שתף קטע נבחר
 

סופית: במקום הפארק יוצבו מכולות, אבל פחות

ועדת הערר המחוזית בחיפה קבעה השבוע כי חברת נמלי ישראל תוכל להציב עשרות אלפי מכולות בשפך הקישון, אולם תיאלץ לעמוד במגבלות רבות כדי לשמור על הטבע ובעלי החיים באזור. ההחלטה מסיימת בפשרה מאבק ארוך שניהלו גורמים סביבתיים, שטענו כי חוות המכולות תפגע בשיקום הנחל

תוכניתה של חברת נמלי ישראל להציב 100,000 מכולות בשפך הקישון תיאלץ לעמוד תחת מגבלות רבות - על מנת לשמור על הטבע ובעלי החיים באזור. כך קבעה השבוע ועדת הערר המחוזית בחיפה. בכך קיבלה הוועדה חלקית את הערר שהגישו רשות נחל הקישון, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה וגם החברה להגנת הטבע, כנגד תוכניתה של חנ"י להציב את המכולות בשטח ללא הגבלה.

 

 

החלטה זו אמנם מאפשרת לחנ"י להציב בשטח מכולות, אך מביאה לסיום מאבק ארוך שניהלו גורמים סביבתיים רבים כנגד חוות המכולות של חנ"י - בפשרה לטובת שמירת הטבע. במאבק הארוך שהתנהל כנגד חנ"י, אליו הצטרפו גם אנשי אקדמיה רבים ונציגי דייגי הקישון, נטען בעיקר כי החווה תקטע את המשך השיקום של הנחל באזור השפך ותפגע בפארק המטרופוליני שמתעתד לקום באזור.

 

התוכנית לשטח איחסון המכולות, המשתרעת על שטח של 95 דונם, תיאלץ כאמור להתחשב בהיבטים סביבתיים רבים - וגובה המכולות בה יוגבל ל-15 מטרים. כמו כן, הוועדה קבעה כי תתקיים בדיקה של מומחה, שיבחן כיצד ניתן למנוע את הפגיעה בבעלי החיים בנחל. לצד זה קבעה הוועדה כי ימצאו פתרונות אקוסטיים למטרדי הרעש שעשויים להגיע לכיוון הפארק וכי יינטעו עצים בצמוד לגדר - שיסתירו את המכולות.


הדמייה - פארק של מכולות (באדיבות רשות הנחל הקישון)

 

הוועדה קבעה עוד כי יבוטל הכביש שתוכנן מצפון מערב למתחם, שאמור היה לחלוף בסמוך לנחל. עוד נקבע, כי השימוש בשטח יינתן לתקופה של 3 שנים בלבד.

 

"האזור הזה נחשב לייחודי מבחינה אקולוגית. יש בו לא מעט בתי גידול ונדרשו מאמצים רבים כדי לשקמו. הצבת מכולות וגדרות במקום, סלילת שבילי גישה, הצבת תאורה ומתן אפשרות למעבר כלי רכב במקום - כל אלה משמעותם הרס של המקום מבחינה סביבתית", הסבירה בעבר ל-ynet שרון ניסים, מנכ"ל רשות נחל הקישון.

 

היום (ד') ציינה נסים כי בזכות ההחלטה, "האזור ניצל מאיומי סלילת הכביש שעלול היה לפגוע ולשים קץ לשריד האחרון לנוף שאפיין את המקום בעבר". 

 

אלה אלכסנדרי, מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע, אמרה בעקבות ההחלטה כי "חבל שגופים כמו חנ"י, למרות פניות חוזרות ונשנות אליהם, כלל לא מנסים להגיע להסכמות עם ארגוני הסביבה, שרוצים לשמור על הנוף ועל השטחים הפתוחים עבור הציבור, ומאלצים את אלה שדואגים לתושבי חיפה, בהם משרדי ממשלה, לפנות לערכאות משפטיות".

 

בחברת נמלי ישראל טענו בעבר, כי השטח לא נמצא בתחום המוכרז של נחל הקישון ואם לא יאושר להציב בשטח את המכולות, תיגרם פגיעה כלכלית משמעותית לעיר חיפה וענף היבוא והיצוא בצפון הארץ. "השטח עמד עד כה לא מנוצל... וזה אך טבעי שיעשה בו שימוש, במיוחד בעורף נמל חיפה המשווע לשטחי אחסון מכולות", אמרו בחברה וטענו כי עלות הכשרת השטח עומדת על 75 מיליון שקלים, מהם 36 מיליון - לעבודות פיתוח.

 

מחברת נמלי ישראל נמסר היום כי התגובה דברים תימסר לכשתגיע לידיה ההחלטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נחל הקישון המשוקם
באדיבות רשות הנחל הקישון
פארק נחל הקישון
באדיבות רשות הנחל הקישון
מומלצים