שתף קטע נבחר
 

משחק החיים

הוספה של ג'ויסטיקים וטבלאות ניקוד לשגרת היום-יום שלנו עשויה להיות המפתח להפיכתנו לאנשים טובים יותר

בעתיד הלא רחוק, כשתעמדו מול המראה בחדר האמבטיה ותצחצחו שיניים, אתם עשויים לראות מולכם, לצד הכותרות של חדשות הבוקר, גם טבלת ניקוד שתדרג כמה פחמן פולט ביתכם לעומת בתי השכנים. מברשת השיניים החשמלית תצפצף כדי להודיע לכם, שההקפדה על צחצוח פעמיים ביום במשך חצי השנה האחרונה הקנתה לכם די נקודות כדי לזכות בהנחה של 10% בביקור הבא אצל רופא השיניים.

 

אתם מתקלחים (בזריזות, כדי לא לסכן את ציון צריכת האנרגיה המעולה של המשפחה ואת ההקלות במס שהוא מביא), מתלבשים ומתחברים למחשב המשרד הביתי לפגישת הבוקר. כעת, כשאתם ועמיתיכם לעבודה מופיעים על המסך כדמויות וירטואליות בהתאמה אישית, אתם יכולים לענות לדואר אלקטרוני במהלך הפגישות בלי להיחשב לגסי רוח.

 

כמו כן, מאז שמכסות המכירות השרירותיות הוחלפו ב"מדדי חיים" מותאמים באופן אישי (שמופיעים על המסך כדי לשקף משוב חיובי בזמן אמיתי מלקוחותיכם), אתם מרגישים שיש לכם מטרה ושאתם שולטים היטב במשימות היום-יום שלכם. אכן צפוי לכם יום נהדר.


לעצב את החיים כמו במשחק וידאו (צילום: רויטרס)

 

עתיד שבו כמעט כל פן בחיינו יכלול התנסויות הדומות למשחק מחשב הוא עתיד בלתי נמנע, אומר מתכנן משחקי המחשב והחוקר ג'סי שֶל מאוניברסיטת קרנגי מלון. הוא, כמו הרבה מעצבי משחקים ופסיכולוגים אחרים, משוכנע שהמפתח לחברה של אזרחים בריאים, יצרניים ומעורבים יותר טמון בהכנסת פן משחקי לחיי היום-יום.

 

"אנו רואים במשחקים דבר טריוויאלי, אך למעשה הם אמצעי לרתק במהירות את יכולות פתרון הבעיות שלנו", אומר של. "אם יתכננו את המשחק כהלכה, יהיה אפשר לשלב בו כל בעיה", משינוי הרגלי האכילה ולמידת שפה חדשה ועד הבנת העימותים במזרח התיכון והפחתת טביעת הרגל הפחמנית.

 

"אלו הן בעיות שרובנו איננו מסוגלים או איננו מעוניינים לעסוק בהן, אך משחקים יכולים לשנות את המצב מפני שכל מערכת אינטראקטיבית מוצלחת, מעצם טיבה תגרום לאנשים לרצות להיות מעורבים".

 

הכול מדיד

רכיב חיוני במשחק החיים החדש הזה הוא ריבוי הנתונים בזמן אמת המגיעים כיום מהתקנים ניידים המצוידים ב-GPS, מחיישנים מרושתים זולים ומטכנולוגיות אחרות. "כל הנתונים האישיים האלה מאפשרים לנו להתחיל למדוד התנהגויות, שבעבר יכולנו למדוד רק בעת משחק או בעת שהות בעולמות וירטואליים", אומר דן אריאלי, כלכלן התנהגותי מן המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

 

"אנו יכולים לראות בפירוט רב מה מניע ומרתק אנשים, ולהחיל את הידע הזה על דברים שבני אדם אינם מתעניינים בהם בדרך כלל, כגון לזכור ליטול תרופות או לעקוב אחר רמות צריכת האנרגיה".

 

הסבתה של מערכת מן העולם האמיתי לחלק מ"משחק החיים" כרוכה ביותר מהוספה של דמויות וירטואליות וניקוד. היא דורשת משוב מהיר בהתאמה אישית. משחקים יעילים "עושים שימוש אלגנטי בַּנטיות ובַגורמים המניעים הבסיסיים של בני אדם", אומר הפסיכולוג הקליני ריצ'רד ראיין.

 

ניקוד, לדוגמה, הוא דרך לספק משוב בזמן אמיתי לצורך בניית יכולות יותר משהוא דרך לתת ציון. "בני האדם הם חיות סקרניות עם דחף טבעי לשחק ולשלוט בסביבתם", אומר ראיין. "משחקים מצליחים לגעת בגורם המניע הפנימי הזה, שהאבולוציה טבעה בנו". לדברי הפסיכולוגים, ניצול הגורמים המניעים הפנימיים האלה גורם לנו להרגיש שאנו בשליטה, ושלפעולות שלנו יש השלכות שאפשר להבין אותן.

 

עם זאת, שֶל מודה שמשחקים, שפועלים היטב בתיאוריה, עלולים להיעשות במהירות מתסכלים ואף מזיקים. יש לו אפילו כינוי לעתיד שבו בומרנג מוטיבציוני כזה יהפוך לנפוץ: "משחקפוקליפסה". הביטוח הטוב ביותר נגדה, לטענתו, הוא לגשר בין מעצבי משחקים מוכשרים לבין מובילים טכנולוגיים מחוץ לתחום הבידור.

 

הפסיכולוג והמומחה למשחקים ביירון ריבס מסכים: "אין מנגנונים פסיכולוגיים שפועלים במשחקים ואינם פועלים בעולם האמיתי. יש לנו רק מוח אחד. מרכזי הגמול המופעלים על ידי משחקים שתוכננו היטב יתעוררו בכל פעם שנעבוד במערכות אינטראקטיביות מתוכננות היטב, ואין צורך לכנותן בשם 'משחקים'".

 

מסיבה זו החוקרים אופטימיים וסבורים שהפיכת החיים ל"משחק" תוכל לשפר את עולמנו במידה ניכרת. מיקרוסופט השתמשה במערכת דמוית משחק כדי לשפר את שימור העובדים באחת המחלקות שלה ב-50%.

 

תכנית לימודים ניסיונית במתמטיקה ושמה First Things First, שהופעלה בחמישה בתי ספר בקנזס ובטקסס, הציגה אלגברה וגאומטריה ברמת בית הספר התיכון כסדרה של 101 שלבים, ועודדה את התלמידים לשלוט במושגים הבסיסיים בקצב שלהם לפני שיתקדמו הלאה, כפי שנעשה במשחקי וידאו.

 

בארבע השנים שעברו מאז יישום התכנית, השתפרו ציוני התלמידים בבחינות הארציות במתמטיקה במספר דו-ספרתי של נקודות בכל חמשת בתי הספר. באחד מהם, הציונים השתפרו ב-40%.

 

ראיין עובד בשיתוף עם Immersyve, חברת ייעוץ בתחום המשחק והסיעוד, בפיתוח "מומחה וירטואלי" - ממשק המציג דמות וירטואלית המפחיתה את תחושת האיום שחשים הפונים לייעוץ רפואי. "הפיכתו של הכול למשחק לא תתרחש בזכות מערכת אחת - התהליך ידרוש כמיליון חידושים שונים במאות כיוונים, בכל פעם שימציאו חיישן חדש", אומר של. כל אחד מן החידושים האלה יעשה אותנו לטובים קצת יותר.

 

הכתבה התפרסמה בגיליון אפריל-מאי של המגזין "סיינטיפיק אמריקן - ישראל" בהוצאת אורט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים