שתף קטע נבחר

 

מטוס אל-על שב מלרנקה - ותדלק מטוסים אחרים

ל-ynet נודע כי לצד עצירות הביניים לתדלוק במדינות האזור, המריא מטוס החברה ללרנקה, מילא שם מיכליו ושב לתדלק מטוסים בישראל. במקביל, התכנסה לראשונה הוועדה לבדיקת המשבר. משרד התחבורה: התדלוק ישוב לסדרו תוך 48 שעות

החומר השומני שגרם לסגירת שמי ישראל נותר לא מזוהה, אולם זה לא מפריע לחברת אל על במאמציה לשוב לשגרה. ל-ynet נודע כי מטוס החברה המריא במהלך סוף השבוע לנמל התעופה הראשי של קפריסין בלרנקה, ומילא את מיכליו בדלק מקומי תקני. לאחר מכן חזר לישראל וחילק את הדלק המיובא בין מטוסי אל על בנתב"ג. בחברה סירבו להתייחס לנושא.

 

 

במקביל, ממשיכות רוב הטיסות הבינלאומיות שממריאות מנתב"ג לבצע עצירות ביניים במדינות האזור ולתדלק שם. בחברת "פז נכסי תעופה" עדיין לא יודעים מתי יושלם הליך הניקוי של כלל מאגרי הדלק והצינורות, אולם מבהירים כי הפעילות נעשית מסביב לשעון. קודם דווח כי במהלך סוף השבוע רוקנו בנתב"ג 300 אלף ליטר ממאגר הדלק, על מנת לנקותו. המאגר עצמו מכיל 3 מיליון ליטר. לכן, לפי הקצב הזה, ייקח לא פחות מ-20 יום כדי לרוקן את המאגר כולו.


מיכלית פז בנתב"ג. ממתינים לבדיקת החומר המזהם (צילום: אוהד צויגנברג) 

 

בינתיים ממתינים בחברת "פז" וברשות שדות התעופה שמשרד התשתיות ייעתר לבקשתם לפעול מול מקבילו האמריקני, על מנת לאשר את בדיקת החומר השמנוני הלא מזוהה שאותר במסנני הדלק, ודגימות ממנו הועברו לבסיס צבא ארה"ב בגרמניה כבר בצהרי יום שישי, אך טרם נבדקו.

 

כך או כך, במשרד התחבורה העריכו היום, במהלך ישיבתה הראשונה של הוועדה הבין-משרדית לבדיקת הזיהום בדלק המטוסים, כי התדלוק הרגיל ישוב לפעול כבר במהלך 48 השעות הקרובות, עם השלמת הבדיקות האחרונות של מאגרי הדלק. בראש הוועדה, שמינה שר התחבורה ישראל כץ במהלך סוף השבוע, עומד מנכ"ל המשרד, האלוף (מיל') דן הראל, והיא כוללת נציגים ממשרדי התחבורה והתשתיות, מחברת "פז נכסי תעופה", מרשות התעופה האזרחית ומרשות שדות התעופה. הוועדה תבחן את התנהלות וקבלת ההחלטות של הגורמים הרלוונטיים בפרשה, וכן תגבש המלצות למניעת אירועים מסוג אלו בעתיד. היא צפויה להגיש ממצאיה עד סוף חודש יוני.

 

עם זאת, ייתכן כי היא לא תהיה היחידה שתעסוק בנושא. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון, הודיע בצהריים כי הוא שוקל לכנס את הוועדה לדיון בפרשה, לאור "רצף האירועים

שהינו מחדל מתמשך המחייב בדיקה. לא מתקבל על הדעת כי האחראים למחדל יהיו גם אלו שיבצעו את הבדיקה". הוא הוסיף כי ייתכן שגם המבקר עצמו, מיכה לינדנשטראוס, יתערב בבדיקה, לצורך "ביצוע ביקורת חיצונית, מקצועית ובלתי תלויה".

 

בתוך כך, אמר סמנכ"ל המסחר בחברת איי.די.בי תיירות (ישראייר), דרור בהט, כי "טרם ישבנו להעריך את הנזקים שנגרמו, אך באופן כללי אני מעריך שכלל הנזקים לחברות נאמד במיליוני שקלים. אנו מציעים לנוסעים שלושה פתרונות: קבלת הכסף בחזרה ללא תשלום של דמי ביטול, קבלת כרטיס לטיסה חלופית, ואם מדובר בטיסה פנים-ארצית אז נסיעה באוטובוס. בנוסף, אנו מנסים לתדלק כמה שיותר בחו"ל, על מנת להקטין את הצורך לתדלק בארץ".

 

בתוך כך, במשרד התשתיות ממשיכים לעקוב ולבדוק את נסיבות פרוץ המשבר. ועדת הבדיקה מטעם המשרד ערכה את ישיבתה הראשונה ביום שישי. שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, ערך היום דיון הערכת מצב עם כל הגורמים הנוגעים לדבר: נציגי בתי הזיקוק, חברות התשתית, מעבדות הבדיקה וצה"ל.

 

השר לנדאו אמר כי "הדבר החשוב ביותר הוא שבפועל, במבחן התוצאה, המערכת עמדה במשימתה ואיתרה את התקלה בטרם אסון וכעת, היא בודקת את עצמה ונותנת תשובות. מטרתנו היא לנקוט בכל הצעדים הנדרשים, שישיבו את הפעילות השגרתית תוך שימת דגש על בטיחות מלאה. ייתכן והדברים ייקחו זמן, ויגרמו למעט אי נעימות, אך רק כך נבטיח שנוכל לחזור לשגרה בביטחון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס תדלק מטוסים
צילום: אוהד צויגנברג
יואל חסון. גם המבקר עשוי להתערב
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים