תעשיית הרכב היפנית מתאוששת - מוקדם מהצפוי
השקעה אדירה בשיקום מפעלים שונים ופסי ייצור חשובים, מאפשרת ליפנים להפגין אופטימיות זהירה, ולהצהיר על חזרה לפעילות מסודרת. עם זאת, הפגיעה הקשה בטויוטה למשל, תעלה לה כנראה באובדן המקום הראשון
מתחילים להתאושש? ספקית השבבים הגדולה בעולם לתעשיית הרכב, חברת רנסאס היפנית, הודיעה תחזור עד סוף אוקטובר לפעילות מלאה. מפעלי רנסאס, יצרנית השבבים החשובה ביותר בתעשיית הרכב, ניזוקו קשות באסון הטבע שפקד את יפן ב-11 במרץ, ובעקבות זאת שובשה פעילותן של יצרניות רכב רבות. עוד הודיעה רנסאס כי אחד ממפעליה, במחוז איבאראקי שביפן, ישוב לפעילות בתחילת יוני - כחודש מוקדם מההערכה הראשונית.
"ההתקדמות המצוינת התאפשרה הודות לתמיכה של חברות רבות", אומרים ברנסאס. "חברות אלה סייעו להאיץ ככל הניתן את החזרה לפעילות". יש לציין כי שבבים ובקרים של היצרנית היפנית משמשים במגוון רחב של מערכות רכב, כמו למשל בקרת יציבות אלקטרונית, מחשבים לניהול מנוע ומערכות בידור. כעת מודיעה החברה כי עד סוף אוגוסט, תחל לספק מוצרים ללקוחותיה בתעשיית הרכב העולמית.
טויוטה: תפוקה של 70% תושג מוקדם מהצפוי (צילום: AP)
בשורה טובה נוספת לתעשיית הרכב מגיעה מחברת מרק הגרמנית, המייצרת ביפן פיגמנט ייחודי המשמש לצביעת כלי רכב. החברה הודיעה כי המפעל - היחיד בעולם המייצר את הפיגמנט - נפתח מחדש ב-8 במאי, וצפוי לחזור לפעילות מלאה בחודש הבא. החברה גם הודיעה כי תחל לייצר את הפיגמנט במפעל נוסף, כנראה בגרמניה, אם כי עוד לא הוחלט היכן בדיוק.
ומדוע זה חשוב כל-כך? מכיוון שעצירת ייצור הפיגמנט הייחודי ביפן, גרמה ליצרניות רכב להפסיק את הייצור של כלי רכב בצבעים מסוימים. כך למשל, פורד האטה את הייצור של כלי רכב בצבע "שחור טוקסידו" ובשלוש גרסאות של צבע אדום. קרייזלר הגבילה את ההזמנות ל-10 צבעים, ובהם שתי גרסאות של שחור ושלוש של אדום. אפילו אלינו הגיעה בעיית הצבעים, כפי שדיווחנו בעבר.
עוד הודעה שהוגדרה על-ידי אנליסטים כחיובית, יצאה מטויוטה, שהעריכה היום (ד') כי תפוקת מפעליה ביפן ובמדינות אחרות תעלה ל-70% בחודש הבא - כמעט חודשיים מוקדם מהצפוי. תפוקת מפעלי היצרנית כיום מוערכת בכ-50%. עם זאת, טויוטה הכחישה אתמול (ג') דיווחים בכלי תקשורת יפניים, לפיהם מפעליה ביפן יחזרו לפעילות מלאה מוקדם מהצפוי. היצרנית הבהירה כי תאריך היעד לחזרתה לפעילות מלאה נותר נובמבר-דצמבר 2011, אם כי נמשכים המאמצים לחזור לפעילות מוקדם ככל האפשר.
היצרנית גם פרסמה היום את דו"חות הרבעון הראשון של 2011, וכצפוי רשמה ירידה חדה ברווחים: הרווח התפעולי צנח ב-52% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. על-פי הערכות, הפגיעה בפעילות היצרנית בעקבות אסון הטבע ביפן תאפשר לג'נרל מוטורס האמריקנית לשוב ולתפוס את עמדת "יצרנית הרכב הגדולה בעולם". למעשה, יש מי שמעריכים כי גם פולקסווגן תעקוף השנה את היצרנית היפנית.