מלא השראה: בית של מעצבת אופנה
דירה במרכז הארץ עוצבה כך שתענה על הצרכים האמנותיים של הדיירת. שולחן עבודה מתקפל שנתלה על הקיר כקישוט, ארון המשמש כמחיצה במקום קיר, וספת ישיבה שלא פונה לטלוויזיה - עשו את העבודה. "כשיש אורחים הטלוויזיה מיותרת"
מעצבת אופנה בעלת חוש אסתטי מפותח, ביקשה לעצמה סביבת מגורים הולמת, שתעניק לה השראה ליצירה, שתוכל לארח בה משפחה וחברים ובעיקר - שתהווה עבורה חוף מבטחים. למשימה זו נרתמו אדריכלית הפנים, ורד בלטמן כהן, והסטייליסטית, מאירה סיטון, שהגשימו את חלומה של הדיירת.
הדירה ממוקמת במרכז ומשקיפה לפארק ירוק. היא משתרעת על שטח של 130 מ"ר ומורכבת מסגנונות שונים שחוברים לחלל אחד הרמוני.
בדירה אין כמעט קירות פנימיים, למעט קיר בריקים בכניסה, היוצר חיץ חיוני בהגדרת מבואת הכניסה ובסיס הפונה לחדר המשפחה, שמעברו השני הוא משמש כארון בגדים. בלטמן כהן מעידה כי היא מרבה להשתמש ב"טריק" של ארון המשמש גם כמחיצה מאחר שזה פתרון אחסון אסתטי עדין שחוסך מקום, בעיקר בדירות קטנות.
בלי קירות חוצצים
הדירה מחולקת לשלושה מוקדים. המוקד הראשון הוא חלל אירוח הכולל מטבח, פינת אוכל וסלון. המוקד השני הוא חדר המשפחה ובו פינת עבודה ופינת טלוויזיה. המוקד השלישי הוא האזור הפרטי, שבו חדר שינה וחדר רחצה צמוד.
כל אחד מהאזורים מעוצב באופן שונה, בהתאם לפונקציה. בין האזורים אין קירות חוצצים והשימוש בחומרים שונים הוא שיוצר את החיבור וההפרדה. "המטרה הייתה לייצר סירקולציה בין האזורים, ללא הפרדה דיכוטומית של קירות ודלתות", מספרת בלטמן כהן, "בדרך זו נוצרת סביבת מגורים פתוחה, שבה המבט איננו נחסם באמצע".
אזור האירוח עוצב במראה מוקפד וייצוגי באמצעות צבעים מונוכרומטיים ופרטי ריהוט מרשימים הנחשבים אייקונים, דוגמת השז-לונג של המעצב והאדריכל לה קורבוזיה. מערכת הישיבה הסלונית, שעל פי רוב ממוקמת מול מסך הטלוויזיה, פונה דווקא לכיוון המטבח ופינת האוכל.
"כשיש אורחים הטלוויזיה מיותרת", אומרת סיטון הסטייליסטית, "הרעיון הוא לבלות איתם זמן איכות בשיחת סלון שבה המבטים נפגשים, או בארוחה סביב השולחן, ומכאן מיקומה של הספה בדירה". גם צורתו העגולה של שולחן האוכל איננה מקרית ובזכותה רואים היושבים זה את זה. בלטמן כהן מוסיפה, כי השולחן העגול הוא מעין כיכר בין המטבח לסלון, המפרידה, בצורה אסתטית, בין שתי הפונקציות.
רהיטי מעצבים צבעוניים
חדר המשפחה, שמשמש גם כפינת עבודה של הדיירת, מאופיין בסגנון פורמלי פחות מחלל האירוח. רהיטי המעצבים, כגון כיסא נדנדה של הזוג איימס וספת טוגו, שנעשתה במהדורה מוגבלת לחברת הרהיטים המוערכת Ligne Roset, צבעוניים ותנועתיים. "זה המקום שבו הדיירת עובדת, מאזינה למוסיקה, קוראת וצופה בטלוויזיה", אומרת בלטמן כהן, "מתוקף הדינמיות וההתנהלות באזור זה, נבעה שפתו העיצובית והאנרגטית".
אלמנט תנועתי נוסף באזור זה הוא שולחן העבודה הנייד, אותו אפשר לקפל ולתלות על הקיר בצורה דקורטיבית, למקרה שהדיירת צריכה לפנות את החלל. חדר השינה לעומת זאת, מעניק תחושה שקטה ורומנטית. מיטת קפיטונז' גדולה, גופי תאורה מינימליסטיים ווילון אוורירי ועדין שמעטר את החלון יוצרים סביבה שנעים להיכנס אליה בסופו של יום ולהתעורר אליה בפתיחתו של יום חדש.
הדיירת לא מיהרה לעבור לגור בדירה, אלא העדיפה לחכות עד שפריט העיצוב האחרון יימצא במקומו, ואפשרה לאדריכלית הפנים ולסטייליסטית להשלים את עבודתן. בלטמן כהן, שהייתה אחראית על תכנון החללים, מערכות ניתוקים של הקירות מהתקרה, תאורה, חשמל ומיזוג, הכינה את יצירת הבסיס, המסגרת והקנווס. בשלב מאוחר יותר הוסיפה סיטון את הרהיטים, מוצרי טקסטיל ויצירות אמנות - פריטים שהשלימו את התמונה והתאימו אותה לפרטים לאופי הדיירת ולסביבתה האישית.
הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור