת בהיקפי הייצוא, שייתן אותותיו על התעשייה הישראלית וכמובן שעל שוק העבודה המקומי.

 

חרף ניסיונות הנגיד לאזן את התחזקות השקל נראה כי המגמה העולמית גוברת. לכן היום - יותר מתמיד, יש לפעול כדי לשמור על התעשייה ועל מקומות העבודה שהיא מייצרת - באמצעות הגברת הצריכה של מוצרים ישראלים בשוק המקומי.

 

יש יתרונות רבים להעדפת התוצרת הישראלית. למשל, עלייה בביקוש תמריץ את הייצור המקומי, תגדיל את מספר מקומות העבודה בתעשייה, תעזור למלחמה באבטלה ותשדרג את רמת החיים של אזרחי המדינה. ההכנסות ממיסים ישירים יעלו, וההוצאות הממשלתיות עבור דמי אבטלה יצטמצמו.

 

עידוד התעשייה הישראלית מבפנים יסייע לה כיצואנית, כיוון שקשה מאד לייצא כשהמוצר אינו מבוקש בראש ובראשונה בבית. רכישה ושימוש במוצר ישראלי מטפחים גאווה לאומית אצל הצרכנים. מוצרים ישראליים מותאמים גם לצרכים ולטעם קהל המקומי לעומת מוצרים מיבוא.

 

התעשייה הישראלית מתקדמת ופניה גם לייצוא. בעשור האחרון הוכיחה התעשייה הישראלית כי המוצרים המקומיים טובים ואיכותיים לפחות כמו מתחריהם המיובאים, ובמקרים רבים אף עולים עליהם.

 

חיזוק התעשייה תומך ועוזר לשמר את העליונות הטכנולוגית של ישראל - מעגל קסמים שמוביל לשגשוג.

 

זה שנים מתקיימות פעילויות הסברה חינוכיות בקרב בני הנוער, שתכליתן להגביר את המודעות. פעילויות דומות נערכות בקרב הקניינים הגדולים במדינה. אלו יזכו להצלחה, אם ההעדפה לקנות מוצר ישראלי תהפוך אצלנו לחלק מהותי מתוך סך כל השיקולים בזמן רכישה. זהו אותו מרכיב חיוני שעל כולנו להביא בחשבון בתהליך הבחירה הן כפרטיים והן כמוסדיים.

 

בכל הנוגע לחשיבות והגברת השימוש במוצרים ישראליים אין מדובר בהמצאה ישראלית. מדינות רבות נוקטות במדיניות של העדפה לתוצרתן; למשל, בארצות הברית הצריכה הפטריוטית מושרשת וקיימת בכל רבדי החברה, ברמת הפרט וברמה הציבורית.

 

החוק האמריקני "BUY AMERICAN ACT" מעניק העדפה לתוצרת האמריקאית. אפילו במכרזים של משרד הביטחון האמריקאי לא ניתן להתמודד במקרים רבים, אלא אם אתה יצרן מקומי.

 

ארצות הברית לא לבד. גם באירופה ה"גלובליסטית" נשמעות לא אחת קריאות פומביות להעדפה מקומית. למשל, עם פרוץ המשבר הכלכלי העולמי בשלהי 2008, מיהרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לצאת בקריאה לאזרחים להעדיף רכישת רכב מתוצרת גרמנית, כדי לחזק את הסקטור הזה, שאותות המשבר ניכרו בו.

 

הייצואנים: קשה לזכות במכרזים באירופה

יצואנים ישראליים רבים מדווחים, כי במכרזים במדינות אירופה לזרים קשה ואפילו כמעט בלתי אפשרי לזכות בגלל אותו מרכיב נוסף, לא בהכרח רשמי, שמניע את מנהלי המכרזים להעדיף מוצר מקומי.

 

כשם שאזרחי ישראל נקראים לדגל בתרומה למדינה ע"י שירות מילואים, התנדבות ועזרה הדדית ועוד, ניתן גם היום לאחד כוחות ולדאוג לכלכלת ישראל במיוחד כיום כשאנו עדים לבעיות הקשות בעולם המערבי. צרכנות פטריוטית מוצהרת תסייע לכלכלת המדינה ולרווחת אזרחיה.

 

תעשייני ישראל גאים על הזכות שנפלה בחלקם לייצר ולמכור מוצרים לאזרחי המדינה וכן לייצאם לשאר העולם. אנו כישראלים שותפים לגאווה זאת ובתמיכה הדדית נוכל לקדם את רווחת המדינה ואזרחיה בשנים הבאות.

 

כדי להקל על הזיהוי של מוצרים ישראליים מונהג לאחרונה סימון של מוצרים בתג "מיוצר בישראל ביוזמת משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים כחלק מהמאמץ להסברה בשנה האחרונה כדי להגביר את המודעות והרכישות של מוצרים ישראליים ע"י גופים מוסדיים וצרכנים פרטיים. מדובר בתהליך חינוכי ארוך אשר מתחיל לתת אותותיו ואולם עוד ארוכה הדרך להשגת המטרה.

 

הכותב הוא חבר במטה מיוצר בישראל מטעם התאחדות התעשיינים ומשמש כסמנכ"ל חברת התרופות אוניפארם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים