שתף קטע נבחר
 

חגיגת טבע נגמרה? העם זקוק למניה חדשה

האם "מניית העם" טבע תצליח להפגין גם בעתיד ביצועים מרהיבים בוול סטריט? ד"ר דפנה פפר סבורה שעד סוף 2011 יש חברות מעניינות יותר מטבע להשקעה. דעה

ענקית הגנריקה טבע, דיווחה השבוע על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2011, מהן עלה כי מכירות החברה הסתכמו ב-4.08 מיליארד דולר, לעומת תחזיות מוקדמות של אנליסטים שצפו מכירות ב-4.25 מיליארד דולר.

 

 

לכאורה, לא מדובר בפספוס גדול. ואולם מאחר שבטבע עסקינן, כדאי לזכור שאנליסטים ומשקיעים רגילים זה שנים רבות לכך שהחברה עוקפת את התחזיות בהיקף משמעותי. הפעם הם נאלצים להתמודד עם מציאות שונה. בשורת הרווח עמדה טבע בתחזיות ורשמה רווח נקי של 936 מיליון דולר.

 

עם פרסום התוצאות הכספיות הזדרזו אנליסטים לספק כותרת בנוסח: "דו"ח טבע מאכזב – אך מכאן אפשר רק לעלות". בשורת ההסבר צוין: "טבע קנתה את הרווח למניה בעיקר בזכות שיעור מס נמוך ורכישה חוזרת של מניות". למרות ההסבר המלומד, רווח, כידוע, מחושב רק מול המניות שסחירות ואלה קטנו בגלל הרכישה החוזרת.

 

אנליסטים – חגיגות האופטימיות מוצדקות?

מרבית האנליסטים נותרו אופטימיים ביחס לעתיד החברה והשאירו המלצות קנייה לטבע במחירי יעד שנעים בין 58 עד 67 דולר, לעומת מחיר של 48.6 דולר כיום, לאחר העלייה אתמול (ד') בוול סטריט והיום (ה') בת"א. האנליסטים ציינו שהם מצפים לשיפור ניכר במחצית השנייה של 2011, להגברת ההשקות של תרופות גנריות ולמיצוי נוסף של הרכישות שטבע ביצעה. אין ספק כי התחזית שלהם אופטימית.

 

אחד האנליסטים אף סיפק למשקיעים כדור הרגעה קל: "אין להתעלם כי בדומה לכל חברה גם כאן קיימים סיכונים, אך יש לקחת אותם בפרופורציה ראויה ולא לנפחם יתר על המידה". כדאי רק לזכור שמכירות הגנריקה בארה"ב, שירדו ב-32% ברבעון הראשון, הן איתות מובהק לחולשה של טבע.

 

לעתים נדמה כי האנליסטים עסוקים במתן אקמול להמונים במקום לחדד את הסכנות שטמונות במודל העסקי של טבע. שליש מהכנסות החברה באות מתרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, שעם השנים קמו לה מתחרים רבים. אם התחרות תתגבר עלולה רווחיותה של טבע להיפגע קשות בעוד שנה-שנתיים.

 

מאבקים משפטיים בדרך לאישור תרופות

וזה עוד לא הכל. ההשקות הגנריות אינן מגיעות בשיטת הניווט האוטומטי, כפי שאופיינה טבע לפני שנים מעטות. כל תרופה גנרית עוברת מאבק משפטי מתיש, משווקת לעתים תחת סיכון שיווקי וכספי, ומבלי שמובטחת לה בלעדיות בשיווק.

 

רכישות גדולות אפיינו את טבע בעשור החולף. השנה ביצעה החברה שתי רכישות בולטות: רציופרם, ספלון. הסינגריה של הרכישות בעבר הייתה תמיד מוצלחת. טבע, שהייתה קטנה יחסית לפני עשור, ידעה למזג ביעילות ולמנף כל רכישה לעסק רווחי ומוביל בתחומו. הפעם טבע כבר אינה חברה קטנה או בינונית גם במושגים עולמיים, כך שמהירות ויעילות הרכישות ומיזוגן בחברה מעוררות סימני שאלה.

 

פיזור תחומים ובעיית ניהול

כדי להמשיך לצמוח טבע נכנסה לתחום התרופות ללא מרשם (OTC) והחלה להעמיק את פעילותה באזורים כאמריקה הלטינית כמו גם אסיה פסיפיק. למסתכל מהצד נדמה שטבע מקיימת סוג של מירוץ בין תחזיות החברה לתחזיות האנליסטים. התמודדות לא בהכרח בריאה לחברה ולמניה, בהנחה שתחזיות האנליסטים תמיד גבוהות מהמציאות.

 

טבע התעבתה ושמנה מרכישת חברות, רובן מצליחות ורווחיות, והפכה לדינוזאור. נדמה שהזריזות והאינטימיות בהנהלה הבכירה של טבע אינה כבעבר. מנכ"ל החברה, שלמה ינאי, מנהל כיום גוף ענק ומורכב, מעסיק עצום הפעיל בארבע כנפות תבל ומנסה לפרוץ ולחדש כבעבר. הבעיה היא שהעסקים שונים כיום וללא ספק תחרותיים פי כמה. טבע כבר שנים אינה רזה וההיררכיה הניהולית שלה מורכבת מבעבר.

 

לטבע אין בצנרת עוד תרופה אתית מסוג הקופקסון ועד שתהיה יחלוף זמן. השקות גנריות יהיו בקרוב, אבל הרווחיות שלהן מעוררת סימני שאלה.

 

אם תשאלו את מרבית האנליסטים הם יגידו לכם שיש השקעות מעניינות יותר מטבע. עם כל הכבוד והסנטימנטים לטבע, בשנה הקרובה משקיעים נבונים ימצאו כתובת אלטרנטיבית אחרת לכספם, שתניב תשואות יפות מטבע. רק שמעטים מעיזים להגיד זאת בפומבי.

 

הכותבת היא כלכלנית, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

פורסם לראשונה 12/05/2011 21:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלמה ינאי מנכ"ל טבע
דפנה פפר
צילום: המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
מומלצים