שוב חשש לזיהום בדלק: הופסקו טיסות משדה דב
המשבר מתפרץ שנית: שלושה ימים לאחר ששמי ישראל נסגרו, הופסקו הטיסות לאילת מהשדה בצפון ת"א, לאחר שעלה חשש כי בוצע תדלוק ממאגר שטרם נוקה. מטוס שהיה על המסלול והתכוון להמריא הושב לאחור: "הורידו אותנו מהאוטובוס בדרך למטוס"
משבר התעופה החריג מתפרץ שוב, שלושה ימים אחרי ששמי המדינה נסגרו. בשל תדלוק ממאגר שטרם עבר ניקוי והדלק שבו חשוד כמזוהם, הוחלט הבוקר (יום א') להפסיק את הטיסות משדה דב, ולפחות שתי טיסות שתוכננו להמריא לאילת מעוכבות עד להודעה חדשה. אחד המטוסים, שכבר היה על המסלול והתכוון להמריא, הושב לאחור.
עשרות נוסעים שהגיעו לשדה שבצפון תל-אביב התבקשו להמתין בתחומו להודעה נוספת, אך חלקם נטשו את המקום בזעם והלכו לביתם. בנוסף, התגלה קושי טכני להזרים את הדלק התקני שהגיע ממאגרי החירום לשדה באילת מהמאגר בשדה למטוסים. משדה דב המריאו הבוקר מטוסים בודדים, שלא תדלקו מהמאגר החשוד, וקיימת אפשרות שהחל מהצהריים תופסק הפעילות בשדה לחלוטין, והטיסות יועברו לנתב"ג.
מרשות שדות התעופה נמסר ל-ynet: "הרשות דורשת מחברת פז לקבל הודעה בכתב שהדלק בשדה דב מוכרז כנקי ועומד בסטנדרטים הבינלאומיים. כל עוד לא התקבל אישור שכזה מפז, לא ניתן להשתמש במכלים בכל השדות הפנים-ארציים".
גלעד הדרי, המתגורר באילת ועובד באזור תל-אביב, תכנן הבוקר לחזור לעיר מגוריו על מנת לקחת חלק באירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. אולם, בינתיים הוא תקוע בשדה דב. "כמוני יש פה עוד עשרות נוסעים כועסים, חלקם קשישים, שלא יודעים מה עם הטיסה שלהם. אפילו את דיילי הקרקע שרוצים לעזור לנו לא עדכנו, והם לא יודעים מה להגיד לנו. הוציאו לנו כיסאות, וחלק ישבו וממתינים, וחלק אחר פשוט הלך הביתה בזעם".
"חלם אחד גדול". שדה דב (צילום: ירון ברנר)
הדרי סיפר שברגע האחרון הוא ושאר הנוסעים לא עלו למטוס. "ממש הורידו אותנו מהאוטובוס שהסיע אותנו למטוס".
"עדיף כבר ללכת ברגל"
שני הלפרין מרמת גן, תכננה לבקר את קרובי משפחתה שמתגוררים באילת, אך החליטה שלא להמתין בשדה התעופה ושבה לבית מאוכזבת. "אחרי כל הפרסומים שחוזרים לשגרה, הייתי בטוחה שלא תהיה תקלה, ופתאום מסתבר ששוב יש בעיה עם הדלק", אמרה, "אני לא מבינה למה לא בודקים ולא מודיעים לנו את זה קודם. זה נשמע כמו חלם אחד גדול. אם ככה נראית התעופה הישראלית ב-2011 עדיף כבר ללכת ברגל".
אמש נערך ניסוי שכלל את בדיקת הדלק במטוסי חברת אל על בנתב"ג. הניסוי נערך בשיתוף מתקן וצוותים של חיל האוויר, וטרם נמסרו תוצאותיו.
במהלך סוף השבוע פעל שדה דב באופן סדיר, אך לאחר שהתגלה החשד לזיהום - שוב הופסקו הטיסות. בנתב"ג הוגבר ביומיים האחרונים קצב הטיסות, לאחר העיכובים והביטולים הרבים ביום חמישי. המטוסים שהמריאו תודלקו ישירות ממאגרי החירום האסטרטגיים, המיועדים לזמן מלחמה. הם תודלקו במנות דלק קטנות, שהספיקו להם להגעה ליעדים קרובים כמו קפריסין וירדן - שם תדלקו שנית.
כמה נטשו, אחרים החליטו לחכות. הנוסעים בשדה דב (צילום: ירון ברנר)
הבוקר, שלושה ימים לאחר פרוץ המשבר, איש עדיין לא יודע מהו אותו חומר שגרם לעוצר יציאות מישראל. מחברת "פז" נמסר כי מעבדת צבא ארצות-הברית בגרמניה, לשם נשלחו הדגימות, סירבה לבדוק אותן - ולכן זהות החומר עדיין לא ברורה. גורם ישראלי המעורה בנושא טען כי הצבא האמריקני לא הסביר מדוע הוא החליט לא לבדוק את החומר.
אף מעבדה בארץ לא הצליחה לזהות את המבנה המולקולרי של החומר, ולכן הוא הועבר למעבדה המשמשת את צבא ארצות-הברית בגרמניה. אבל בגלל סירובה של זו לבצע את הבדיקה, עדיין לא ברור מהו החומר השמנוני שהצטבר במסננות התדלוק בנתב"ג וזיהם את הדלק הסילוני בשדה התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל.
חברת "פז" מסרה כי עקב סירוב המעבדה, הוחלט לפנות למשרד התשתיות כדי שיסייע בהליך מול המעבדה. כמו כן, נאמר כי בדיון עם גורמים שונים נמצא כי הדלק עצמו תקין, וכי נבחנות שתי חלופות לצורך תדלוק המטוסים. "התייעצנו עם צוות כימאים בכיר, שכלל את מנהלת המעבדה יוספה בן אשר, מומחים מחיל האוויר, מבתי הזיקוק ויועצים נוספים, וכל הבדיקות מצביעות על כך שהדלק הסילוני תקין ותקני", אמרו ב"פז".