שתף קטע נבחר
 

בינלאומי, וקצת מקומי: להיות מנכ"ל בתאגיד

הם מחליפים מדינה בכל פעם שהם עוברים תפקיד וכשהם רוצים לדבר עם הממונים עליהם בארבע עיניים, הם עולים על מטוס. שלושה מנכ"לים ישראלים שעומדים בראש חברת בת של תאגיד בינלאומי מדברים על עצמאות, בינלאומיות ומקומיות בעידן הגלובלי. "כולנו קודם כל ולפני הכל מנהלים מקצועיים"

כמה חודשים לאחר שהחל לנהל יחידה של תאגיד הננו-טכנולוגיה, אפלייד מטריאלס, בארה"ב – הרגיש רונן בנציון שחסר לו משהו. "הפתיע אותי שלכל הדיונים היה אופי דומה: מכינים את הנתונים ומחכים שהמנהל יחליט מה עושים. אני התרגלתי בארץ לזה שלכל עובד, מהסטודנט המתחיל ועד למהנדס הוותיק, יש דעה והוא מביע אותה. בדיונים בישראל המנהל לא נחשב ליותר חכם מאחרים, אך סביבת העבודה בארה"ב יותר היררכית. מה שהיה חסר לי בהתחלה זה שמישהו יתווכח איתי".

 

כיום, עומד בנציון בראש יחידה עצמאית של אפלייד מטיריאלס הפועלת בישראל ומבוססת על שתי חברות ישראליות שנרכשו על ידי התאגיד האמריקני, שנחשב ליצרן הגדול בעולם של מכונות להכנת שבבים. הפעם, כבר לא חסרים לו עובדים צעירים שמוכנים להתווכח עם המנכ"ל, אבל הוא עצמו צריך לגשר בין תרבות הניהול של הסניף המרכזי, הממוקם בעמק הסיליקון שבקליפורניה, לבין צרכיהם של קרוב לאלף עובדים ישראלים הממוקמים ברחובות וביקנעם.

 

תאגידים בינלאומיים רבים פועלים בישראל. חלקם דרך סוכנות או בעל זיכיון וחלקם דרך מרכזי מחקר, פיתוח וייצור. ברוב המקרים עומד בראש הסניף הישראלי מנהל ישראלי אך המנכ"לים שרואיינו לכתבה זו מבהירים: אנחנו קודם כל ולפני הכל מנהלים מקצועיים בתאגיד בינלאומי ובעידן הגלובליזציה, התרבות התאגידית קודמת לתרבות המקומית.

 

מנכ"לי העולם התאחדו

"הכפר הגלובלי מתנהל בצורה סימטרית ואין בו פערים תרבותיים", אומר אילן בק, העומד בראש הסניף הישראלי של ענק הביטוח AON, שמרכזו בשיקגו. "אנחנו כמנהלים ישראלים מביאים את התכונות שלנו, שאותן צריך למזער. העבודה היא בסגנון של התאגיד האמריקני, עם אצבע על ההדק. כל הדו"חות חייבים לעבור ב-3 לחודש לשיקגו. אין איחורים".

 

גם גיל גולן, העומד בראש הזרוע הישראלית של ג'נרל מוטורס, מציין את היחס הנוקשה ללוחות זמנים כאחד מעמודי התווך של התרבות התאגידית האמריקנית. "זה מאפיין חברות שבסיסן ב'מיד ווסט' עוד יותר מאשר ארגונים מהחוף המזרחי. יש להם שם כללים משלהם לאיך קובעים פגישה או איך מגיעים מוכנים לפגישה, ואחד המאפיינים המובהקים לסגנון העבודה שלהם הוא חוסר הגמישות המוחלט בנושא זמן. לכל פרויקט יש מסטר טיימליין שכולם חייבים לעמוד בו - דד ליין זה דד ליין".

 

כמו בנציון, גם גולן הגיע לתפקיד מנכ"ל הסניף הישראלי לאחר כמה תפקידי ניהול בארצות אחרות. "התפקיד הבא שלי כמעט היה בוייטנאם ובסין ויכול להיות שבעתיד אהיה בתאילנד". כמנהל, הוא רואה את עצמו שייך בראש ובראשונה לתאגיד הבינלאומי – ארגון שהוא מדינה ללא גבולות שערכיה הם ערכי הניהול המקצועי. "כולנו קודם כל מנהלים מקצועיים שמנסים לייצר רווח לתאגיד ורק אחר כך להוסיף טעמים מקומיים לסגנון הניהול שלנו. הסיסמא היא 'Be part of the corporate but act local', כלומר, הציפייה מהמנכ"ל היא לייצג את האינטרסים ודרכי העבודה של התאגיד ורק במקרים מסוימים להוסיף טעמים של הסגנון המקומי, כאשר זה מייצר ערך מוסף עבור התאגיד".

 

קונים גם במלחמה - על מעמדה מיוחד של ישראל

כמי שעומדים בקשר מתמיד עם החברות הגדולות בעולם אשר משקיעות במשק הישראלי, מנכ"לים של סניפים ישראלים מהווים מקור חשוב ומועיל לבחינת מעמדה של ישראל בכלכלה העולמית. "אני מרגיש שמתייחסים אלינו כאל מדינה מאוד מכובדת", אומר אילן בק. "ב-AON נותנים לסניף הישראלי משקל גדול למרות שמדובר בסניף קטן יחסית (70 עובדים לעומת כ-58 אלף בעולם כולו, א.ל). ב-4 השנים האחרונות המנכ"ל, גרג קייס, ביקר בארץ פעמיים – בכל פעם ליומיים. הגישה שלי אליו בפעמים הבודדות שאני זקוק לו היא מיידית".

