שתף קטע נבחר

כרטיס האשראי נשלח בדואר. זה בטוח?

משלוח כרטיס האשראי באמצעות הדואר, הופך לנפוץ יותר ויותר. המנפיקים מדגישים שמדובר בהליך בטוח ובכל מקרה, האחריות היא עליהם. למרות זאת מומלץ לנקוט במשנה זהירות

האם קבלת כרטיס האשראי באמצעות מכתב הנשלח בדואר, היא צעד נבון? לרוב, מנפיקי הכרטיסים מזמנים את הלקוח להגיע לבנק על מנת לקבל את כרטיס האשראי, אולם בשנים האחרונות חברות כרטיסי האשראי וגם חלק מהבנקים שולחים את הכרטיס אל הלקוח. לאחרונה החל גם בנק לאומי בפיילוט למשלוח כרטיסי אשראי ללקוחות באמצעות הדואר.

 

 

"תוקף כרטיס האשראי שלי הסתיים ובקשתי שינפיקו לי כרטיס אשראי חדש והנה לפני כמה ימים קבלתי מכתב בדואר כשבפנים מונח כרטיס אשראי חדש. מדובר במעטפה דקה שכל אחד שנוגע בה מבין מה יש בתוכה", מספר ל ynet א' שקיבל בדואר את כרטיס האשראי.

 

האם יש בכך סיכון?

 

בחברות כרטיסי האשראי מסבירים כי הכרטיסים הנשלחים בדואר מגיעים ללא קוד סודי ואינם פעילים. על מנת להפוך את הכרטיס לפעיל, על הלקוח ליצור קשר עם החברה ולעבור תהליך המחייב "הזדהות רחבה" כלשונם. "משלוח הכרטיס אינו חושף את פרטי הלקוח, ודאי שלא פרטים האסורים על פי חוק".

 

המנפיק לוקח את הסיכון עליו. האמנם?

מתברר שלא קיימת הנחיה מפורשת כיצד יועבר הכרטיס לידי הלקוח. על פי הוראת הפיקוח על הבנקים, בכל הנוגע לנהלי מסירת הכרטיס ללקוח נכתב: "מנפיק יקבע בנהליו אמצעי זהירות בכדי לוודא שהכרטיס אכן הגיע ללקוח", מעבר לכך לא קיימת הוראה מפורשת כיצד זה יתבצע.

 

יש לציין כי על פי חוק, רק כאשר כרטיס החיוב מגיע לידיו של הלקוח הוא אחראי על החיובים שבוצעו בכרטיס.

 

לאור הסיכונים הכרוכים בשימוש בכרטיס חיוב, ובפרט הסיכון לשימוש לרעה בכרטיס, נקבע בחוק במפורש שנטל ההוכחה שהלקוח קיבל את כרטיס החיוב ובמקרה הצורך גם את הצופן להפעלת הכרטיס - מוטל על מנפיק כרטיס החיוב (הבנק או חברת כרטיסי האשראי) ולא על הלקוח. לכן השיקול אם לשלוח את כרטיס החיוב בדואר הוא של המנפיק, ובהתאם הוא גם נדרש על פי ההוראות לקבוע בנהליו אמצעי זהירות בכדי לוודא שהכרטיס הגיע ליעדו.

 

העובדה כי האחריות מוטלת על המנפיק, לא בהכרח מרגיעה. שימוש לרעה בפרטים שנלקחו עוד טרם הגיע הכרטיס לידי הלקוח, יכול להתבצע גם זמן מה אחרי שהגיע הכרטיס לידי הלקוח.

 

נכון, לא ניתן לעשות שימוש בכרטיס כל עוד הלקוח לא "הפעיל" אותו, אולם ביכולתו של הנוכל, גם אחרי חצי שנה, לבצע עסקה טלפונית עם שלל הפרטים ששמר, לאחר שבחן היטב את הכרטיס מכל צדדיו ומקרים כאלו ארעו בשנים האחרונות. 

 

אם אכן יתבצע שימוש כזה, האחריות היא כבר על הלקוח עצמו – שיצטרך לדווח, כדי לקבל את ההחזר. בהתחשב בכך שרבים אינם טורחים לעבור על פירוט כרטיס האשראי (בעיה לכשעצמה), "נטילת האחריות" בה מתגאה החברה - מוגבלת למדי.

 

אז מה מומלץ לעשות? ככל שכרטיס האשראי ישהה פחות זמן "בדרך", כך ייטב. הטוב ביותר הוא לקחת את הכרטיס מסניף הבנק, או במקרה הצורך, במסירה ישירה על ידי שליח מטעם המנפיק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המנפיקים לוקחים את הסיכון
צילום: index open
מומלצים