תואר מפוקפק למשרד המשפטים - הכי ביורוקרטי
על פי "מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר, המוסד לביטוח לאומי שיפר את ההתנהלות מולו, ואילו האוצר רשם ירידה למקום הלפני אחרון. משרד התחבורה - הכי נוח לעסקים
לא חל שיפור משמעותי בהתנהלות הביורוקרטית במשרדי הממשלה הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר, התמ"ת, המוסד לביטוח לאומי, ומשרד המשפטים - כך עולה מסיכום הרבעון הראשון של 2011 של "מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ איכות השירות וגיאוקרטוגרפיה.
על פי הנתונים, 2011 החלה בדומה לרמת הביורוקרטיה שנמדדה בסוף השנה החולפת. משרד התחבורה (7.12) בראש המדד ואילו משרד המשפטים שנוסף השנה לראשונה למדד תופס את המקום האחרון.
המדד בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
במקום השני משרד הפנים שהיה בסוף 2010 בראש הרשימה עם הציון הגבוה בכל הזמנים (7.56) ומציג כעת ירידה למקומו הנוכחי עם ציון של 7.03. במקום השלישי משרד התמ"ת הרושם עלייה קלה מהרבעון האחרון של 2010 (6.81) ועומד כעת על 6.92.
במקום הרביעי המוסד לביטוח לאומי הרושם עלייה בולטת מ-6.15 ל-6.72 ואת המקום החמישי תופס משרד הבריאות עם ציון מדד של 6.38, עלייה לעומת 5.96. במקום השישי משרד האוצר עם ציון מדד של 6.36, ירידה מ-6.67 ובמקום השביעי והאחרון, כאמור משרד המשפטים.
תהליכים ביורוקרטיים
התהליך הכי פחות ביורוקרטי - קבלת מידע במשרד המשפטים, תהליך זה קיבל ציון גבוה משמעותית מיתר התהליכים והוא עומד על 7.76, כשצמוד אליו התהליך של רישוי כלי רכב במשרד התחבורה עם ציון של 7.49.
התהליך הביורוקרטי ביותר הוא מול משרד המשפטים - פניה או טיפול מול מערכת בתי המשפט (4.91), כשלפניו 2 תהליכים במשרד האוצר - מס הכנסה (5.68) ותשלומים/תגמולים שונים (6.44).
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "מדד הביורוקרטיה הפך לכלי חשוב במעלה הראשונה ביצירת מודעות וחשיבות לרמת השירות הניתנת למגזר העסקי על ידי רשויות המדינה".