 

לדברי בק, הסיבה הראשונה למעמד הגבוה ממנו נהנה הסניף הישראלי היא הכבוד שרוחשים לישראלים כאנשי עסקים, "הדברים ידועים בעולם העסקי, שישראלים הם דומיננטיים בפעילות בין לאומית". החשיפה הגבוהה בחדשות, הוא טוען, אינה פוגעת בתדמית העסקית אלא להיפך – גורמת ליתר מודעת לקיומה של המדינה וליתר הערכה להישגיה.

 

"הסוגיה המדינית לא עולה ואין לה השפעה על האטרקטיביות העסקית של המשק. הדוגמא המובהקת ביותר שיש לי לכך היא העובדה שאת המשא ומתן לרכישת חברת הביטוח שלי והפיכתה לסניף של AON השלמתי בשיחת ועידה באינטרנט בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה. ראשי התאגיד בשיקגו לא רצו להגיע לארץ בגלל הקרבות בצפון, אבל זה לא מנע מהם לקנות חברה בישראל. האופן שבו עברנו את המשבר העולמי מעורר הערכה כה גדולה עד שחברות בינלאומיות רואות במדינה הזאת נס ומבטלות את השיקול המדיני".

 

גם רונן בנציון מרגיש שלמצב הביטחוני במזרח התיכון יש השפעה הולכת ופוחתת על שיקוליהם של תאגידים בינלאומיים. "האירועים המדיניים פחות מפריעים לי מבעבר. ראשית, הבנתי שהם גם ככה לא בשליטתי ושנית ראשי התאגיד מבינים לאט לאט שזה נראה יותר מזיק לעסקים ממה שזה באמת. לשם השוואה, אסון הטבע ביפן פגע בהם הרבה יותר מהאירועים האחרונים במדינות ערב או מבצע עופרת יצוקה".

 

מרכיב אחד במצבה הביטחוני של מדינת ישראל שכן מעניין את בנציון, זה רמת הציוד הטכנולוגי שבו משתמשים בצבא. לדברי האיש, שעומד בראש מרכז המחקר והפיתוח היחיד כמעט (למעט זה שבסינגפור) שמחזיקה אפלייד מטיריאלס מחוץ לארה"ב, האתגר של המשק הישראלי היום הוא להמשיך לייצר ערך עסקי וטכנולוגי עבור חברות היי-טק בינלאומיות והדרך היחידה לעשות זאת היא לשמור על צבא מעודכן ומערכת חינוך ראויה.

 

"יש מקומות יותר זולים מישראל לייצר בהם שבבים אבל בהיי-טק, שהוא תחום קשה טכנולוגית, יש לנו עדיין יתרון והוא התשתית הטכנולוגית, שלא נמדדת רק בכמה מהנדסים יוצאים מהאוניברסיטה. בישראל, גם לעובדי הייצור יש ידע והוא לא נשען רק על ההשכלה הגבוהה אלא גם על המערכות הטכנולוגיות שהם פוגשים בצבא ורמת ההשכלה בבתי הספר".

 

האם זה עובד גם בסינית?

המנכ"לים שרואיינו לכתבה זאת דיברו רבות על ההרמוניה השוררת בין התרבות התאגידית-גלובלית לבין התת-ארגון המקומי שהם מנהלים בישראל, אך כמה מזה נובע מהעובדה שכל התאגידים שהוזכרו כאן, מקורם בארה"ב, בתרבות שמשפיעה רבות על התרבות הישראלית ונושאת מאפיינים ומקורות דומים לשלה?

 

המשבר הפיננסי הגדול, שבעקבותיו שקע המשק האמריקני במיתון עמוק שנמשך עד ימים אלה, בישר גם על תחילתו של עידן חדש במשק הגלובלי - עידן שבו מרכז הכובד וההשפעה עובר ממדינות צפון אמריקה ואירופה למדינות דרום-מזרח אסיה ואמריקה הלטינית. סדרי הכוחות בכלכלה העולמית משתנים ורבים מאמינים כי לא רחוק היום שבו נראה תאגידים מסין, הודו, ברזיל ויפן פותחים סניפים בישראל. האם גם אז ידברו מנכ"לים על התרבות הארגונית כעל קוד ברור ומוסכם המאחד את כל עובדיהם הבכירים של תאגידי תבל?

 

"בישראל כבר פועלים סניפים של חברות דום קוריאניות ואולי בעתיד הקרוב נראה פה שלוחות של תאגידים סיניים", אומר גיל גולן, המייצג את ג'נרל מוטורס, אחת החברות שנפגעו יותר מכולן מהמשבר בארה"ב.

 

גולן מעיד כי גם בג'י-אם מודעים לכך שהתאגידים ממזרח אסיה נושפים בעורפן של החברות האמריקניות שכבר אינן חסינות בפני תחרות, אך לדבריו קיים הבדל מהותי בין התרבות האמריקנית לתרבויות הללו, שהופך את התסריט שלפיו מנהלים ישראלים יקיימו שיחות ועידה ביפנית או בסינית לפחות סביר משנראה ממבט ראשון.

 

"למרות גודלן וההזדמנויות שחיכו להן פה, חברות יפניות מאוד נזהרו עד כה מלפתוח סניפים בארץ. מדוע?! כי יש הבדל תרבותי בין היפנים לאמריקנים במידת הפתיחות כלפי תרבויות אחרות. יכול מאוד להיות שחברות מאסיה יפתחו פה עוד סניפים אבל האם הם יהיו מוצלחים? רק זמן יגיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילן בק יושב ראש AON ישראל
גיל גולן מנכ"ל ג'נרל מוטורס ישראל
רונן בנציון, מנכ"ל אפלייד מטיריאלס
מומלצים