זיהום הדלק המסתורי: מחכים לתוצאות מגרמניה
אחרי שסייר באיתמר, השר ישראל כץ הגיע לבחון את מערך התדלוק בנתב"ג, שם חזרו היום הטיסות ללוח הזמנים הרגיל. "נבחן אילו החלטות התקבלו ולא התקבלו", הוא אמר, והודיע על הקמת ועדת בדיקה במשרדו. רשות שדות התעופה דרשה פיצויים מחברת הביטוח שלה בלונדון
התשובות לסימני השאלה הרבים שאופפים את ישראל נמצאות עכשיו בגרמניה. דגימות מהחומר השמנוני שנמצא במסנני צינורות הדלק לנתב"ג, בגללו שותקה אתמול התעופה בישראל, הגיעו אחר הצהריים (יום ו') למעבדה של הצבא האמריקני בפרנקפורט. על פי ההערכות, תוצאות הבדיקות יתקבלו הערב או מחר בבוקר. בבדיקות בארץ לא הצליחו לזהות את הרכבו, ומקורו לא ידוע.
שר התחבורה, ישראל כץ, בא בצהריים לנתב"ג לסקור את הליך תדלוק המטוסים באמצעות מכליות, כמעקף להעברה בצינורות שבהם נמצא החומר המזוהם. כץ הודיע כי הקים ועדת בדיקה בראשות מנכ"ל משרדו, אלוף במיל' דן הראל,
לבדוק את הסיבות לזיהום בדלק והשלכותיו. "לגלות אילו החלטות התקבלו ואילו החלטות לא התקבלו", הסביר כץ, שלא התייחס לאפשרות שמדובר בפעולת טרור.
"כל הפעילות כרגע כלל לא תלויה בתוצאות בדיקה אך אלו יוכלו לגלות לנו מהו מקור הזיהום", אמר כץ. "מה שנותר מהדלק כבר לא שמיש למטוסים ומועבר למיחזור. ועדת הבדיקה תורכב מנציגים של רשות שדות התעופה ומשרד התשתיות ובשלב זה המשימה שלנו היא להחזיר את התעופה הישראלית למצב נורמלי. עדכנתי את ראש הממשלה שמצאנו פתרון ביניים ואנו פועלים לפיתרון קבוע. חשוב להדגיש שההחלטה שהתקבלה אתמול לקרקע את המטוסים הייתה דרמטית ולא פשוטה אך היה בה היגיון רב".
השר ישראל כץ, היום בנתב"ג (צילום: אוהד צויגנברג)
השר הודיע עוד כי עד יום ראשון או שני יושלם באופן סופי הליך ניקוי צנרת הזרמת הדלק מהמאגר בביל"ו ועד לנתב"ג, ובסיומו יוכלו לחזור ולתדלק כשגרה את המטוסים. הוא הנחה לתת עדיפות בקביעת לוח הטיסות למטוסים שאמורים להביא ארצה משפחות שכולות מחו"ל לאזכרות יום הזיכרון. אגב, מוקדם יותר הבוקר סייר כץ באיתמר בבית משפחת פוגל שם נרצחו ההורים ושלושה מילדיהם - והצהיר שיתמוך בסיפוח שטחים אם הפלסטינים יכריזו על מדינה.
מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, ציין כי לוח הטיסות הבינלאומי התאזן לגמרי והנוסעים ב-11 המטוסים האחרונים שקורקעו אתמול צפויים להמריא בשעות הקרובות ליעדם.
אחד הנוסעים שנתקע אמש בניו-יורק במשך שעות בשל המשבר הוא ראש מינהל התעופה האזרחית לשעבר,
הטייס והעו"ד נרי ירקוני. בשיחה עם ynet הוא הסביר ש"מדובר באירוע חמור ביותר ויוצא דופן בקנה מידה בינלאומי, שדומה לו אינו זכור לי".
לדברי ירקוני, "רק לאחר שהסיבה לזיהום תיוודע, ניתן יהיה לדעת מה הביא לו והאם ניתן וצריך היה למנוע אותו, לרבות מסקנות משפטיות הנוגעות לנזק הרב שנגרם ואף למסקנות אישיות". הוא ביקש להוסיף "במידת הזהירות הראויה" כי "אם בעל סמכות כלשהי ידע על הזיהום ושתק, מדובר אף באירוע פלילי".
כבר אתמול התבררו אומדני הנזקים שנגרמו לחברות התעופה - המוערכים בעשרות מיליוני שקלים, בשל עשרות הביטולים והעיכובים בטיסות. מאחר שהתקלה אינן באחריות החברות, הן מתכוונות לפי ההערכה לדרוש את הכסף מהמדינה או מספקיות הדלק. יו"ר הנהלת רשות שדות התעופה, עובדיה עלי, אמר שכבר אתמול פנתה הרשות לחברת הביטוח שלה בלונדון על מנת לקבל את כספי הפיצויים על הנזקים שנגרמו.